The article announces the capabilities of libraries in the modern era. Thus, it is emphasized that today most of the library resources are adapted to the online mode, which makes it easier to access the database and special collections via a computer. Nowadays readers can use the personal account of the library without even leaving home. But this does not mean that remote access will reduce the demand for librarian support. Traditionally, it is natural for a user in need of expert assistance to feel the need for support even remotely. Therefore, it is advisable to create a modern virtual (or digital) reference service in conjunction with the traditional information service. Along the way, the author explains some of the new services in the library system. A virtual reference is a type of service that allows librarians and users to communicate in real time via the Internet, email, chat, or instant messaging. Improving all of these capabilities is the hottest topic in libraries today.
В статье анонсируются возможности библиотек в современную эпоху. Так, подчеркивается, что сегодня большая часть библиотечных ресурсов адаптирована к онлайн-режиму, что упрощает доступ к базе данных и специальным коллекциям через компьютер. Читатели теперь могут пользоваться личным кабинетом библиотеки, даже не выходя из дома. Но это не значит, что возможность удаленного доступа снизит спрос на поддержку библиотекарей. Традиционно для пользователя, нуждающегося в экспертной помощи, естественно ощущать потребность в поддержке даже дистанционно. Поэтому целесообразно создать современную виртуальную (или цифровую) справочную службу в комплексе с традиционной информационной службой. Автор по ходу дает разъяснение отдельным новым службам в системе библиотек.
№ | Муаллифнинг исми | Лавозими | Ташкилот номи |
---|---|---|---|
1 | ABDUQAHHOROVA M.. | Ҳудудий ахборот-кутубхона марказлари фаолиятини мувофиқлаштириш ва мониторинг қилиш хизмати мутахассиси | Алишер Навоий номидаги Ўзбекистон Миллий кутубхонаси |
№ | Ҳавола номи |
---|---|
1 | 1. Sloan, Bernie (1998). Service perspecti-ves for the digital library remote reference services. Library Trends, 47(1). Retrieved Feb. 21 2005 from Library and Information Science Abstracts databaseBakker, Trix. (2002) Virtual reference services: connecting users with ex-perts and supporting the development of skil-ls. Liber Quarterly, 12. Retrieved Feb. 21, 2005 from http://webdoc.gwdg.de /edoc/aw/liber/ lq-2-02/124-137.pdf |
2 | 2. Bakker, Trix (2002) Virtual reference ser-vices: connecting users with experts and sup-porting the development of skills. Liber Quar-terly, 12. Retrieved Feb. 21, 2005 from http:// webdoc.gwdg.de /edoc/aw/liber/lq-2-02/124-137.pdf |
3 | 3. Barry, E et al (2010) Virtual Reference in UK academic libraries: The virtual enquiry project 2008–2009, Library Review, Vol. 59 (1) pp.40-55. |
4 | 4. Woodhouse, S. (1998) Delivering the New Public Library: the role of the EARL Con-sortium, INFOCUS 3(1). |
5 | 5. Berube, L. (2005) People’s Network En-quire: virtual reference in England, World Lib-rary and Information Congress: 71st IFLA General Conference and Council, August 14th – 18th 2005, Oslo, Norway. |
6 | 6. http://www.slainte.org.uk/slic/slicin-dex.htm, QuestionPoint.org, «A national vir-tual reference service for the U.S?», http://www.nla.gov.au/askalibrarian/, |