253

The article provides a theoretical analysis of the nature and content of conflicts, arising in the educational environment between its subjects.In the structure of conflictological competence, it is advisable to present, along with the generally accepted (gnostic, regulatory, design, reflexive, normative),pedagogical conflict features, opinions, forms of expression, pedagogical views

  • Read count 239
  • Date of publication 03-06-2019
  • Main LanguageIngliz
  • Pages237-244
Ўзбек

Мақолада таълим жараѐни субъектлари ўртасида юзага келадиган конфликтнинг моҳияти, илмий – назарий таҳлили келтирилган. Шунингдек, конфликтологик компетентликнинг умумий тузилиши (гностик, тартибга солувчи, проектцион, рефлекцив, норматив), педагогик низоларнинг хусусиятлари, ифода шакллари, педагогик қарашлар баѐн этилган.

Русский

В статье приводится сущность и содержание конфликтов, научно-теоретический анализ, возникающих в образовательной среде между ее субъектами. Также рассматривается структура конфликтологической компетентности, компонентами которой являются гностический, регулятивный, проектировочный, рефлексивный, нормативный. Далее представлено описание общепринятых элементов конфликтологической компетентности, такие как педагогические конфликтные черты, мнения, формы выражения и педагогические взгляды.

English

The article provides a theoretical analysis of the nature and content of conflicts, arising in the educational environment between its subjects.In the structure of conflictological competence, it is advisable to present, along with the generally accepted (gnostic, regulatory, design, reflexive, normative),pedagogical conflict features, opinions, forms of expression, pedagogical views

Author name position Name of organisation
1 Shodiyev I.N. PhD student of Tashkent state pedagogical university named after Nizami Tashkent State Pedagogical University
Name of reference
1 Antsupov A.Y., Shipilov A.I. Conflictology. - M., 1999. - 81 p.
2 Bereznaya G.S. Formation of conflictological competence of teachers of general education schools: autoreferat. dis. ... Ped. sciences. - Kaliningrad, 2009.
3 Zeer E.F., Zimnyaya I.A. Competence approach // Higher education today. - 2006. Number 8.
4 Ivanov D.A, Mitrofanov K.G., Sokolova O.V. Competence approach in education. Problems, concepts, tools. - M .: APK-PRO, 2003. - 101 p.
Waiting