Конкуренция со стороны неформального сектора, включая цифровые платформы, представляет собой значительный вызов для формальных компаний. В ответ на это давление формальные фирмы могут вводить инновации, способные дать им конкурентное преимущество. Используя пробит-модель, данное исследование исследует взаимосвязь между конкурентным давлением неформального сектора и инновационной активностью формальных компаний, опираясь на данные опросов Всемирного банка, проведенных в 2019 году в Узбекистане. Результаты показывают, что воздействие неформальной конкуренции увеличивает вероятность внедрения инноваций в формальных компаниях на 7 процентных пунктов при прочих равных условиях. Помимо этого, наличие международных сертификатов и участие в торговых ассоциациях повышают вероятность инновационной деятельности на 13,9% и 14,5% соответственно. Хотя неформальная конкуренция способствует инновационным продуктам и услугам, она может также иметь иные последствия; поэтому в политических рекомендациях следует учитывать меры по снижению уровня неформального сектора в экономике.
Конкуренция со стороны неформального сектора, включая цифровые платформы, представляет собой значительный вызов для формальных компаний. В ответ на это давление формальные фирмы могут вводить инновации, способные дать им конкурентное преимущество. Используя пробит-модель, данное исследование исследует взаимосвязь между конкурентным давлением неформального сектора и инновационной активностью формальных компаний, опираясь на данные опросов Всемирного банка, проведенных в 2019 году в Узбекистане. Результаты показывают, что воздействие неформальной конкуренции увеличивает вероятность внедрения инноваций в формальных компаниях на 7 процентных пунктов при прочих равных условиях. Помимо этого, наличие международных сертификатов и участие в торговых ассоциациях повышают вероятность инновационной деятельности на 13,9% и 14,5% соответственно. Хотя неформальная конкуренция способствует инновационным продуктам и услугам, она может также иметь иные последствия; поэтому в политических рекомендациях следует учитывать меры по снижению уровня неформального сектора в экономике.
Competition from the informal sector, including digital platforms, presents a significant challenge for formal companies. In response to this pressure, formal firms may introduce innovations that provide them with a competitive advantage. Using a probit model, this study examines the relationship between informal competitive pressure and the innovation activities of formal firms, based on enterprise survey data conducted by the World Bank in Uzbekistan in 2019. The results indicate that informal competition increases the likelihood of innovative activity in formal companies by 7 percentage points, holding other variables at an average level. Additionally, holding international certifications and membership in trade organizations increase the likelihood of innovation by 13.9% and 14.5%, respectively. Although informal competition has a significant positive effect on the adoption of innovative products/services, it may also have other implications; therefore, policy recommendations should consider measures to reduce the level of informality in the economy.
Norasmaniy sektor, shu jumladan, raqamli platformalardan keladigan raqobat rasmiy kompaniyalar uchun jiddiy muammo hisoblanadi. Ushbu bosimga javoban, rasmiy firmalar ularga raqobat ustunligini taqdim etuvchi innovatsiyalarni kiritishi mumkin. Ushbu tadqiqot Jahon banki tomonidan 2019 yilda O‘zbekistonda o‘tkazilgan korxona so‘rovlariga asoslanib, probit modeli yordamida norasmiy raqobat bosimi va rasmiy kompaniyalarning innovatsion faoliyati o‘rtasidagi bog‘liqlikni o‘rganadi. Natijalar shuni ko‘rsatadiki, norasmiy raqobat rasmiy kompaniyalarda innovatsion faoliyat ehtimolini o‘rtacha darajada saqlanib qolgan boshqa o‘zgaruvchilar hisobiga 7 foiz punktga oshiradi. Shuningdek, xalqaro sertifikatlar mavjudligi va savdo tashkilotlariga a’zo bo‘lish innovatsion faoliyat ehtimolini mos ravishda 13,9% va 14,5% ga oshiradi. Norasmiy raqobat innovatsion mahsulotlar/xizmatlar qabul qilinishiga sezilarli darajada ijobiy ta'sir ko‘rsatadi, ammo bu boshqa oqibatlarga ham ega bo‘lishi mumkin. Shu sababli, davlat siyosatida iqtisodiyotda norasmiy sektor darajasini pasaytirish choralarini inobatga olishi lozim.
№ | Author name | position | Name of organisation |
---|---|---|---|
1 | Jalilova .R. | - | Bank va moliya akademiyasi |
№ | Name of reference |
---|---|
1 | Acs, Z., Desai, S., Stenholm, P., & Wuebker, R. (2013). Institutions and the rate offormal and informal entrepreneurship across countries. Frontiers of Entrepreneurship Research, 35(15), 1- 24. |
2 | Acs, Z., Desai, S., Stenholm, P., & Wuebker, R. (2013). Institutions and the rate offormal and informal entrepreneurship across countries. Frontiers of Entrepreneurship Research, 35(15), 1- 24. |
3 | Ayyagari, M., Demirgüç-Kunt, A., & Maksimovic, V. (2011). Firm innovation inemerging markets: The role of finance, governance, and competition. |
4 | Bloom, N., Draca, M., & Van Reenen, J. (2016). Trade - induced technical change? |
5 | Cui, W., Chen, G., & Fu, Y. (2020). Competition Order and Innovation Behaviors ofEnterprise in China. Discrete Dynamics in Nature and Society, 2020. |
6 | Cunha, B. (2006). Informality, Productivity, and Growth. World Bank, Washington,DC |
7 | De Bondt, R., & Vandekerckhove, J. (2012). Reflections on the relation betweencompetition and innovation. Journal of Industry, Competition and Trade,12(1), 7-19. |
8 | Deb, R., Samalia, H. V., & Prusty, S. K. (2020). The role of informal competition indriving export propensity of emerging economy firms. International Journalof Sociology and Social Policy. |
9 | Digital Commerce 360 (2023) More than 75% of digital platforms invest in cloud solutions and microservices. https://www.digitalcommerce360.com/product/online-marketplaces-database/ |
10 | Farrell, D. 2004. “The hidden dangers of the informal economy.” The McKinseyQuarterly, (3) |
11 | Gimeno, J., & Woo, C. Y. (1996). Hyper competition in a multimarket environment:The role of strategic similarity and multimarket contact in competitive de- escalation. Organization science, 7(3), 322-341. |
12 | 341. Heredia, J., Flores, A., Geldes, C., & Heredia, W. (2017). Effects of informal competition on innovation performance: the case of the pacific alliance. Journal of Technology Management & Innovation, 12(4), 22-28. |
13 | International Data Corporation (2023) Global Digital Transformation Spending Forecast to Reach $3.9 Trillion by 2027. https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS51352323 |
14 | International Studies of Management & Organization, 49(2), 173-190. |
15 | Iriyama, A., Kishore, R., & Talukdar, D. (2016). Playing dirty or building capability? Corruption and HR training as competitive actions to threats frominformal and foreign firm rivals. Strategic Management Journal, 37(10), 2152-2173. Journal of Financial and Quantitative Analysis, 46(6), 1545- 1580. |
16 | Kapaz, E., & Kenyon, T. (2005). The informality trap: tax evasion, finance, and productivity in Brazil. Viewpoint. World Bank, Washington, DC. © World Bank. https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/11201 License:CC BY 3.0 IGO. |
17 | La Porta, R., & Shleifer, A. (2014). Informality and development. Journal of Economic Perspectives, 28(3), 109-26. |
18 | McCann, B. T., & Bahl, M. (2017). The influence of competition from informal firms on new product development. Strategic Management Journal, 38(7),1518-1535 |
19 | Mendi, P., & Costamagna, R. (2017). Managing innovation under competitive pressure from informal producers. Technological Forecasting and SocialChange, 114, 192-202 |
20 | Nickell, S. J. (1996). Competition and corporate performance. Journal of PoliticalEconomy, 104(4), 724-746. |
21 | Peneder, M., & Wörter, M. (2014). Competition, R&D and innovation: testing theinverted-U in a simultaneous system. Journal of Evolutionary Economics,24(3), 653-687 |
22 | Pérez, J. A. H., Kunc, M. H., Durst, S., Flores, A., & Geldes, C. (2018). Impact ofcompetition from unregistered firms on R&D investment by industrial sectors in emerging economies. Technological Forecasting and Social Change, 133, 179189. |
23 | Pérez, J. A. H., Yang, X., Bai, O., Flores, A., & Heredia, W. H. (2019). How DoesCompetition by Informal Firms Affect the Innovation in Formal Firms? |
24 | Porter, Michael. 1990. “The Competitive Advantage of Nations.” Harvard Business Review, 68(2):73-93 |
25 | Qi, G., Zou, H., Xie, X. M., & Zeng, S. (2020). Firms’ reaction to threats from informal firms: exploring the roles of institutional quality and technical gap. Journal of Business & Industrial Marketing. |
26 | Scherer, F. M. (1967). Research and development resource allocation under rivalry. |
27 | Schneider, F. (2002, July). Size and measurement of the informal economy in 110 countries. In Workshop of Australian National Tax Centre, ANU, Canberra(Vol. 17). |
28 | Shumpeter, J. (1942). Capitalism, socialism, and democracy. New York.The impact of Chinese imports on innovation, IT, and productivity. TheReview of Economic Studies, 83(1), 87-117.The Quarterly Journal of Economics, 81(3), 359-394. |
29 | The World Bank Group. (2019). Enterprise Surveys www.enterprisesurveys.org |
30 | Webb, J. W., Bruton, G. D., Tihanyi, L., & Ireland, R. D. (2013). Research onentrepreneurship in the informal economy: Framing a research agenda.Journal of Business Venturing, 28(5), 598-614. |
31 | Williams, R. (2012). Using the margins command to estimate and interpret adjustedpredictions and marginal effects. The Stata Journal, 12(2), 308-331 |
32 | Негматова Ш. (2016). Competition between political parties in Uzbekistan. |