Abstract: One of the most important tasks of the academic libraries is to provide researches with the most recent information in the area of their specialization. The most contemporary developments in academic libraries connected to the management, preservation and dissemination of information are associated with a high level of computer technology. Creation of the university repository is one of the most significant tasks in the development of academic libraries, which allows store massive amount of information in a small space and preserve it for the long term. In addition, the online repository allows the academic library to make scientific publications developed in higher education institution available to the public, which in turn increases their citation index, and also allows the wider international academic community to access such publication. At the same university repository provides better visibility for the university worldwide and increases its QS rating score.
Одной из главных задач библиотек является предоставление самой свежей и своевременной информации своим клиентам и информирование их о новых поступлениях, связанных с их предметными областями. Последние разработки в библиотеках по управлению, сохранению и распространению информации связаны с высоким уровнем компьютерных технологий. Университетский репозиторий — это новое направление в равитии академических библиотек, которая может хранить любой объем информации на небольшом пространстве и сохранять ее на долгосрочную перспективу. Кроме того, онлайн репозиторий позволяет академической библиотеке представлять научные публикации в открытый доступ, что повышает их индекс цитируемости, а также дает возможность широкой международной академической общественности получить к ним доступ.
№ | Муаллифнинг исми | Лавозими | Ташкилот номи |
---|---|---|---|
1 | LEVINSKAYA V.. | кандидат филосфских наук, Профессор, исследователь, Руководитель Международного Отдела, | British Management University |
№ | Ҳавола номи |
---|---|
1 | 1. Anderson, B. 2004. Open Access and Institutional Repositories. Behavioral Social Sciences Librarian, 23(1): 97–101. |
2 | 2. Association of Research Libraries. Framing the issue: open access. [Web document]. Washington, DC: Association of Research Libraries, Office of Scholarly Communication, 2004. [cited 16 December 2004]. Retrieved from http://www.arl.org/scomm/open_access/framing.html |
3 | 3. Bhat, M. 2010. Open Access Repositories: A Review. Library Philosophy and Practice, 1–8. |
4 | 4. Crow, R. (2002). The case for institutional repositories: A SPARC position paper. Retrieved from www.arl.org/sparc/IR/ir.html |
5 |
5. Cyberleninka.ru. Институционный репозиторий как средство повышения научного рейтинга преподавателя. [online] Available at: |
6 | 6. Darby, R.M., Jones, C.M., Gilbert, L.D., & Lambert, S.C. (2009). Increasing the productivity of interactions between subject and institutional repositories. New Review of Information Networking, 14(2), 117-135. http://dx.doi.org/10.1080/13614570903359381 |
7 | 7. Gibson, H. SUNScholar/Practical guidelines for starting an institutional repository (IR). Retrieved from http://wiki.lib.sun.ac.za/index.php/SUNScholar/Practical_guidelines_for_starting_an_institutional_rep ository_(IR) [Accessed August 1, 2022] |
8 | 8. Pinfield, S. 2005. A mandate to self archive? The role of open access institutional repositories. Serials, 18(1): 30–34. |
9 |
9. Ware, C. (2004) Information Visualization. Perception for Design. Morgan Kaufmann, San Francisco. – References – Scientific Research Publishing. [online] Available at: |