333

В статье, посвященной вопросу о принципах административных процедур в деле содействия справедливому правосудию и противодействию коррупции, рассматриваются значение основных принципов административных процедур, которые должны стать основополагающими правообразующими ориентирами в большой работе над реформированием институтов правоприменения в нашей стране, закрепленных в статьях новой редакции Закона Республики Узбекистан «Об административных процедур», принятие которой предстоит парламентом в рамках законодательного процесса. Отмечается, что действующая редакция ЗАП предусматривает недопустимость бюрократического формализма, но эти принципы можно и даже необходимо дополнить другими важными принципами, которые не отражены в действующей редакции ЗАП: запрет бессмысленного применения права, запрет произвола, запрет злоупотребления правом, недопустимость отказа в применении права, разумное правоприменение. Автор считает, что ЗАП содержит принципы административных процедур, которые как и правовые принципы, в целом являются доктринальными ориентирами справедливости в публично-правовом контексте и, будучи закрепленными новым Законом как нормы прямого действия, принципы административных процедур служат универсальными критериями оценки правомерности административных решений и действий административным судом, что подразумевает кардинальный сдвиг в доктрине правомерности от пост-совесткого юридического формализма к содержательной справедливости и поэтому, считает он, можно утверждать, что ЗАП, создавая предпосылки для развития правосудия принципов, служит утверждению справедливости в сфере государственного управления.

  • Read count 333
  • Date of publication 28-04-2021
  • Main LanguageRus
  • Pages34-42
Русский

В статье, посвященной вопросу о принципах административных процедур в деле содействия справедливому правосудию и противодействию коррупции, рассматриваются значение основных принципов административных процедур, которые должны стать основополагающими правообразующими ориентирами в большой работе над реформированием институтов правоприменения в нашей стране, закрепленных в статьях новой редакции Закона Республики Узбекистан «Об административных процедур», принятие которой предстоит парламентом в рамках законодательного процесса. Отмечается, что действующая редакция ЗАП предусматривает недопустимость бюрократического формализма, но эти принципы можно и даже необходимо дополнить другими важными принципами, которые не отражены в действующей редакции ЗАП: запрет бессмысленного применения права, запрет произвола, запрет злоупотребления правом, недопустимость отказа в применении права, разумное правоприменение. Автор считает, что ЗАП содержит принципы административных процедур, которые как и правовые принципы, в целом являются доктринальными ориентирами справедливости в публично-правовом контексте и, будучи закрепленными новым Законом как нормы прямого действия, принципы административных процедур служат универсальными критериями оценки правомерности административных решений и действий административным судом, что подразумевает кардинальный сдвиг в доктрине правомерности от пост-совесткого юридического формализма к содержательной справедливости и поэтому, считает он, можно утверждать, что ЗАП, создавая предпосылки для развития правосудия принципов, служит утверждению справедливости в сфере государственного управления.

Ўзбек

Одил судловни тарғиб қилиш ва коррупцияга қарши курашишда маъмурий тартиб-таомиллар принципларига бағишланган мақолада парламент томонидан қонунчилик жараёни доирасида қабул қилиниши лозим бўлган «Маъмурий тартиб-таомиллар тўғрисида»ги Ўзбекистон Республикаси қонунининг янги таҳрирдаги моддаларида мустаҳкамланган, мамлакатимизда ҳуқуқни муҳофаза қилиш институтларини ислоҳ қилиш бўйича кенг кўламли ишларда асосий ҳуқуқий кўрсатмаларга айланиши керак бўлган маъмурий тартиб-таомилларнинг асосий принципларининг аҳамияти кўриб чиқилган. Муаллифнинг фикрича, МТҚ ҳуқуқий тамойиллар каби, одатда, давлат ҳуқуқий контекстида адолатнинг таълимотлари бўлган маъмурий тартиб-қоидалар тамойилларини ўз ичига олади ва тўғридан-тўғри ҳаракат нормалари сифатида янги қонунда мустаҳкамланган маъмурий тартиб-қоидалар принциплари маъмурий суд томонидан маъмурий қарорлар ва ҳаракатлар қонунийлигини баҳолашнинг универсал мезонлари бўлиб хизмат қилади. Бу эса қонунийлик доктринасининг пост-совет формализмидан моддий адолатга ўтишида тубдан ўзгаришлар юз беришини назарда тутади. Шунинг учун, муаллиф фикрича, МТҚ адолат тамойилларини ривожлантириш учун олд шартларни яратиб, давлат бошқарувида адолатни таъминлашга хизмат қилади, деб таъкидлаш мумкин.

English

The article, dedicated to the principles of administrative procedures in promoting fair justice and combating corruption, examines the importance of the basic principles of administrative procedures, which should become fundamental legal guidelines in the extensive work on reforming the institutions of law enforcement in our country, enshrined in the articles of the new edition of the Law of the Republic of Uzbekistan «On administrative procedures ”, which is to be adopted by the parliament within the framework of the legislative process. It is noted that the current edition of the LAP provides for the inadmissibility of bureaucratic formalism and meaningful absorption, but these principles can and even need to be supplemented with other important principles that are not reflected in the current edition of the LAP: prohibition of senseless application of law, prohibition of arbitrariness, prohibition of abuse of law, inadmissibility of refusal to apply law, reasonable enforcement. The author believes that the LAP contains the principles of administrative procedures, which, like legal principles in general, are doctrinal guidelines of justice in a public law context and, being enshrined in the new Law as norms of direct action, the principles of administrative procedures serve as universal criteria for assessing the legality of administrative decisions and actions by an administrative court. , which implies a radical shift in the doctrine of legality from post-Soviet legal formalism to substantive justice and therefore, he believes, it can be argued that the LAP, creating the preconditions for the development of justice of principles, serves to assert justice in the sphere of public administration.

Author name position Name of organisation
1 Xamedov I.A. yuridik fanlar doktori, professor, Xalqaro huquqiy tadqiqot va qiyosiy ommaviy huquq markazi rahbari O'zbekiston Respublikasi Tashqi ishlar vazirligi Jahon iqtisodiyoti va diplomatiya universiteti
2 Giyosov A.B. talaba O'zbekiston Respublikasi Tashqi ishlar vazirligi Jahon iqtisodiyoti va diplomatiya universiteti
Name of reference
1 Zakon Respubliki Uzbekistan «Ob administrativnyh procedurah» №ZRU-457 08.01.2018g. [Law of the Republic of Uzbekistan «On Administrative Procedures» No.ZRU-457 08.01.2018]. Available at: https://lex.uz/docs/3492203 (accessed 07.12.2020).
2 Germanija Federativ Respublikasining Asosij Qonuni [Basic Law of the Federal Republic of Germany]. Tashkent, Akademnashr, 2019, 400 p.
3 Ezhegodnik publichnogo prava – 2000. Uchastniki administrativnoj procedury i administrativnogo processa [Yearbook of Public Law – 2000. Participants in Administrative Procedure and Administrative Procedure]. Mosсow, Intropedik media, 2020, 276 p.
4 Pudel’ka J. Administrativno-processual’nyj kodeks: koncepcija, model’nyj zakon i kommentirovanie [Administrative Procedure Code: Concept, Model Law and Commenting]. BWV*BERLINER WISSENSCHAFTS-VERLAG, 2014.
5 Pudel’ka J. Administrativnoe pravo Germanii. Tom 1. Pravo administrativnyh procedur. Obshhee administrativnoe pravo. [German administrative law. Volume 1. The law of administrative procedures. General administrative law]. T. 1. Moscow, Intropiks Media, 2021, 416 p.
6 Materialy seminara po administrativnym proceduram. [Workshop materials on administrative procedures]. Tashkent, Jangi asr avlodi, 2010, 55 p.
7 Konstitucija Respubliki Uzbekistan 08.12.1992 g. [The Constitution of the Republic of Uzbekistan 08.12.1992]. Available at: https://lex.uz/docs/35869 (accessed 07.12.2020).
8 Zakon Respubliki Uzbekistan «O normativno-pravovyh aktah» № ZRU-342 ot 24 dekabrja 2012 g. [Law of the Republic of Uzbekistan «On Normative Legal Acts» No. ЗРУ-342 dated December 24, 2012]. Available at: https://lex.uz/docs/2105726 (accessed 07.12.2020).
9 Postanovlenie Prezidenta Respubliki Uzbekistan №PP-24 ot 10.03.2005g [Resolution of the President of the Republic of Uzbekistan No. PP-24 dated 10.03.2005]. Available at: https://lex. uz/docs/683171 (accessed 07.12.2020).
10 Ukaz Prezidenta Respubliki Uzbekistan «O strategii dejstvij po dal’nejshemu razvitiju respubliki uzbekistan» №UP-4947 07.02.2017 g. [Decree of the President of the Republic of Uzbekistan «On the strategy of actions for the further development of the Republic of Uzbekistan» No.UP-4947 02/07/2017]. Available at: https://www.lex.uz/ru/docs/3107042 (accessed 07.12.2020).
11 Ukaz Prezidenta Respubliki Uzbekistan «Ob utverzhdenii koncepcii administrativnoj reformy v respublike uzbekistan» №UP-5185 08.09.2017 g. [Decree of the President of the Republic of Uzbekistan «On approval of the concept of administrative reform in the Republic of Uzbekistan» No.UP-5185 09/08/2017]. Available at: https://lex.uz/docs/3331176 (accessed 09.12.2020).
12 Poslanie prezidenta Respublika Uzbekistan Sh. Mirzijoeva Olij Mazhlisu 22.12.2017 g. [Address of the President of the Republic of Uzbekistan Sh. Mirziyoyev to the Oliy Majlis December 22, 2017]. Available at: https://president.uz/uz/lists/view/1371 (accessed 09.12.2020).
13 Zakon Respubliki Uzbekistan «Ob obrashhenijah fizicheskih i juridicheskih lic» №ZRU445 11.09.2017g. [Law of the Republic of Uzbekistan On Applications of Individuals and Legal Entities No.ZRU-445 11.09.2017]. Available at: https://lex.uz/docs/3336171 (accessed 09.12.2020).
14 Zakon Respubliki Uzbekistan «O licenzirovanii otdel’nyh vidov dejatel’nosti» №71-II 25.05.2000 g. [Law of the Republic of Uzbekistan «On licensing of certain types of activities» No. 71-II 05/25/2000]. Available at: https://www.lex.uz/docs/8093 (accessed 09.12.2020).
15 Zakon Respubliki Uzbekistan «O garantijah i svobode dostupa k informacii» №400- I 24.04.1997 g. [Law of the Republic of Uzbekistan «On guarantees and freedom of access to information» No. 400-I 04.24.1997]. Available at: https://www.lex.uz/docs/2118 (accessed 09.12.2020).
16 Zakon Respubliki Uzbekistan «Ob otkrytosti dejatel’nosti organov gosudarstvennoj vlasti i upravlenija» №ZRU-369 05.05.2014 g. [Law of the Republic of Uzbekistan «On the openness of the activities of state power and management bodies» No.ZRU-369 05.05.2014]. Available at: https://lex.uz/docs/2381138 (accessed 10.12.2020).
17 Zakon Respubliki Uzbekistan «O razreshitel’nyh procedurah v sfere predprinimatel’skoj deyatel’nosti» №ZRU-341 20.12.2012 г. [Law of the Republic of Uzbekistan «On licensing procedures in the field of entrepreneurial activity» No.ZRU-341 20.12.2012]. Available at: https:// lex.uz/docs/2103729 (accessed 10.12.2020).
18 Kodeks Respubliki Uzbekistan «Ob administrativnom sudoproizvodstve» 25.01.2018 g. [Code of the Republic of Uzbekistan «On Administrative Procedure»].Available at: https://lex.uz/ docs/3527365 (accessed 10.12.2020).
19 Hamedov I.A. ZAP: zakon, kotoryj ne ispolnjaetsja. [ZAP: the law that is not being fulfilled]. Available at: https://www.gazeta.uz/ru/2020/06/08/legislation (accessed 11.01.2021).
20 Proekt Zakona Respubliki Uzbekistan «Ob administrativnyh principah» (arhiv Ministerstva justicii RUz.) [Draft Law of the Republic of Uzbekistan «On Administrative Principles» (archive of the Ministry of Justice of the Republic of Uzbekistan)].
Waiting