В статье рассмотрены ключевые аспекты корпоративного управления вузами, такие как подотчетность, прозрачность, стратегическое лидерство и участие заинтересованных сторон. Анализируются основные принципы, модели управления и проблемы, с которыми сталкиваются образовательные учреждения, а также их решения, направленные на повышение эффективности и устойчивости.
В статье рассмотрены ключевые аспекты корпоративного управления вузами, такие как подотчетность, прозрачность, стратегическое лидерство и участие заинтересованных сторон. Анализируются основные принципы, модели управления и проблемы, с которыми сталкиваются образовательные учреждения, а также их решения, направленные на повышение эффективности и устойчивости.
This article discusses key aspects of corporate governance in universities, including accountability, transparency, strategic leadership, and stakeholder involvement. The main principles, governance models, and challenges faced by educational institutions are analyzed, along with solutions aimed at improving efficiency and sustainability.
Мақолада олий таълим муассасаларида корпоратив бошқарувнинг асосий жиҳатлари, жумладан ҳисобдорлик, шаффофлик, стратегик лидерлик ва манфаатдор томонларнинг иштирок этиши кўриб чиқилган. Маълумотлар асосий тамойиллар, бошқарув моделлари ва таълим муассасалари дуч келаётган муаммоларга бағишланган, шунингдек, самарадорлик ва барқарорликни оширишга қаратилган ечимлар таклиф этилган.
№ | Author name | position | Name of organisation |
---|---|---|---|
1 | Turdibaeva M.. | - | Тошкентдаги Вебстер университети |
№ | Name of reference |
---|---|
1 | Agasisti, T. (2017). Management of higher education institutions and the evaluation of their efficiency and performance. Tertiary Education and Management, 23(3), 187–190. |
2 | Carey, K. (2010, March/April). Asleep at the seal: Just how bad does a college have to be to lose accreditation? Washington Monthly. |
3 | Christensen, T. (2011). University governance reforms: Potential problems of more autonomy? Higher Education, 62(4), 503–517. |
4 | Freeman, R. E., Phillips, R., & Sisodia, R. (2020). Tensions in stakeholder theory. Business and Society, 59(2), 213–231 |
5 | Harvey, L. (2004). The power of accreditation: Views of academics. Journal of Higher Education Policy and Management, 26(2), 207–223. |
6 | Johnston, B., MacNeill, S., & Smyth, K. (2018). Conceptualising the digital university: Digital education and learning. Cham: Palgrave Macmillan. |
7 | Kohler, J. (2004). Prevention, management, and moderation: Ethical frameworks of governance. Higher Education in Europe, 29(4), 481–489. |
8 | Marshall, S. (2019). Leading and managing strategic change. In S. Marshall (Ed.), Strategic leadership of change in higher education (pp. 1–17). New York: Routledge. |
9 | Nair, S. R. (2014). Ethics in higher education. In N. Baporikar (Ed.), Handbook of research on higher education in the MENA region: Policy and practice (pp. 230–260). Hershey, PA: IGI Global. |
10 | Taylor, M. (2013). Shared governance in the modern university. Higher Education Quarterly, 67(1), 80–94 |
11 | World Bank. (2024) World Development Indicators. URL: https://databank.worldbank.org/source/world-development-indicators (Дата обращения: 22.11.2024) |