403

The article is devoted to the problem of the evolution of the literary hero and the types of heroes  in  modern  Russian  literature  of  the  XXI  century.  The  admiration  of  the  person  of  the  person being described and the desire to redirect this feeling to the reader make the style of the work  of  Zakhar  Prilepin  realistic  through  the  prism  of  modernity  (neorealism).  The  writer  sets  himself  the  task  of  telling  about  the  fate  of  a  modern  person  who  faces  many  difficulties  to  squeeze  in  the  modern  world  where  human  values  have  already  changed,  transformed  beyond  recognition  than  they  were  in  the  literature  of  the  19th  and  20th  centuries.  Zakhar  Prilepin  is  gradually  moving  to  comprehending  a  more  global  problem:  is  it  possible  in  the  conditions  where absolutely everyone is wearing a bit of hell in himself. The writer seeks to get an answer to this question on a truly epochal, historical scale.This  article  also  discusses  the  role  of  Zakhar  Prilepin  in  the  context  of  modern  Russian  literature. He writes willingly and openly on topics of concern to the general public. One of the essential  components  of  such  statements  is  his  reflections  on  classical  and  modern  Russian  literature, showing love or, on the contrary, dislike for the work of this or that author.The aim of the work is to determine the transformation of modern Russian prose on the example  of  the  works  of  contemporary  Russian  writer  Zakhar  Prilepin.  His  views  on  the  formation  and  development  of  the  literary  process  in  the  twenty-first  century,  explores  the  peculiarities  of  the  hero  and  the  specifics  of  the  writer's  artistic  world  based  on  the  work  and  literary analyzes. Types of heroes’ characteristic of the prose of this neorealist writer: the hero-provincial,  the  rebellious  hero,  the  intellectual  hero  and  others.  The  article  attempts  to  analyze  the  main  features  of  the  imaginative  system  in  the  works  of  Z.  Prilepin  in  the  context  of  the  traditions of the new realism (neorealism)

  • Read count 390
  • Date of publication 03-10-2019
  • Main LanguageIngliz
  • Pages234-244
Ўзбек

 Мақола  адабий  қаҳрамон  эволюцияси  муаммоси  ва  ХХI  аср  замонавий  рус адабиётидаги  қаҳрамонлар  турларини  ўрганишга  бағишланган.  Захар  Прилепиндаги таърифлаётган  шахснинг  ҳайрати  ва  ички  дунёсини  ёритиб  бериш  истаги  ва  уни китобхонга  етказиш  учун  қўллаган  услуби  асарларини  замон  (неореализм)  призмаси орқали реализмга олиб ўтади. Ёзувчи ўз олдига ХIХ ва ХХ аср адабиётларидаги инсоният қадриятлари  ХХI  асрга  келиб  мутлақоўзгариб,  таниб  бўлмас  даражага  етганини замонавий одамнинг тақдири орқалий ёритиб бериш вазифасини қўяди. Захар Прилепин аста-секин  янада  глобал  муаммони  англашга  интилмоқда:  мутлақо  ҳамма  ўзини  дўзах азобига солаётган шароитда бу мумкинми?  Ёзувчи ушбу саволгзамон ва тарих миқёсида жавоб олишга интилади.Ушбу  мақолада  замонавий  рус  ёзувчиси  Захар  Прилепиннинг  замонавий  рус адабиётида  тутган  ўрни  муҳокама  қилинади.  У  кенг  жамоатчиликни  қизиқтирган мавзуларда очиқ ёзади. Бундай баёнотларнинг муҳим таркибий қисмлариданбири, бу –унинг  классик  ва  замонавий  рус  адабиётига  бўлган  муҳаббатини  акс  эттириши  ёки аксинча у ёки бу муаллифнинг ишини ёқтирмаслигидир.Ушбу  мақоланинг  мақсади  замонавий  рус  ёзувчиси  Захар  Прилепиннинг  ижоди мисолида  замонавий  рус  насрнинг ўзгаришини  аниқлашдир.  Унинг  ХХI  аср  адабий жараёнининг шаклланиши ва ривожланиши ҳақидаги фикрлари, қаҳрамонининг ўзига хос хусусиятлари ва ёзувчининг ижодий дунёсининг ўзига хос хусусиятларини кўрсатишдир. Бу неореализм оқимига мансуб ёзувчининг насрига хос қаҳрамонлар турлари: провинциал қаҳрамон (қишлоқ аҳолиси), исёнкор қаҳрамон, интеллектуал қаҳрамон ва бошқалар. Муаллиф  З.  Прилепин  асарларидаги  образлар  тизимига  хос  хусусиятларни  янги реализм (неореализм) анъаналари контекстида таҳлил қилган.

Русский

Статья  посвящена  проблеме  эволюции  литературного  героя  и  типов  героев  в современной  русской  литературе  XXI века.  Восхищение  личностью  описываемогочеловека  и  желание  переадресовать  это  чувство  читателю  делают  стилистику произведении  Захара  Прилепина  реалистическими  через  призму  современности (неореализма).  Писатель  ставит  перед  собой  задачу  рассказать  о  судьбе  современной личности  сталкивающегося  с множеством  затруднений  чтобы  выжать  в  современном мире  где  уже  человеческие  ценности  изменились,  трансформировались  до неузнаваемости  чем  были  в  литературе XIXи  ХХ  веке. Захар  Прилепин  постепенно переходит  к  постижению  более  глобальной  проблемы:  возможно ли то же самое условиях,  где  частичку  ада  в  себе  носит  абсолютно  каждый.  Ответ  на  этот  вопрос писатель стремится получить в поистине эпохальном, историческом масштабе.А  такжев  данной  статье  рассматривается  роль  Захара  Прилепина  в  контексте современной русской  литературы.  Он  пишет  охотно  и  открыто  на  темы,  волнующие широкую  общественность.  Одной  из  существенных  составляющих  такого  рода высказываний  становятся  его  размышления  о  классической  и  современной  русской литературе, проявляющие любовь или наоборот, неприязнь, к творчеству того или иного автора.Целью работы является определить трансформацию современной русской прозы на примере творчества современного писателя России – Захара Прилепина. Его взгляды на  формирование  и  развитие  литературного  процесса  вХХIвеке; исследуются особенности героя и специфика художественного мира писателяна основе произведении и  литературных  анализов. Типы  героев;  характерные  для  прозы  этого  писателя-нео реали   зма :  герой-провинциал;  бунтующий  герой;  герой-интеллигент  и  другие.В статье  осуществляется  попытка  анализа  основных особенностей  образной  системы  в творчестве З. Прилепинав контексте традиций нового реализма (неореализм). 

English

The article is devoted to the problem of the evolution of the literary hero and the types of heroes  in  modern  Russian  literature  of  the  XXI  century.  The  admiration  of  the  person  of  the  person being described and the desire to redirect this feeling to the reader make the style of the work  of  Zakhar  Prilepin  realistic  through  the  prism  of  modernity  (neorealism).  The  writer  sets  himself  the  task  of  telling  about  the  fate  of  a  modern  person  who  faces  many  difficulties  to  squeeze  in  the  modern  world  where  human  values  have  already  changed,  transformed  beyond  recognition  than  they  were  in  the  literature  of  the  19th  and  20th  centuries.  Zakhar  Prilepin  is  gradually  moving  to  comprehending  a  more  global  problem:  is  it  possible  in  the  conditions  where absolutely everyone is wearing a bit of hell in himself. The writer seeks to get an answer to this question on a truly epochal, historical scale.This  article  also  discusses  the  role  of  Zakhar  Prilepin  in  the  context  of  modern  Russian  literature. He writes willingly and openly on topics of concern to the general public. One of the essential  components  of  such  statements  is  his  reflections  on  classical  and  modern  Russian  literature, showing love or, on the contrary, dislike for the work of this or that author.The aim of the work is to determine the transformation of modern Russian prose on the example  of  the  works  of  contemporary  Russian  writer  Zakhar  Prilepin.  His  views  on  the  formation  and  development  of  the  literary  process  in  the  twenty-first  century,  explores  the  peculiarities  of  the  hero  and  the  specifics  of  the  writer's  artistic  world  based  on  the  work  and  literary analyzes. Types of heroes’ characteristic of the prose of this neorealist writer: the hero-provincial,  the  rebellious  hero,  the  intellectual  hero  and  others.  The  article  attempts  to  analyze  the  main  features  of  the  imaginative  system  in  the  works  of  Z.  Prilepin  in  the  context  of  the  traditions of the new realism (neorealism)

Author name position Name of organisation
1 AHMEDOVA M.M. Ўқитувчи Тошкент давлат юридик университети
Name of reference
1 Камилова С.Э. Современный рассказ: содержательные векторы и повествовательные стратегии. — Т ашкент: Fan va texnologiya, 2016. — 410 c.
2 Прилепин З. «Современная литература – это градусник разложения России». —Москва: ЗУН, 2018. — 315 с
3 Черняк М.А. Русская литература в XXI веке. Первое десятилетие: диагнозы и прогнозы. — Санкт- Петербург: АСТ, 2010. — 258 с.
4 Яковская Л.С. Автопсихологизм героя в прозе З. Прилепина. — Саратов: ЛУЧ, 2018. — С. 211–214.
Waiting