262

The knowledge of English language has become an objective social needof nowadays,because for millions of people the English is a tool of their trade. Since English is the international means of exchange of information and experience, it is current need for businessmen, tradesmen, engineers, scientists and scholars all over the world. It is widely recognised that any language conceals cultural heritage of the nation as a language is the only instrument that conveys traditions, customs, stories, written manuscripts that indeed make up cultural legacy and historical background of a nation.In this article the researcher is going to analyze the importance of the term “cultural awareness” in EFL classrooms, as well as to work out, analyze and organize different tasks and activities which are directed to raise students’ awareness of culture norms in target language community. This will help students not only in gaining intercultural communication skills, but their proficiency in comprehension, interpretation, translation and production of written and oral texts as well.For the investigation the researcher selected thirtyfourstudents from two first year groups in the Tashkent State University of Uzbek language and literature.

  • Read count262
  • Date of publication15-04-2020
  • Main LanguageIngliz
  • Pages9
English

The knowledge of English language has become an objective social needof nowadays,because for millions of people the English is a tool of their trade. Since English is the international means of exchange of information and experience, it is current need for businessmen, tradesmen, engineers, scientists and scholars all over the world. It is widely recognised that any language conceals cultural heritage of the nation as a language is the only instrument that conveys traditions, customs, stories, written manuscripts that indeed make up cultural legacy and historical background of a nation.In this article the researcher is going to analyze the importance of the term “cultural awareness” in EFL classrooms, as well as to work out, analyze and organize different tasks and activities which are directed to raise students’ awareness of culture norms in target language community. This will help students not only in gaining intercultural communication skills, but their proficiency in comprehension, interpretation, translation and production of written and oral texts as well.For the investigation the researcher selected thirtyfourstudents from two first year groups in the Tashkent State University of Uzbek language and literature.

Ўзбек

Ҳозирги кунда инглиз тилини мукаммал билиш ижтимоий эҳтиёжга айланди, чунки миллионлаб одамлар учун инглиз тили ўз ишининг ажралмас қисмидир. Инглиз тили ахборот ва тажриба алмашиш учун халқаро восита бўлганлиги сабабли, уни билиш дунёдаги барча ишбилармонлар, савдогарлар, муҳандислар, олимлар учун зарурий эҳтиёждир. Ҳар қандай тил миллатнинг маданий меросини ўзида акс эттиради. Тил – бу анъана, урф-одатлар, воқеалар, миллатнинг маданий мероси ва тарихий асосини ташкил этувчи қўлёзмаларни етказадиган ягона восита эканлиги барчага маълум. Ушбу мақолада тадқиқотчи инглиз тилини ўрганишда “маданий хабардорлик” атамасининг аҳамиятини таҳлил қилиш билан бир қаторда, талабаларнинг маданий меъёрлар хақида хабардорлигини оширишга қаратилган турли хил вазифалар ва тадбирларни ишлаб чиқиш, таҳлил қилиш ва ташкил этишни режалаштирмоқда. Бу талабаларга нафақат маданиятлараро мулоқот кўникмаларини шакллантиришда, шунингдек, ёзма ва оғзаки матнларни тушуниш, изоҳлаш, таржима қилиш ва тузишда ҳам ёрдам беради.
Тадқиқот учун Тошкент давлат ўзбек тили ва адабиёти университетида таҳсил олаётган биринчи босқич талабаларининг икки гурухидан ўттиз тўрт нафар талаба танлаб олинди.

Русский

В настоящее время знание английского языка стало объективной социальной потребностью, потому что для миллионов людей английский является неотъемлемой частью их работы. Поскольку английский язык является международным средством обмена информацией и опытом, в настоящее время он необходим бизнесменам, работникам торговли, инженерам и ученым во всем мире.
Широко признано, что любой язык хранит в себе культурное наследие нации. Язык — единственный инструмент, который передает традиции, обычаи, историю, письменные рукописи, которые действительно составляют культурное наследие и исторический фон нации.
В этой статье была проанализирована важность термина «культурная осведомленность» в классах EFL, а также ставилась задача разработать, проанализировать и организовать различные задания, направленные на повышение осведомленности учащихся о культурных нормах сообщества целевого языка. Это поможет студентам не только приобрести навыки межкультурного общения, но и научиться понимать, интерпретировать, переводить и создавать письменные и устные тексты.
Для исследования было отобрано тридцать четыре студента из двух групп первого курса обучения в Ташкентском государственном университете узбекского языка и литературы.

Author name position Name of organisation
1 Isamuxamedova M.I. Teacher Tashkent State University of theUzbek Language and Literature
Name of reference
1 Brown H. D. Principles of Language Learning and Teaching. (3rd ed).
2 Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall Regents. 1994, 347p.
3 Byram M. Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon: Multilingual Matters. 72 Language, Culture and Curriculum, 1997, 318p.
4 Smith E. L. What is the Difference and What Difference Does the Difference Make// In Forum vol.22. 1985.
5 Widdowson H. Language and culture // OUP Oxford1998,144p.
Waiting