304

Мулоқот шахслараро ҳамда одамлар ва гуруҳлар ўртасида ўзаро алоқаларни ўрнатиш ва ривожлантиришнинг мураккаб кўп ўлчовли жараёни бўлиб, унинг структураси ва функциялари, шахслараро англаш муаммолари, мулоқот жараёни, нутқий-психологик таъсир, муносабатларнинг ривожланиш динамикаси каби муаммоларни қамраб олади. Мулоқот тадқиқот предмети сифатида фақат унинг онтологик хусусиятларининг ўрнатилиши билан боғлиқ бўлибгина қолмай, бевосита амал қилиш шароити -инсон ва жамият алоқадорлигини ўрганиш билан аниқроқ мақомга эга бўлади. Ушбу мақола айнан шу масалаларнинг ечимига, хусусан, мулоқот тушунчасининг табиати, мақсади, ифода шакллари, йўналишига кўра таснифлашга қаратилган. Шунингдек, мақолада мулоқотнинг табиатига кўра таснифи асосида унинг психолингвистик (моддий, когнитив, кондицион, мотивацион, фаолият доирасига кўра) хусусиятлари ҳам тадқиқ қилинади.

  • Internet havola
  • DOI
  • UzSCI tizimida yaratilgan sana26-08-2022
  • O'qishlar soni0
  • Nashr sanasi14-10-2020
  • Asosiy tilO'zbek
  • Sahifalar195-200
Ўзбек

Мулоқот шахслараро ҳамда одамлар ва гуруҳлар ўртасида ўзаро алоқаларни ўрнатиш ва ривожлантиришнинг мураккаб кўп ўлчовли жараёни бўлиб, унинг структураси ва функциялари, шахслараро англаш муаммолари, мулоқот жараёни, нутқий-психологик таъсир, муносабатларнинг ривожланиш динамикаси каби муаммоларни қамраб олади. Мулоқот тадқиқот предмети сифатида фақат унинг онтологик хусусиятларининг ўрнатилиши билан боғлиқ бўлибгина қолмай, бевосита амал қилиш шароити -инсон ва жамият алоқадорлигини ўрганиш билан аниқроқ мақомга эга бўлади. Ушбу мақола айнан шу масалаларнинг ечимига, хусусан, мулоқот тушунчасининг табиати, мақсади, ифода шакллари, йўналишига кўра таснифлашга қаратилган. Шунингдек, мақолада мулоқотнинг табиатига кўра таснифи асосида унинг психолингвистик (моддий, когнитив, кондицион, мотивацион, фаолият доирасига кўра) хусусиятлари ҳам тадқиқ қилинади.

Русский

Коммуникация − это сложный многомерный процесс установления и развития взаимных межличностных отношений между людьми и группами, охватывающий такие вопросы, как его структура и функции, проблемы межличностного восприятия, процесс общения, речевое-психологическое воздействие, динамика развития отношений. Коммуникация как предмет исследования не только связана с установлением ее онтологических особенностей, но и приобретает более точный статус благодаря изучению непосредственно действующего состояния − отношений между человеком и обществом. Данная статья посвящена решению именно этих вопросов, в частности, классификации понятия коммуникации по ее характеру, цели, формам выражения, направленности. В статье также исследуются психолингвистические (материальные, познавательные, условные, мотивационные, сфера деятельности) особенности общения на основе его классификации по характеру.

English

Communication is a complex multidimensional process of establishing and developing mutual interpersonal relationships among people and groups, covering issues such as its structure and functions, problems of interpersonal perception, communication process, speech-psychological impact, dynamics of relationship development. 
Communication as a subject of research is not only related to the establishment of its ontological features, but also acquires a more precise status by studying the directly acting condition - the relationship between man and society.This article focuses on the solution of these very issues, in particular, the classification of the concept of communication according to its nature, purpose, forms of expression, direction. The article also studies the psycholinguistic (material, cognitive, conditional, motivational, scope of activity) features of communication based on its classification by nature.

Muallifning F.I.Sh. Lavozimi Tashkilot nomi
1 Rustamov D.. 1 Andijan State University
Havola nomi
1 1. Баксанский О.Е. История и современное состояние когнитивного подхода // Актуальные проблемы современной когнитивной науки. – Иваново, 2012.
2 2. Врыганова К.А. Маскировка положительных эмоций человека в англоязычном художественном тексте // Актуальные проблемы современной когнитивной науки. – Иваново, 2012.
3 3. Горбунова М.Ю. Социальная психология. / М.Ю. Горбунова. – М.: Владос-пресс, 2006.
4 4. Каган М.С. Мир общения: Проблема межсубъектных отношений. – М.: Политиздат, 1988.
5 5. Леонтьев А.А. Психология общения. – 3-е изд. – М.: Смысл, 1999.
6 6. Ломов Б.Ф. Проблема общения в психологии / Хрестоматия по психологии. – М., 1987. [Электронный ресурс: https://studfile.net/preview/1725429]
7 7. Нурматова М. Мулоқот ва муомала психологияси. Ўқув-услубий қўлланма. – Самарқанд, СамДЧТИ, 2016.
8 8. Петровский А.В. Психология: учебник для вузов. Учебник для студентов высших педагогических учебных заведений. – М.: Издательский центр Академия, 1998.
9 9. Сафьянов В.И. Этика общения: Учебное пособие. – М.: Мир книги, 1998.
Kutilmoqda