212

В статье дана оценка состояния рынка транспортно-грузовых услуг Узбекистана, рассмотрена проблема научного обоснования рационального размещения грузовых объектов страны. Анализ проблем транспортных услуг показал, что грузовые транспортные потоки перераспределены, проявились отрицательные тенденции в виде регулярного роста стоимости топливно-энергетических ресурсов, ужесточения регулятивных требований, роста таможенных пошлин, санкций в виде отмены ранее введенных льгот и другое. Авторы выделяют такие показатели железнодорожных грузоперевозок, как скорость контейнерных перевозок и среднее время в пути, которые стабильны в железнодорожном сообщении. То есть существуют диверсификация грузовой базы и тенденции к полной загрузке мощностей. В статье применяются научные методы анализа и синтеза, классификации, математической статистики. Предложена дорожная карта качественных преобразований от реорганизации транспортно-грузовой отрасли, которые принесут положительные результаты для транспортной инфраструктуры в целом. Результаты исследования в дальнейшем позволят выявить возможности терминальных сетей, способных обеспечить в короткие сроки доставку необходимых грузов больших объемов на внутренние и внешние рынки, бесперебойное функционирование необходимой инфраструктуры для размещения грузовых объектов на сети железных дорог. Объектом исследования является состояние транспортной инфраструктуры с решающей ролью в торговле.

  • Ўқишлар сони 111
  • Нашр санаси 24-06-2022
  • Мақола тилиRus
  • Саҳифалар сони45-53
Русский

В статье дана оценка состояния рынка транспортно-грузовых услуг Узбекистана, рассмотрена проблема научного обоснования рационального размещения грузовых объектов страны. Анализ проблем транспортных услуг показал, что грузовые транспортные потоки перераспределены, проявились отрицательные тенденции в виде регулярного роста стоимости топливно-энергетических ресурсов, ужесточения регулятивных требований, роста таможенных пошлин, санкций в виде отмены ранее введенных льгот и другое. Авторы выделяют такие показатели железнодорожных грузоперевозок, как скорость контейнерных перевозок и среднее время в пути, которые стабильны в железнодорожном сообщении. То есть существуют диверсификация грузовой базы и тенденции к полной загрузке мощностей. В статье применяются научные методы анализа и синтеза, классификации, математической статистики. Предложена дорожная карта качественных преобразований от реорганизации транспортно-грузовой отрасли, которые принесут положительные результаты для транспортной инфраструктуры в целом. Результаты исследования в дальнейшем позволят выявить возможности терминальных сетей, способных обеспечить в короткие сроки доставку необходимых грузов больших объемов на внутренние и внешние рынки, бесперебойное функционирование необходимой инфраструктуры для размещения грузовых объектов на сети железных дорог. Объектом исследования является состояние транспортной инфраструктуры с решающей ролью в торговле.

Ўзбек

Maqolada O‘zbekistondagi transport va yuk xizmatlari bozori holati baholanadi, mamlakatda yuk tashish obyektlarini oqilona joylashtirishni ilmiy asoslash muammosi ko‘rib chiqiladi. Transport xizmatlari muammolari tahlili shuni ko‘rsatdiki, yuk tashish oqimlari kengayib, salbiy tendensiyalar yoqilg‘i-energetika resurslari tannarxining muntazam o‘sishi, normativ talablarning kuchaytirilishi, bojxona to‘lovlari, sanksiyalarning o‘sishi shaklida namoyon bo‘ldi, ya’ni ilgari kiritilgan imtiyozlarni bekor qilish shakli va boshqalar. Biroq temir yo‘l yuk tashishning konteyner tashish tezligi va o‘rtacha sayohat vaqti kabi ko‘rsatkichlari temir yo‘l transportida barqarordir, yaʼni yuk bazasini diversifikatsiya qilish va to‘liq quvvatdan foydalanish tendensiyasi sodir bo‘ladi. Maqolada tahlil va sintez, tasniflash, matematik statistikaning ilmiy usullaridan foydalanilgan. Umuman, transport infratuzilmasi uchun ijobiy natijalar beradigan transport va yuk sanoatini qayta tashkil etishdan sifat o‘zgarishlarining yo‘l xaritasi taklif etilmoqda. O‘rganish natijalari qisqa vaqt ichida katta hajmdagi zarur yuklarni ichki va tashqi bozorlarga yetkazib berish, temir yo‘lda yuk tashish obyektlarini joylashtirish uchun zarur infratuzilmaning uzluksiz ishlashini taʼminlashga qodir terminal tarmoqlarining imkoniyatlarini yanada ochib beradi. Savdoda hal qiluvchi rol o‘ynaydigan transport infratuzilmasining holati tadqiqot obyekti sifatida olindi.

English

The article assesses the state of the transport and cargo services market in the Republic of Uzbekistan, as well as it reviews an issue of a scientific rationale of an optimal placement of cargo facilities in the republic. The analysis of the problems in transport services shows that freight traffic flows have spread out, negative trends have manifested themselves in a form of a regular growth of the cost of fuel and energy resources, tightening of regulatory requirements, growth of customs duties, sanctions in the form of a cancellation of previously introduced benefits, and more. However, such indicators of the rail freight transportation as a speed of container transportation and average travel time are stable in the rail traffic, i.e. diversification of the cargo base and a tendency to full capacity use take place. The article makes use of scientific methods of analysis and synthesis, classification, mathematical statistics. A roadmap of qualitative transformations from reorganization of the transport and cargo industry is being proposed, which will lead to positive results for the transport infrastructure as a whole. The research findings will further reveal capabilities of terminal networks which are expected to ensure prompt deliveries of large volumes of required cargos to domestic and foreign markets, smooth functioning of the infrastructure that is needed for the placement of cargo facilities on the railway network. The focus of the study is the state of the transport infrastructure and its decisive role in trade.

Муаллифнинг исми Лавозими Ташкилот номи
1 Muhamedova Z.G. texnikа fanlari doktori (DcS), “Transport va yuk tizimlari” kafedrasi professori v.b. Toshkent davlat transport universiteti
2 Ibragimova G.R. mustaqil izlanuvchi Toshkent davlat transport universiteti
Ҳавола номи
1 Strinkovskaya A.S. Problems and trends in the development of the market of transport services in modern conditions. Innovative economy: prospects for development and improvement, 2018, no. 3, p. 75.
2 Lazich Yu.V., Popova I.N. Trends in the development of the road haulage industry in Russia. Beneficium, 2020, no. 4, p. 19.
3 Butov A.M. The impact of coronavirus on the Russian freight market. HSE Analytical Bulletin on the Economic and Social Consequences of the Coronavirus in Russia and in the World, 2020, no. 9, p. 46. Available at: https://www.hse.ru/mirror/pubs/share/377993642.pdf/ (accessed 04.01.2022).
4 About track 1520 mm. Business Dialog. Available at: http://forum1520.ru/2017/ru/about/ gauge/ (accessed 11/09/2021).
5 Container rail transportation in the Eurasian space in 2020. Information and analytical review. Available at: https://docs.yandex.ru/docs/ (accessed 12.02.2021).
6 Shilo A.E. Transport and logistics direction. RZD-Partner.ru. 2021. Available at: https://ar2020. rzd.ru/ru/performance-overview/ (accessed 12.09.2021).
7 Container rail transportation in the Eurasian space in the first half of 2021. Information and analytical review. Available at: https://clck.yandex.ru/redir/ ERAI-July-2021-RU.pdf/ (accessed 02.12.2021).
8 Mukhamedova Z.G. Mathematical model for calculation of oscillations in the main bearing frame of railcar with changing stiffness and physical parameters. Journal of Siberian Federal University, Engineering & Technologies, 2017, no. 10 (5), pp. 682-690.
9 Mukhamedova Z.G. Modeling of fluctuations in the main bearing frame of railcar. International Journal of Modern Manufacturing Technologies, 2016, vol. VIII, no. 2, 2016, pp. 48-53. ISSN 2067-3604.
10 Burkov A.T., Mirsaitov M.M. Modes of the electric traction network during the operation of electric locomotives VL80-R and UTY-1. Modern technologies for transport, 2016, no. 2.
11 Burkov A.T., Mirsaitov M.M. Features of the methodology for determining power consumption when choosing the maximum speed of passenger trains. Modern technologies for transport, 2015, no. 1.
12 Structures and devices at stations for cargo operations. Railways. Available at: https://lokomo. ru/zheleznodorozhnyy-put/ (accessed 07.12.2021).
13 Khudyakov K.A., Smirnova D.N. Competitive advantages of railway transport. IGUPS, 2020, no. 19, p. 392.
14 Sulin A.M. Transboundary carbon management mechanism (CBAM). Ernst & Young Global Limited, EY, 2021, no. 11, p. 18.
15 Abduvakhidov Sh.R., Azimov F.K., Ibragimova G.R. et al. Containerization as a factor in the development of the organization of cargo transportation. Logistics systems in the global economy, 2020, no. 10, pp. 49-52.
16 Ilesaliev D.I., Azimov F.K., Ibragimova G.R., Svetasheva N.F., Abduvaxitov S.R., Tursunov Z. S. Development of mathematical models of the relationship between the main parameters of a container depot. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. IOP Publishing, 2021, vol. 1151, no. 1, p. 012026.
17 Makhkamov N.Y., Ibragimova G.R., Ismatullaev A.F. The rational connection coefficient calculation with different train structures. IOP Conference Series, Materials Science and Engineering, Ser. 8, VIII International Scientific Conference Transport of Siberia 2020. 2020, p. 012052.
18 Merganov A.M., Ilesaliev D.I., Ibragimova G.R., Azimov F.K. Methodology for finding a rational way to place drums with cable in universal containers. Innovative Transport, 2020, no. 2 (36), pp. 27-32.
Кутилмоқда