26

This article explores the concept of professional-pedagogical competence, emphasizing its complex nature and the various levels of development throughout a teacher’s career. It examines the definitions and classifications of competence, referencing key scholars such as A.K. Markova, N.V. Kuzmina, and S.A. Gaponenko, who highlight different dimensions of competence, including specialized, methodological, social, psychological, and autopsychological. The article discusses how these competences contribute to effective teaching, the teacher's personal growth, and the ability to adapt to professional challenges. Additionally, the article considers the role of postgraduate education in enhancing a teacher's competence and the importance of modeling the structure of competence for future professional development.

  • Read count 26
  • Date of publication 05-01-2025
  • Main LanguageIngliz
  • Pages 44-49
English

This article explores the concept of professional-pedagogical competence, emphasizing its complex nature and the various levels of development throughout a teacher’s career. It examines the definitions and classifications of competence, referencing key scholars such as A.K. Markova, N.V. Kuzmina, and S.A. Gaponenko, who highlight different dimensions of competence, including specialized, methodological, social, psychological, and autopsychological. The article discusses how these competences contribute to effective teaching, the teacher's personal growth, and the ability to adapt to professional challenges. Additionally, the article considers the role of postgraduate education in enhancing a teacher's competence and the importance of modeling the structure of competence for future professional development.

Author name position Name of organisation
1 Sarsenbaev R.J. PhD NDPI
Name of reference
1 1.Маркова А.К. Психологические проблемы повышения квалификации//Педагогика. -1992. -No9-10. -С.65-67.2.Шаповалов В.А., Горовая В.И. Модель специалиста как основа конструирования содержания образования и процесса обучения в педагогическом вузе//Непрерывное педагогическое образование -Вып. IV. -РГПУ УМО ОППО; СГПУ, 1994-С.7-10.3.Махлин М.О. Проблемы взаимосвязи государственных и общественных форм повышения квалификации в развитии общественной культуры педагогических кадров //Взаимосвязь общей и профессиональной культуры педагога как фактор повышения педагогической компетентности. -СПб.: Ин-т образ, взрослых РАО, 1992. -С. 26-29.4.Любимов Б. Все образуется // Образование и культура. -2000. -No1,-С.10-12.5.Зимняя И.А. Педагогическая психология: Учебник для вузов. -М.: Издательская корпорация Логос, 1999. -384 с.6.Гапоненко С.А. Диагностика и условия развития психологопедагогической компетентности преподавателя педагогического колледжа: Дис....канд. пед. наук,-Ростов на Дону, 1998. -205 с.7.Бирюкова Н.А. Личностный контекст обучения взрослых в системе непрерывного образования //Современное образование: психологопедагогические проблемы, поиски, решения -Йошкар-Ола. -2002. -С.66-71.8.Кузьмина Н.В. Профессионализм деятельности преподавателя и мастера производственного обучения. -М., 1990, -165 с.9.Исламшин Р.А. Научные основы функционирования модели непрерывного образования педагогических кадров: Автореф. дис. ...доктора пед. наук. -Казань, 1996. -41 с.10.Сластенин В.А. Формирование личности учителя в процессе профессиональной подготовки. -М., 1986. -160 с.11.Адольф В. А. Теоретические основы формирования профессиональной компетентности учителя. Дис. ... доктора пед. наук. -М.: 1998. -292 с.
Waiting