The article discusses the problem of the formation of a modern model of journalistic education in Uzbekistan, the particularities of training specialists in demand on the labor market, the need for professionals with experience in convergent editions, and the production of highquality media content is determined. The evolution of the model of education in Uzbekistan in recent years is being traced and a new model of training professional media workers is being introduced, which is already adhered to by the country's universities. Over the past two decades, journalism education systems have further developed journalism retraining courses, trainings and seminars for practicing media professionals. There are new opportunities for admission to the master’s degree of specialists with other higher education. The positive shift in the development of journalism education over the past three to four years has been the widespread involvement of practicing journalists in the staff of the faculty. According to the researcher, despite the rapid development of journalism education in Uzbekistan, there are a number of problems that need to be addressed. These include, for example, the lack of teachers with practical experience in the media, and the lack of educational literature in the state language.
The article discusses the problem of the formation of a modern model of journalistic education in Uzbekistan, the particularities of training specialists in demand on the labor market, the need for professionals with experience in convergent editions, and the production of highquality media content is determined. The evolution of the model of education in Uzbekistan in recent years is being traced and a new model of training professional media workers is being introduced, which is already adhered to by the country's universities. Over the past two decades, journalism education systems have further developed journalism retraining courses, trainings and seminars for practicing media professionals. There are new opportunities for admission to the master’s degree of specialists with other higher education. The positive shift in the development of journalism education over the past three to four years has been the widespread involvement of practicing journalists in the staff of the faculty. According to the researcher, despite the rapid development of journalism education in Uzbekistan, there are a number of problems that need to be addressed. These include, for example, the lack of teachers with practical experience in the media, and the lack of educational literature in the state language.
Мақолада Ўзбекистонда журналистика таълимининг замонавий моделини шакллантириш муаммоси, меҳнат бозорида талаб катта бўлган мутахассисларни тайёрлашнинг ўзига хос хусусиятлари, конвергент нашрларда тажрибага эга бўлган мутахассисларга бўлган эҳтиёж, шунингдек, юқори сифатли медиа-контент ишлаб чиқариш масалалари тўғрисида сўз боради. Сўнгги йиллари Ўзбекистонда таълим модели эволюцияси кузатилмоқда ва мамлакатда журналистлар тайёрлайдиган олий ўқув юртларида профессионал ОAВ ходимларини тайёрлашнинг янги моделини жорий этишга ҳаракат қилинаётгани кенг таҳлил этилган. Кейинги йигирма йил ичида журналистика ўқитиш тизимларида амалий фаолият юритаётган ОAВ мутахассислари учун журналистиканинг қайта тайёрлаш курслари, тренинглар ва семинарлар янада ривожлантирилди. Бошқа олий маълумотли мутахассисларнинг магистратурага қабул қилиниши учун янги имкониятлар яратилди. Шунингдек, журналистика таълими ривожланишидаги ижобий силжиш факультет ходимлари таркибига амалиётчи журналистларнинг кенг жалб қилиниши ҳам бўлди. Тадқиқотда таъкидланишича, Ўзбекистондаги журналистлар таълими тизимининг жадал ривожланишга қарамай, ечимини кутаётган бир қанча муаммолар мавжуд. Оммавий ахборот воситаларида амалий тажрибага эга бўлган ўқитувчиларнинг етишмаслиги, давлат тилидаги ўқув ва услубий адабиётларнинг камлиги ана шундай муаммолар сирасига киради.
В статье рассматривается проблема формирования современной модели журналистского образования в Узбекистане, особенности подготовки специалистов, востребованных на рынке труда, определена потребность в профессионалах, имеющих опыт работы в конвергентных редакциях, производстве качественного медийного контента. Прослеживается эволюция модели образования в Узбекистане за последние годы и представляется новая модель подготовки профессиональных работников СМИ, которой уже придерживаются вузы республики. В последние два десятилетия в системе журналистского образования получили дальнейшее развитие курсы переподготовки журналистов, тренинги и семинары для практикующих сотрудников СМИ. Появились новые возможности для приема в магистратуру специалистов с другим высшим образованием. Позитивным сдвигом в развитии журналистского образования в последние три —четыре года стало широкое вовлечение в штаты профессорско-преподавательского состава практикующих журналистов. Исследователь показывает, что в системе журналистского образования Узбекистана, несмотря на интенсивное развитие, еще есть немало проблем, ждущих своего решения. К ним относятся, например, нехватка преподавателей с практическим опытом работы в СМИ, нехватка учебно-методической литературы на государственном языке.
№ | Муаллифнинг исми | Лавозими | Ташкилот номи |
---|---|---|---|
1 | Dadakhonov A. . | PhD student | Uzbekistan State World Languages University |
№ | Ҳавола номи |
---|---|
1 | Uzbekiston Respublikasi Prezidentining “Uzbekiston Respublikasini yanada rivozhlantirish buiicha Kharakatlar strategiyasi tughrisida”gi № PF-4947-son farmoni 7.02.2017 (Decree of the President of the Republic of Uzbekistan “On an action strategy for the further development of the Republic of Uzbekistan” dated 7.02.2017), available at: http://lex.uz/docs/3107042 |
2 | Postanovlenie Prezidenta Respubliki Uzbekistan Sh.M.Mirzieeva №PP-2909 ot 20.04.2017 “O merakh po dal'neishemu razvitiyu sistemy vysshego obrazovaniya” (Decree of the President of the Republic of Uzbekistan Sh.M. Mirziyoyev PP No. 2909 of 04/20/2017 “On measures for the further development of the higher education system, available at: http://www.lex.uz/docs/3171587 |
3 | Muminova F.I. Uzbekistonda khorizhii tillar. № 4, 2019, pp. 101-112, available at: // https://journal.fledu.uz/ru/modeli-zhurnalistskogo-obrazovaniya . DOI: 10.36078/ 1570169525 |
4 | Nurmatov A.N. Uzbekistonda khorizhii tillar, № 4, 2019, pp. 123–131 available at: https://journal.fledu.uz/ru/sovremennye-teorii-media. DOI: 10.36078/ 1570169761 |
5 | Chelysheva I. V. Osnovnye etapy razvitiya mediaobrazovaniya v Rossii, candidate’s thesis, Taganrog, 2002, 232 p. |
6 | http://www.lex.uz/docs/3171587 |
7 | http://nuu.uz |
8 | https://daryo.uz/k/2019/02/15/toshkentda-ozbekiston-koreya-xalqaro-media-konferensiyaboshlandi/ |