Сахарный диабет (СД) или нарушение углеводного обмена, продолжает оставаться одной из наиболее актуальных проблем мировой медицины. Значительное расширение возрастных границ диабета, развитие множества осложнений, высокий уровень инвалидизации и летальности определяют приоритетные позиции сахарного диабета в национальных программах здравоохранения всех стран мира, закрепленные нормативными актами ВОЗ. В данной статье представлены актуальность исследования, направленного на комплексное неврологическое осложнение у детей и подростков с сахарным диабетом 1 типа и оптимизацию диагностики этих осложнений для повышения качества оказываемой помощи детям
Сахарный диабет (СД) или нарушение углеводного обмена, продолжает оставаться одной из наиболее актуальных проблем мировой медицины. Значительное расширение возрастных границ диабета, развитие множества осложнений, высокий уровень инвалидизации и летальности определяют приоритетные позиции сахарного диабета в национальных программах здравоохранения всех стран мира, закрепленные нормативными актами ВОЗ. В данной статье представлены актуальность исследования, направленного на комплексное неврологическое осложнение у детей и подростков с сахарным диабетом 1 типа и оптимизацию диагностики этих осложнений для повышения качества оказываемой помощи детям
Diabetes mellitus (DM) or disorders of carbohydrate metabolism continues to be one of the most pressing problems in the world. A significant expansion of the age limits of diabetes thedevelopment of many complications a high level of disabilityand mortality determine the priority positions of diabetes mellitus in the national health programs of all countries of the world without exception enshrined in WHO regulations. High rates of increase in the incidence of diabetes are characteristic of all age groups. There are about 3.5 thousand children and adolescents with type 1 diabetes in Uzbekistan. From year to year the number of children suffering from diabetes is increasing including in younger age groups. This article presents the revelance of a study aimeted at complex neurological complications in children and adolescents with type 1 diabetes mellitus and optimization of the diagnosis of thesecomplications in order to improve the quality of care for those children.
Қандли диабет (ҚД) ёки углевод алмашинувининг бузилиши жаҳон тиббиётининг долзарб муаммолардан бири бўлиб қолмоқда. Ёш чегараларининг сезиларли даражада кенгайиши, кўплаб асоратларнинг ривожланиши, ногиронлик ва ўлимнинг юқори даражаси ЖССТ норматив қоидалари билан тасдиқланган дунёнинг барча мамлакатларининг миллий соғлиқни сақлаш дастурларида қандли диабетнинг устувор тарафларини белгилаб беради. Ушбу мақолада қандли диабетнинг 1- тури билан оғриган болалар ва ўсмирларда мураккаб неврологик асоратлар, уларга диабетик ёрдам сифатини ошириш учун ушбу асоратларни ташҳисини оптималлаштиришга қаратилган тадқиқотнинг долзарблиги баён этилган
№ | Name of reference |
---|---|
1 | 1. Андрианова, Е.А. Качество метаболического контроля детей с СД 1 типа в 7-ми регионах Российской Федерации / Е.А. Андрианова // Высокие медицинские технологии в эндокринологии: материалы V Всероссийского конгресса эндокринологов. - Москва, 2006. - С. 64. |
2 | 2. Дедов, И.И. Проблема контроля качества диабетологической помощи в России по данным на январь 2007 г. / И.И. Дедов, М.В. Шестакова // Сахарный диабет. - 2008. - №3. - С. 55-57. |
3 | 3. Дедов, И.И. Российский консенсус по терапии сахарного диабета у детей и подростков / И.И. Дедов, В.А. Петеркова, Т.Л. Кураева // Фарматека. -2010. -№3.- С 7-14 |
4 | 4. Евтушенко С. К., Морозова Т. М., Шестова Е. П., Трибрат А. А., Морозова А. В. Нарушение когнитивных функций у детей: нейрофизиологическая оценка и коррекция // Международный неврологический журнал. 2010. № 1 (31). С. 64–7 |
5 | 5. Емелин А. Ю., Одинак М. М., Лобзин В. Ю., Воробьев С. В., Киселев В. Н. Современные возможности нейровизуализации в дифференциальной диагностике когнитивных нарушений // Неврология, нейропсихиатрия, психосоматика. 2012. Т. 4, № 2 S. C. 51–55 |
6 | 6. Петеркова, В.А. Сахарный диабет у детей и подростков: к 90-летию введения в клиническую практику инсулина / В.А. Петеркова // Фарматека.-2012.-№3.-С. 1-11 |
7 | 7. Петеркова, В.А. Современная инсулинотерапия сахарного диабета 1 типа у детей и подростков / В.А. Петеркова, Т.Д. Кураева // Consiliummedicum. - 2007. - Т.9. - №9. - С. 29- 33. |
8 | 8. Сунцов, Ю.И. Скрининг осложнений сахарного диабета как метод оценки лечебнопрофилактической помощи больным / Ю.И. Сунцов, О.В. Маслова, И.И. Дедов // Проблемы эндокринологии. - 2010. - №1. - С. 3- |
9 | 9. Austin E.J., Deary I.J. Effects of repeated hypoglycemia on cognitive function: a psychometrically validated reanalysis of the diabetes control and complications trial data. Diabetes Care. 1999. № 22. Р. 1273-1277. |
10 | 10. Brands A. M. A., Biessels G. J., de Haan E. H. F., Kappelle L. J., Kessels R. P. C. The effects of type 1 diabetes on cognitive performance // Diabetes Care. 2005. V. 28, № 3. P. 726–735. |
11 | 11. Cognition and Type 1 Diabetes in Children and Adolescents. Allison Cato et al., Diabetes Spectr, 2016 |
12 | 12. Cognitive Function Following Diabetic Ketoacidosis in Children With New-Onset or Previously Diagnosed Type 1 Diabetes Simona Ghetti et al., Diabetes Care, 2020). |
13 | 13. Colver A, Longwell S. New understanding of adolescent brain development: relevance to transitional healthcare for young people with long term conditions. Arch Dis Child 2013; 98: 902-907 [PMID: 23986559 DOI: 10.1136/archdischild-2013-303945] |
14 | 14. De Jong RN. The nervous system complications in diabetes mellitus with special reference to cerebrovascular changes. J NervMent Dis. 1950;111:181-206 |
15 | 15. Definition and diagnosis of diabetes mellitus and intermediate hyperglycaemia: Report of a WHO/IDF consultation / World Health Organization (no authors listed) // WHO; IDF. - 2006. - 50 pp |
16 | 16. Diabetes treatment patterns and goal achievement in primary diabetes care (DiaRegis) - study protocol and patient characteristics at baseline / Bramlage P, Binz C, Gitt AK, Krekler M, Plate T, Deeg E, Tschupe D. // Cardiovasc. Diabetol. -) |
17 | 17. Gan, M.J., Albanese-O'Neill, A., Haller, M.J. Type 1 diabetes: current concepts in epidemiology, pathophysiology, clinical care, and research // Curr. Probl. Pediatr. Adolesc. Health Care. - 2012. - Vol. 42 (10). - P. 269-291. |
18 | 18. Good glycemic control remains crucial in prevention of late diabetic complications—the Linkuping Diabetes Complications Study / Nordwall M., Arnqvist H.J., Bojestig M., Ludvigsson J. // Pediatr. Diabetes. - 2009. - Vol. 10 (3). -P. 168-176 |
19 | 19. Ho M.S., Weller N.J., Ives F.J. et al. Prevalence of structural central nervous system abnormalities in early-onset type 1 diabetes mellitus. J Pediatr. 2008. № 153. Р. 385-390. |
20 | 20. Holmes CS. Disease and demographic risk factors for disrupted cognitive functioning in children with insulin - dependent diabetes mellitus (IDDM). School Psychology Review 1999; 28: 215 |
21 | 21. Kooistra M, Geerlings MI, Mali WP, et al. Diabetes mellitus and progression of vascular brain lesions and brain atrophy in patients with symptomatic atherosclerotic disease. The SMART-MR study. J Neurol Sci. 2013 Sep 15;332(1-2):69-74. doi: 10.1016/j.jns.2013.06.019. Epub 2013 Jul 6. |
22 | 22. McCrimmon R. J., Ryan Ch. M., Frie B. M. Diabetes and cognitive dysfunction. // Available at:http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(12)60360-2/fulltext Published online June 9, 2012. |
23 | 23. Miles WR, Root HF. Psychologic tests applies in diabetic patients. Arch Intern Med (Chic). 1922;30(6):767-777. doi:10.1001/arch-inte.1922.00110120086003 |
24 | 24. Musen G., Lyoo I.K., Sparks C.R. Effects of type 1 diabetes on gray matter density as measured by voxel-based morphometry. Diabetes. 2006. № 55. Р. 326-333. |
25 | 25. Northam E.A., Anderson P.J., Jacobs R. et al. Neuropsychological profiles of children with type 1 diabetes 6 years after disease onset. Diabetes Care. 2001. № 24. Р. 1541-1546. |
26 | 26. Northam E.A., Rankins D., Lin A. et al. Central nervous system function in youth with type 1 diabetes 12 years after disease onset. Diabetes Care. 2009. № 32. Р. 445-450. |
27 | 27. Northam EA, Anderson PJ, Jacobs R, Hughes M, Warne GL, Werther GA. Neuropsychological profiles of children with type 1 diabetes 6 years after disease onset. Diabetes Care 2001; 24: 1541-1546 [PMID: 11522696 DOI: 10.2337/diacare.24.9.1541] |
28 | 28. Northam EA, Anderson PJ, Werther GA, Warne GL, Adler RG, Andrewes D. Neuropsychological complications of IDDM in children 2 years after disease onset. Diabetes Care 1998; 21: 379-384 [PMID: 9540019 DOI: 10.2337/diacare.21.3.379] |
29 | 29. Palladino DK, Helgeson VS, Reynolds KA, Becker DJ, Siminerio LM, Escobar O. Emerging adults with type 1 diabetes: a comparison to peers without diabetes. J Pediatr Psychol 2013; 38: 506-517 [PMID: 23475831 DOI: 10.1093/jpepsy/jst002] |
30 | 30. Perfect MM, Jaramillo E. Relations between resiliency, diabetesrelated quality of life, and disease markers to school-related outcomes in adolescents with diabetes. Sch Psychol Q 2012; 27: 29-40 [PMID: 22582934 DOI: 10.1037/a0027984] |
31 | 31. Perfect MM. The Relations of Sleep and Quality of Life to School Performance in Youth With Type 1 Diabetes. J Appl Sch Psychol 2014; 30: 7-28 [DOI: 10.1080/15377903.2013.853718] |
32 | 32. Preventing macrovascular complications of diabetes: where do we stand with glycemic control? / Athyros V.G., Tziomalos K., Karagiannis A., Mikhailidis D.P. // Expert Opin. Investig. Drugs. - 2008. - Vol. 17 (12). - P. 1777 - 1779. |
33 | 33. Ryan C.M. Why is cognitive dysfunction associated with the development of diabetes early in life? The diathesis hypothesis. Pediatr Diabetes. 2006. № 7. Р. 289-297. |
34 | 34. The Diabetes Control Complications Trial / Epidemiology of Diabetes Interventions, Complications (DCCT/EDIC) Study Research Group. Long-term effect of diabetes and its treatment on cognitive function. N Engl J Med. 2007. № 356. Р. 1842-1852 |
35 | 35. Wagner J, Heapy A, James A, Abbott G. Brief report: glycemic control, quality of life, and school experiences among students with diabetes. J Pediatr Psychol 2006; 31: 764-769 [PMID: 16162839 DOI: 10.1093/jpepsy/jsj082] |