The concept of continuous education covers the progress of science and technology, the widespread use of advanced production technologies in practice, the mastery of knowledge by a person, the method of fruitful activity and personal qualities that will serve him all his life in the future.
Continuing education is the basis of the competitive personnel training system, covers all types of education, state educational standards, and personnel training systems, and create conditions for its activities.
Continuous education makes it possible to create the necessary conditions for the formation of a creative, socially active, spiritually rich and highly educated person. In the provision of library and information services, it is necessary to take into account the leading importance of education, the democratization of education, the humanity of education, the social significance of education, the national orientation of education, the close relationship between education and upbringing, the identification of talented youth, and the creation of conditions for obtaining fundamental and specialized knowledge.
Today, official, additional, distance, independent education is becoming more widespread. At present, the main task of the library is to create conditions for readers to use existing sources, information, and information in distance learning. The applied new information technologies create wide opportunities for mastering knowledge.
Studying the psychology of readers, determining their interests and needs in the library and information process, using new technologies in finding the necessary information requires the librarian himself to master the skill of improving his knowledge, skills and abilities. Particularly peculiar features of working with different groups of readers require the constant organization of the study of computer technology and seminar-trainings for the creation of various programs.
In the system of social institutions involved in the legal process, a special place is occupied by the socialization of the library in enriching and strengthening legal knowledge in the family, school, and higher educational institutions. Because important is the information service, organized in the direction of «person-to-person» legal socialization of a person by the library.
In this regard, various forms, methods of forming and improving the legal knowledge of library readers can be effective.
Библиотека – основное социальное направление информационной службы Понятие непрерывное образование охватывает прогресс науки и техники, широкое применение на практике передовых производственных технологий, овладение человеком знаний, методом плодотворной деятельности и личными качествами, которые в дальнейшем служат ему всю жизнь. Непрерывное образование является основой системы подготовки конкурентноспособных кадров и охватывает все виды образования, государственные образовательные стандарты, системы подготовки кадров и создать условия для его деятельности.
Непрерывное образование позволяет создать необходимые условия для формирования творческого, общественно активного, духовно богатого и высокообразованного человека. В оказании библиотечно-информационной услуги необходимо учитывать ведущее значение образования, демократизация образования, гуманность образования, социальная значимость образования, национальная направленность образования, тесная взаимосвязь образования и воспитания, выявление талантливой молодежи, создания условия для получения фундаментальных и специальных знаний.
Сегодня все большее распространение получает официальное, дополнительное, дистанционное, сомостоятельное образование. В настоящее время основной задачей библиотеки является создание условия читателям использования ими существующих источников, сведений, информаций в дистанционном обучении. Применяемые новые информационные технологии создают широкие возможности в овладении знаниями.
Изучение психологии читателей, определение их интересов и потребностей в библиотечно-информационном процессе, использование новых технологий в поиске необходимых информаций требует от самого библиотекаря овладеть навыком повышения своих знаний, умений и навыков. Особенно своеобразные черты работы с различными группами читателей требует постоянно организовать изучение компьютерной технологии и семинар-тренинги для создания различных программ.
№ | Муаллифнинг исми | Лавозими | Ташкилот номи |
---|---|---|---|
1 | NOSIROVA O.. | «Кутубхонашунослик» кафедраси мудири, фалсафа фанлари номзоди, доцент | ЎзДСМИ |
№ | Ҳавола номи |
---|---|
1 | 1. Мирзиёев Ш. М. Ўзбекистон Республикаси аҳолисига ахборот-кутубхона хизмати кўрсатишни янада такомиллаштириш тўғрисида. Ўзбекистон Республикаси Президентининг Қарори. 2019 йил, 7 июнь. |
2 | 2. Ғаниева Д. А. Таълим мақсадларини амалга оширишда ахборот-ресурс марказларининг роли. – Тошкент; Алишер Навоий номидаги Ўзбекистон Миллий кутубхонаси нашриёти, 2009.- 232 б. |
3 | 3. Лапаева В. В. Хуқуқ социологияси. Тошкент; « Адолат», 2005.-415 б. |
4 | 4. Қосимова З. Педагогик маҳорат асослари. Тошкент; “ Фан” 2009. |