“Маданият ва маърифат” телеканали орқали узатилаётган спектаклларни мавзу жиҳатидан таҳлил қилиш орқали, уларнинг эфир вариантида режиссёр, тасвирчилар маҳорати масалаларини,театр муаммоларига бағишланган кўрсатувларни эса жанр жиҳатидан тизимлаштириш, уларни тайёрлашда муаллиф, ижодий гуруҳ аъзоларининг маҳоратини аниқлаш, шунингдек, Россиянинг “Культура” каналидаги мазкур мавзудаги кўрсатувлари билан қиёсий ўрганиш орқали ўзининг илмий хулосаларини чиқаришга ҳаракат қилмоқда.Бугунги кун талаби хусусан, ахборот глобаллашув асрида аудиторияни жалб этиш муҳим аҳамиятга эга. Муаллиф ўзининг тадқиқий материалида телевиденияда ихтисослашган телеканалларнинг мавзу кўлами, жанр хусусиятини миллий ҳамда хорижий телеканаллар асосан юқорида таъкидланганидек, Россиянинг “Культура” канали мисолида қиёсий таҳлил асосида ўрганишга ҳаракат қилган. Шунингдек, АҚШ, Россия, Хитой, Буюк Британия, Франция, Германия, Япония сингари ривожланган давлатларининг ихтисослашган телеканалларида ушбу жараён ва ривожланиш босқичлари ҳақида ҳам тўхталиб ўтган. Айнан ахборотга бўлган талаб янги каналларнинг кўпайиши рақобатбардош телеканалларни ташкил этишга пайдо бўлган эҳтиёж хусусида ҳам тўҳталиб ўтган. Маданий, маърифий ахборотларни узатишда журналистнинг маҳорати, ёритилаётган мавзу моҳиятини очишда нималарга эътбор бериш кераклигини тадқиқ этган. Хусусан, муаллифнинг “Бугунги ахборот бозорида телеканалда эфирларнинг ўрнини мустаҳкамлаш учун жанрлар имкониятларидан тўлақонли фойдаланилмоқда деб бўлмайди. Бу эса, журналистларнинг ўз устида тинимсиз изланиши, ахборотга янгича ёндашув ҳамда аудиториянинг эътиборини тортиш каби қатор муҳим ва долзарб вазифаларни амалда ижобий ҳал этиш масаласига эътибор қаратишга ундаши лозим. Хорижий давлатлар тажрибасига таянган ҳолда, таҳлилий кўрсатувларнинг алоҳида сайтларини ташкил қилиш бу борада яна бир муҳим қадам бўлиши аниқ. Махсус веб-сайтларнинг ташкил қилиниши доимий мухлислар сонининг ортиб боришига, пировард натижада каналнинг умумий рейтингига ижобий таъсир ўтказишини ҳар бир мутахассис яхши англаши керак” каби шахсий мулоҳазаларидан унинг тадқиқот обектини пухта ўрганганини билиш мумкин.
“Маданият ва маърифат” телеканали орқали узатилаётган спектаклларни мавзу жиҳатидан таҳлил қилиш орқали, уларнинг эфир вариантида режиссёр, тасвирчилар маҳорати масалаларини,театр муаммоларига бағишланган кўрсатувларни эса жанр жиҳатидан тизимлаштириш, уларни тайёрлашда муаллиф, ижодий гуруҳ аъзоларининг маҳоратини аниқлаш, шунингдек, Россиянинг “Культура” каналидаги мазкур мавзудаги кўрсатувлари билан қиёсий ўрганиш орқали ўзининг илмий хулосаларини чиқаришга ҳаракат қилмоқда.Бугунги кун талаби хусусан, ахборот глобаллашув асрида аудиторияни жалб этиш муҳим аҳамиятга эга. Муаллиф ўзининг тадқиқий материалида телевиденияда ихтисослашган телеканалларнинг мавзу кўлами, жанр хусусиятини миллий ҳамда хорижий телеканаллар асосан юқорида таъкидланганидек, Россиянинг “Культура” канали мисолида қиёсий таҳлил асосида ўрганишга ҳаракат қилган. Шунингдек, АҚШ, Россия, Хитой, Буюк Британия, Франция, Германия, Япония сингари ривожланган давлатларининг ихтисослашган телеканалларида ушбу жараён ва ривожланиш босқичлари ҳақида ҳам тўхталиб ўтган. Айнан ахборотга бўлган талаб янги каналларнинг кўпайиши рақобатбардош телеканалларни ташкил этишга пайдо бўлган эҳтиёж хусусида ҳам тўҳталиб ўтган. Маданий, маърифий ахборотларни узатишда журналистнинг маҳорати, ёритилаётган мавзу моҳиятини очишда нималарга эътбор бериш кераклигини тадқиқ этган. Хусусан, муаллифнинг “Бугунги ахборот бозорида телеканалда эфирларнинг ўрнини мустаҳкамлаш учун жанрлар имкониятларидан тўлақонли фойдаланилмоқда деб бўлмайди. Бу эса, журналистларнинг ўз устида тинимсиз изланиши, ахборотга янгича ёндашув ҳамда аудиториянинг эътиборини тортиш каби қатор муҳим ва долзарб вазифаларни амалда ижобий ҳал этиш масаласига эътибор қаратишга ундаши лозим. Хорижий давлатлар тажрибасига таянган ҳолда, таҳлилий кўрсатувларнинг алоҳида сайтларини ташкил қилиш бу борада яна бир муҳим қадам бўлиши аниқ. Махсус веб-сайтларнинг ташкил қилиниши доимий мухлислар сонининг ортиб боришига, пировард натижада каналнинг умумий рейтингига ижобий таъсир ўтказишини ҳар бир мутахассис яхши англаши керак” каби шахсий мулоҳазаларидан унинг тадқиқот обектини пухта ўрганганини билиш мумкин.
Автор стремится сформировать свои выводы путём анализа спектаклей, транслируемых на телеканале “Маданият ва Маърифат”, рассмотреть вопросы мастерства режиссерского и операторского подхода в трансляции постановок, систематизировать по жанровым признакам театральные передачи, посвященные проблемам в данной сфере; изучить мастерство творческой группы, а также сравнить и найти различия (сходства) телеканала “Маданият ва маърифат” с российским телеканалом “Культура”. На сегодняшний день в эпоху глобализациипривлечение внимания аудитории является неотъемлемой задачей телепрограмм. Автор в своём критическом материале раскрыл возможности специализированных национальных и зарубежных телеканалов, а также их жанровые особенности на примере анализа российского телеканала “Культура”. Кроме того, автор упомянул процессы и этапы развития специализированных телеканалов в таких развитых государствах, как США, Россия, Китай, Великобритания, Франция, Германия, Япония. В связи с тем, что спрос на информацию является растущей потребностью, появление новых телеканалов приводит к созданию конкуренции между ними. Автор остановился и на мастерстве журналиста в освещении культурно-просветительских новостей, а также на аспектах подачи культурно-образовательной информации. В частности, автор в своей работе высказывает своё мнение о том, что сегодняшний информационный рынок не полностью использует жанровые возможности в усилении роли эфиров на телеканалах. Данный факт показывает, что журналист должен постоянно быть в поиске новых идей и информации, работать над методами подачи информации, а также не забывать о том, как привлечь внимание зрителя и удержать аудиторию у телеэкранов. Опираясь на опыт зарубежных стран, стоить обратить внимание на создание сайтов аналитических телепередач. Впоследствии создание специализированных веб-сайтов приведёт к увеличению аудитории, что непосредственно будет влиять в дальнейшем на общий рейтинг телеканала. Об этом должен помнить каждый специалист, работающий в системе телевидения.
The author tries to form his scientific conclusions by analyzing the performances broadcast on the "Madaniyat va Ma'rifat" (Culture and Education) TV channel, to consider the issues of the director's and operator's skill in broadcasting productions, to systematize theatrical programs devoted to problems in this area by genre characteristics, to study the skill of the creative group and to compare and find differences (similarities) between "Madaniyat va Ma'rifat" TV channel and the Russian TV channel "Kultura" (Culture) as well. Today, in the era of globalization, attracting the attention of the audience is an integral part. The author in his critical material revealed the possibilities of specialized national and foreign TV channels, as well as their genre features on the example and analysis of the Russian TV channel “Culture". In addition, the author mentioned the processes and stages of development of specialized TV channels in developed countries, such as the United States, Russia, China, Great Britain, France, Germany, and Japan. This fact that the demand for information is a growing need, the emergence of new TV channels leads to the creation of competition between them. The author also focused on the journalist's skill in covering cultural and educational news, as well as on the aspects of presenting cultural and educational information. In particular, the author of his work expresses his opinion that today's information market does not fullyuse genre opportunities to strengthen the role of airs on TV channels. This fact shows that a journalist must constantly be in search of new ideas and information, work on methods of presenting information, and not forget how to attract the attention of the viewer and keep the audience at the TV screens. Based on the experience of foreign countries, it is worth paying attention to the creation of sites for analytical TV shows. Later, the creation of specialized websites will lead to an increase in the audience, which will directly affect the overall rating of the channel in the future. Every specialist working in the television system should remember this. Summing up, we can say that the object of research was deeply researched by the author.
№ | Муаллифнинг исми | Лавозими | Ташкилот номи |
---|---|---|---|
1 | Sagatova M.S. | Магистрант | Ўзбекистон журналистика ва оммавий коммуникациялар университети |
№ | Ҳавола номи |
---|---|
1 | Ҳамдамов Ю., Аудиовизуал журналистиканинг долзарб муаммолари (Илмий мақолалар тўплами). —Тошкент: ЎзМУ, 2008. –Б 29–34. |
2 | Рўзиев Ф., Жўраева Х. Тележурналистга тавсиялар. —Тошкент: Шарқ, 2013. —176 б. |
3 | https://lex.uz/docs/2153919?ONDATE=15.04.2013%2000 |
4 | http://uza.uz/uz/tech/ozbekiston-televideniyesi-kecha-bugun-va-ertangi-kun-20.08.2013-28364 |