Ушбу мақолада чет тилини ўқитишда аудио ва видеоматериаллардан фойдаланишнинг самарали усуллари таҳлил қилинган. Ҳар қандай тил ўрганувчи учун хорижий (она тили бўлмаган) тилни ўрганиш қийинчиликлар туғдиради. Ана шундай қийинчиликларни бартараф этиш мақсадида, дастлаб, тил ўрганувчиларнинг коммуникатив компетенциясини шакллантириш масалалари кўриб чиқилди. Шунингдек, тил ўргатиш жараёнида ўқитувчи томонидан турли ёшдаги тил ўрганувчиларга тақдим этилаётган аудио ва видеоматериалларни саралаш босқичма-босқич амалга оширилди. Тил ўргатиш жараёнида видеоматериаллар муҳим аҳамиятга эга. Аудио ва видеоматериаллардаги нутқ эгасининг фикри, психо-эмоционал ҳолати, юз ифодалари, имо-ишоралари ёдамида талабаларнинг тил ўрганиш имконияти янада ортади. Бундай материаллардан фойдаланиш жараёнида тил ўрганувчи видеоматериалдан нутқ эгасини тўлақонли тушунмаслиги мумкин, аммо унинг имо-ишора ва мимикаларидан сўзловчи нутқини тахмин қилиши ёки қисман тушуниши мумкин. Бундай материаллар орқали тил ўрганувчида аста-секин тил ўрганишга кўникма ҳосил бўлади. Тадқиқот натижасига кўра, фақат овоз орқали тақдим этилган маълумотларга нисбатан овозли видеотасвирлар ёрдамида тақдим этилган маълумотлар тил ўрганувчиларга воқеликни яхлит англашга ёрдам беради. Тил ўрганувчилар аудиториясига мавзу жиҳатдан мослаштирилган аудиовизуал материаллар ёрдамида уларнинг коммуникатив компетенциясини ошириш мумкин.
Ушбу мақолада чет тилини ўқитишда аудио ва видеоматериаллардан фойдаланишнинг самарали усуллари таҳлил қилинган. Ҳар қандай тил ўрганувчи учун хорижий (она тили бўлмаган) тилни ўрганиш қийинчиликлар туғдиради. Ана шундай қийинчиликларни бартараф этиш мақсадида, дастлаб, тил ўрганувчиларнинг коммуникатив компетенциясини шакллантириш масалалари кўриб чиқилди. Шунингдек, тил ўргатиш жараёнида ўқитувчи томонидан турли ёшдаги тил ўрганувчиларга тақдим этилаётган аудио ва видеоматериалларни саралаш босқичма-босқич амалга оширилди. Тил ўргатиш жараёнида видеоматериаллар муҳим аҳамиятга эга. Аудио ва видеоматериаллардаги нутқ эгасининг фикри, психо-эмоционал ҳолати, юз ифодалари, имо-ишоралари ёдамида талабаларнинг тил ўрганиш имконияти янада ортади. Бундай материаллардан фойдаланиш жараёнида тил ўрганувчи видеоматериалдан нутқ эгасини тўлақонли тушунмаслиги мумкин, аммо унинг имо-ишора ва мимикаларидан сўзловчи нутқини тахмин қилиши ёки қисман тушуниши мумкин. Бундай материаллар орқали тил ўрганувчида аста-секин тил ўрганишга кўникма ҳосил бўлади. Тадқиқот натижасига кўра, фақат овоз орқали тақдим этилган маълумотларга нисбатан овозли видеотасвирлар ёрдамида тақдим этилган маълумотлар тил ўрганувчиларга воқеликни яхлит англашга ёрдам беради. Тил ўрганувчилар аудиториясига мавзу жиҳатдан мослаштирилган аудиовизуал материаллар ёрдамида уларнинг коммуникатив компетенциясини ошириш мумкин.
В статье проанализированы эффективные методы использования аудио- и видеоматериалов при обучении иностранным языкам. При изучении иностранного (неродного) языка всегда имеются определенные трудности. Для их преодоления, вопервых, обсуждаются вопросы, связанные с формированием коммуникативной компетенции учащегося. Кроме того, отбор аудио- и видеоматериалов, предоставленных преподавателем для изучающих язык, проводился шаг за шагом в учебном процессе. Видеоматериалы играют важную роль в преподавании языка. Способность учащихся изучать язык будет возрастать благодаря мыслям, психоэмоциональному состоянию, паралингвистическим средствам героев аудио- и видеоматериалов. Согласно исследованию, информация, представленная аудиовизуально, поможет изучающим язык получить более целостное понимание реальности, чем информация, представленная только голосовыми данными. В статье делается вывод о том, что можно повысить коммуникативную компетентность изучающих язык с помощью тематически адаптированного аудиовизуального материала.
This article has analyzed effective methods of using audio and video materials in teaching foreign languages. Learning a foreign (non-native) language always makes challenge for any language learner. In order to overcome these difficulties, firstly, the issues connected with forming language learner’s communicative competence have been discussed. Also, the selection of audio and video materials provided by the teacher to language learners of all ages was carried out step by step during the language teaching process. Video materials play an important role in language teaching. The ability of students to learn a language will increase through the thoughts, psychoemotional state, facial expressions, and gestures of the speaker in audio and video materials. While using these materials, the learner may not fully understand the speaker in the video, but may guess or partially understand the speaker's speech from his gestures and facial expressions. Through these materials, the learner gradually acquires the skills to learn the language. According to the study, the information presented by audio-visual images will help language learners gain a more holistic understanding of reality than the information presented by only voice- data. The article concludes that it is possible to enhance the communicative competence of language le
№ | Муаллифнинг исми | Лавозими | Ташкилот номи |
---|---|---|---|
1 | Temirova S.R. | Докторант | Ўзбекистон давлат жаҳон тиллари унтверситети |
№ | Ҳавола номи |
---|---|
1 | Verisokin Ju. I., Inostrannye jazyki v shkole (Foreign Languages at School), Moscow: Methodological Mosaic, No. 5, 2003, 253 p. |
2 | Vorobyev G. A.,Inostrannye jaziki v shkole(Foreign Languages at School), Moscow: Methodological mosaic, No. 2., 2003, 33 p. |
3 | Gunjashova G. A.,Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta (Bulletin of Kemerovo State University), 2015, Vol. 3, No. 2(62),available at: https://doi.org/10.21603/2078-8975-2015- 2-34-37 |
4 | Jalolov J.J.,Chet tili ukitish metodikasi (Foreign languages teaching methodology), Tashkent: Teacher, 2012,432 p. |
5 | Zhoglina G. G., Razvitie umenij kommunikativnoj kompetencii na osnove ispol'zovanija autentichnyh videodokumentov: francuzskij jazyk, jazykovoj vuz (Development of communicative competence skills based on the use of authentic video documents: French, language University) candidate’s thesis, Pjatigorsk, 2000, 309 p. |
6 | Kolchina A. I., Lingvistika i metodika obucheniya inostrannym yazykam: Sbornik nauchnykh trudov (Linguistics and methods of teaching foreign languages: Collection of scientific papers) St. Petersburg: Herzen, 2005, 251 p. |
7 | Malysheva T. S.,Formirovanie sociokul'turnoj kompetencii studentov lingvisticheskih vuzov posredstvom autentichyh videomaterialov (Formation of socio-cultural competence of students of linguistic universities through authentic videos), Extended abstract of candidate’s thesis, Nizhnij Novgorod, 2012, 22 p. |
8 | Passov E. I., Sorok let spustja, ili Sto i odna metodicheskaja ideja (Forty years later, or One Hundred and One Methodological Idea), Moscow: 2006,117p. |
9 | Ter-Minasova S. G.,Yazik i mejkul'turnaya kommunikatsiya (Language and intercultural communication), Moscow: Slovo, 2000, 260p. |
10 | Chikunova A.E., Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii.( Teacher trainingin Russia) Ekaterinburg: No. 1, 2011. 147, 158 pp. |
11 | Bilyalova A.,ICT in Teaching a Foreign Language in High School, Procedia – Social and Behavioral Sciences, 2017, pp. 175–181 available at:https://reader.elsevier.com |
12 | Baltova. I.,Canadian Modern Language Review, University of Toronto Press. Vol. 50, No. 3 Toronto: 1994, рр, 506–531 available at: https://www.utpjournals.press/doi/pdf/10.3138/cmlr.50.3.507 |
13 | Hymes D. H., On Communicative Competence In: J.B. Pride and J. Holmes (eds) Sociolinguistics. Selected Readings. Harmondsworth: Penguin, 1972, 293 p. (Part 2), available at:https://wwwhomes.uni-bielefeld.de/sgramley/Hymes-2.pdf |
14 | Harmer J.,The practice of English language teaching. 4th ed. Harlow, Pearson Longman 2007, 310 p. |
15 | Harmer J.,How to Teach English. Pearson Education Limited. 2007, 286 p. |
16 | Jack C. Richards., Willy A. Renandya, Methodology in Language Teachingan Anthology of Current Practice.Cambridge University Press 2002, 422 p. |
17 | Stemplisky S., Tomalin B., Film. Oxford University Press 2001, 163 p. |
18 | Available at:http://lex.uz/docs/2165717?lact_id=2165717&version=print |