В статье рассматривается значимость системного подхода и мышления в сфере образования и журналистской деятельности. В современном обществе возросла потребность в инновационно и креативно мыслящим кадрах — специалистах, умеющих принимать решения на стыке разных специальностей и сфер взаимодействия. В образовании и науке широко применяется междисциплинарный подход к исследованию сложных проблем и поиску их решений. Информационная сфера становится одной важных составляющих многих профессий и направлений деятельности. Системное мышление в сфере СМИ подразумевает видение проблемы во взаимосвязи с подходами к ее решению в различных типах, подструктурах массмедиа, а также в контексте гуманистических межличностных взаимоотношений и целостного стабильного, прогрессивного развития общества. В работе приводятся также результаты и данные исследований зарубежных ученых в этой области. Интеграция знаний продиктована интенсивным развитием новых коммуникационных технологий, включением широкой аудитории в глобальную сеть. Сложные комплексные системы требуют рационализации и дифференциации на подсистемы, умений управления, анализа информационных потоков. Это дает возможность правильно прогнозировать как ожидаемые положительные результаты, так и издержки, отклонения. Медиасистема находится в определенной социальной среде и зависит от ее составляющих, характера функционирования.
В статье рассматривается значимость системного подхода и мышления в сфере образования и журналистской деятельности. В современном обществе возросла потребность в инновационно и креативно мыслящим кадрах — специалистах, умеющих принимать решения на стыке разных специальностей и сфер взаимодействия. В образовании и науке широко применяется междисциплинарный подход к исследованию сложных проблем и поиску их решений. Информационная сфера становится одной важных составляющих многих профессий и направлений деятельности. Системное мышление в сфере СМИ подразумевает видение проблемы во взаимосвязи с подходами к ее решению в различных типах, подструктурах массмедиа, а также в контексте гуманистических межличностных взаимоотношений и целостного стабильного, прогрессивного развития общества. В работе приводятся также результаты и данные исследований зарубежных ученых в этой области. Интеграция знаний продиктована интенсивным развитием новых коммуникационных технологий, включением широкой аудитории в глобальную сеть. Сложные комплексные системы требуют рационализации и дифференциации на подсистемы, умений управления, анализа информационных потоков. Это дает возможность правильно прогнозировать как ожидаемые положительные результаты, так и издержки, отклонения. Медиасистема находится в определенной социальной среде и зависит от ее составляющих, характера функционирования.
Мақолада журналистика соҳасида тизимли фикрлаш муаммоси таҳлил қилинади. Замонавий жамиятда инновацион ва креатив фикрлайдиган кадр-мутахассислар, турли хил вазиятларда ишлай оладиган ва ўзаро алоқадор илм-фан соҳаларида тезкор қарор қабул қила оладиган кадрларга эхтиёж ортди. Таълим ва илмий изланишда мураккаб муаммоларни ўрганиш ва унинг ечимини топишда фанлараро ёндашув кенг қўлланилади. Ахборот соҳаси кўплаб касблар ва фаолиятлар йўналишининг муҳим таркибий қисмларидан бирига айланмоқда. Оммавий ахборот воситалари соҳасидаги тизимли фикрлаш, мавжуд муаммони турли йўллар орқали таҳлил қилиш, оммавий ахборот воситаларининг субструктурасида, шунингдек, инсонпарварлик ва жамиятнинг яхлит, барқарор ва изчил ривожланиши нуқтаи назаридан ечимни топишга қаратилган. Шунингдек, мазкур ишда хориж олимларининг ушбу соҳадаги тадқиқот натижалари ва изланишлари тақдим этилди. Билимлар интеграцияси янги коммуникацион технологияларнинг жадал ривожланилиши, глобал тармоққа кенг аудиторияни жалб қилиниши билан боғлик. Мураккаб комплекс тизимлар рационализация ва қуйи тизимларга ажратишни, бошқарув кўникмаларини ва ахборот оқимларини таҳлил қилишни талаб қилади. Бу кутилаётган ижодий натижаларни ҳам, камчиликларни ҳам тўғри тахмин қилиш имконини беради. Медиа тизими муайян ижтимоий муҳитга, ўрнатилган турмуш тарзига боғлиқ. Шу билан бирга, медиа соҳасининг маҳсуоти дунё билан ўзаро боғлиқ бўлиши мумкин ва ўз муҳитидан ташқарига чиқа оладиган, турлича ҳаракат тарзи намуналарини тарғибот қилади, ўзи яшайдиган атроф-муҳитнинг турғунликка айланган тартибини фош қилади. Бу эса янги ғоялар ва дунёқарашни тарғиб қилишда муҳим рол уйнайди.
Actualization of the problem of systems thinking in journalism. The article discusses the importance of a systematic approach and thinking in the field of education and journalism. In modern society, the need for innovative and creatively thinking human resources specialists who are able to make decisions at the junction of different specialties and areas of interaction has increased. In education and science, an interdisciplinary approach to the study of complex problems and the search for its solutions is widely used. The information sphere is becoming one of the important components of many professions and activities. Systemic thinking in the field of the media implies a vision of the problem in conjunction with approaches to its solution in various types, substructures of the media, as well as in the context of humanistic interpersonal relationships and the holistic stable, progressive development of society. The work also presents the results and research data of foreign scientists in this field. The integration of knowledge is dictated by the intensive development of new communication technologies, the inclusion of a wide audience in the global network. Complex systems require rationalization and differentiation into subsystems, management skills, and analysis of information flows. This makes it possible to correctly predict both expected positive results, and costs, deviations. The media system is located in a certain social environment and depends on its components, the nature of functioning. At the same time, the content of the media sphere can be correlated with the world and go beyond, give samples of a different mode of action, expose an established routine in the environment. The latter plays a factor in promoting new ideas and world outlook.
№ | Муаллифнинг исми | Лавозими | Ташкилот номи |
---|---|---|---|
1 | Muminova F.I. | Доктор филологических наук, профессор | Университет мировой экономики и дипломатии |
№ | Ҳавола номи |
---|---|
1 | Antonov A.V. Sistemnyi analiz (System analysis), Moscow, 2006, 454 p. |
2 | Prigozhin I., Stengers I. Poryadok iz khaosa (Order out of chaos), Moscow, 1986, 432 p., available at:http://yanko.lib.ru/books/betweenall/prigogine-stengers_ru.htm |
3 | Shkondin M.V. Izvestiya Irkutskoi gosudarstvennoi ekonomicheskoi akademii, 2016, No 2, pp. 175–182.DOI 10.17150/1993-3541.2016.26(2).175-182 |
4 | Ziyamukhamedov B., Tazhiev M. еt al. Osnovy pedagogicheskogo masterstva i metodologiya prakticheskoi realizatsii regional'noi modeli pedagogicheskoi tekhnologii (Bases of pedagogical skill and methodology of practical realization of regional model of pedagogical technology), Tashkent, 2010, 180 p. |
5 | Natsional'naya programma po podgotovke kadrov Respubliki Uzbekistan (The National Program for Personnel Training of the Republic of Uzbekistan), Tashkent, 2010, available at: // http://www.lex.uz/acts/19769 |