Мақолада Д-240 ички ёнув двигатели тақсимлаш вали кулачоклари профилининг ташкил этувчи қисмлари, кулачок профили ва турткич гильзасидан иборат бўлган ишқаланиш жуфтлигига қўйилган талаблар ҳамда уларнинг конструктив хусусиятлари таҳлил қилинган. Киритиш ва чиқариш кулачок профилларининг ташкил этувчи қисмлари ўлчамлари ҳамда уларнинг хусусий жиҳатлари ўрганилган. Кулачок ва турткич гильзасидан тузилган ишқаланиш узелининг туташув кенглиги ва майдони, сирпаниш даражаси ҳамда мойли муҳитда ишловчи киритиш ва чиқариш кулачок профилининг ейилиш тезлиги, ишқаланиш сиртларининг ғадир-будурлик кўрсаткичлари ҳамда ишқаланиш узели орасидаги мой пардасининг қалинлигини назарда тутувчи ҳисоблаш услубиятлари ишлаб чиқилган. Кулачок профиллари ейилиш тезлигига таъсир кўрсатувчи нормал юклама, уларнинг бурчак тезлиги, сирпаниш даражаси, туташув кенглиги, материалининг оқиш чегарасига боғлиқлигини аниқлаш имконини берувчи аналитик боғланишлар келтириб чиқарилган.
Мақолада Д-240 ички ёнув двигатели тақсимлаш вали кулачоклари профилининг ташкил этувчи қисмлари, кулачок профили ва турткич гильзасидан иборат бўлган ишқаланиш жуфтлигига қўйилган талаблар ҳамда уларнинг конструктив хусусиятлари таҳлил қилинган. Киритиш ва чиқариш кулачок профилларининг ташкил этувчи қисмлари ўлчамлари ҳамда уларнинг хусусий жиҳатлари ўрганилган. Кулачок ва турткич гильзасидан тузилган ишқаланиш узелининг туташув кенглиги ва майдони, сирпаниш даражаси ҳамда мойли муҳитда ишловчи киритиш ва чиқариш кулачок профилининг ейилиш тезлиги, ишқаланиш сиртларининг ғадир-будурлик кўрсаткичлари ҳамда ишқаланиш узели орасидаги мой пардасининг қалинлигини назарда тутувчи ҳисоблаш услубиятлари ишлаб чиқилган. Кулачок профиллари ейилиш тезлигига таъсир кўрсатувчи нормал юклама, уларнинг бурчак тезлиги, сирпаниш даражаси, туташув кенглиги, материалининг оқиш чегарасига боғлиқлигини аниқлаш имконини берувчи аналитик боғланишлар келтириб чиқарилган.
В статье проанализированы составляющие части профиля кулачков распределительного вала двигателя внутреннего сгорания Д-240 и требования, поставленные на пару трения, состоящую из профиля кулачка и гильзы толкателя. Изучены размеры составляющих частей профиля впускных и выпускных кулачков, а также отдельные их особенности. Разработана методика расчета ширины и площади контакта, степени проскальзывания, а также скорости изнашивания профиля впускных и выпускных кулачков, работающих в смазочной среде, учитывающих показатели шероховатости и толщины масляной пленки в зоне контакта пары трения. Полученые аналитические зависимости позволяют определять влияние нормальной нагрузки на скорость изнашивания профилей кулачков, угловой скорости, степени проскальзывания, ширину контакта, предел текучести материала.
The paper analyzes components of the cam profile of the camshaft in the ‘D-240’ internal combustion engine, the requirements placed on the friction couple consisting of the cam profile and the tappet liner. The scope of study included a review of dimensions of constituent parts of the inlet and outlet cam profiles, as well as their individual features. The study enabled making a method for calculating the contact width and area, the degree of slippage, as well as the wear rate of the profile of inlet and outlet cams operating in the lubricating medium, with an account of the roughness and oil film thickness in the contact area of the friction couple. The resulted analytical dependences allowed us to determine the influence of the normal load, angular velocity, slip rate, contact width, yield strength of the material on the wear rate of cam profiles.
№ | Муаллифнинг исми | Лавозими | Ташкилот номи |
---|---|---|---|
1 | Irgashev A.I. | texnika fanlari doktori, professor | Islom Karimov nomidagi Toshkent davlat texnika universiteti |
2 | Kurbanov B.B. | doktorant | Islom Karimov nomidagi Toshkent davlat texnika universiteti |
№ | Ҳавола номи |
---|---|
1 | Lindholm P. et al., Test equipment for a cam and follower system in a diesel engine. Proceedings of the OST-2001 Symposium on Machine Design. Tallin, Estonia, 2001. |
2 | Mohd H. Gh. Finite element analysis of cam and its follower contact stress mechanism, Cambridge, 2007, October, vol. 148. |
3 | Paradorn V. An impact model for the industrial cam-follower system: simulation and experiment. Chicago, 2007, October 11. |
4 | Kushwaha M., Rahnejat H. Transient elastohydrodynamic lubrication of finite line conjuction of cam to follower concentrated contact. Physics D: Applied Physics, 2002, vol. 35, pp. 2872–2890. |
5 | Kano M. Super low friction of DLC applied to engine cam follower lubricated with estercontaining oil. Tribology International, 2006, no. 39, pp. 1682–1685. |
6 | Hua D.Y., Farhang K., Seitzman L.E. A multi-scale system analysis and verification for improved contact fatigue life cycle of a cam-roller system. Tribology-ASME, 2007, vol. 129, pp. 321–325. |
7 | Glovnea R.P., Spikes H.A. The influence of cam-follower motion on elastohydrodynamic film thickness. Proceedings of the 27th Leeds-Lyon Symposium on Tribology. Amsterdam, Elsevier, 2001, pp. 485–493. |
8 | Irgashev A. Methodological bases of increasing the wear resistance of gears of heavily loaded gear transmissions of machine units. Doctor’s degree dissertation. Tashkent, 2005, 244 p. |
9 | Vela D., Ciulli E., Piccigallo B. Wear and elastohydrodynamic lubrication studies of cams and followers. Proceedings of the 2nd European Conference on Tribology (ECOTRIB 2009). Pisa, Italy, 2009, June 7-10. Pisa, Edizioni ETS, 2009, vol. 2, pp. 957–962. ISBN 978-884672426-7. |
10 | Ciulli E., Piccigallo B., Vela D. Experimental study of engine cam-followers. Proceedings of the XIX Congresso AIMETA. Ancona, 2009, September 14-17. Aras Edizioni, Fano, 2009, p. 10. ISBN 978- 88-96378-08-3. |
11 | Kitahara T. Improvement of lubrication for cam and follower. Tribology Transactions, 1999, vol. 42, no. 4, pp. 755–762. |
12 | Irgashev B.A., Zhumanov R.M. Conussimon rollikli bearing elementlarinigi eilishbardoshligi. Ilm-fan va innovatsionniyu rivozhlanish – Science and innovative development, 2022, no. 4, p. 55. |
13 | Hugnell A.B-J., Bjorklund S., Andersson S. Simulation of the mild wear in a cam-follower contact with follower rotation. Wear, 1996, vol. 199, pp. 202–210. |
14 | Xuesong M., Youbai X. A numerical analysis of the non-steady EHL process in highspeedrotating engine cam/tappet pairs. Tribology-ASME, 1996, vol. 118, pp. 637–643. |
15 | Soejima M., Ejima Y., Wakuri Y., Kitahara T. Improvement of lubrication for cam and follower. Tribology Transactions, 1999, vol. 42, no. 4, pp. 755–762. |
16 | Vasiliev A.V., Grigoriev E.A. Profiling of gas distribution cams of internal combustion engines with improved hydrodynamic lubrication conditions. Engines Engineering, 1999, no. 1, pp. 25–28. |
17 | Stepurin P.V. Theoretical study of friction and wear of working surfaces of cam mechanisms. Friction and wear, 1998, vol. 19, no. 6, pp. 739–744. |
18 | Ikramov U.A., Irgashev A., Makhkamov K.H. Calculation model to assess the wear resistance of gears by concentrations of wear products in oil. Friction and wear, 2003, vol. 24, no. 6, pp. 620–625. |
19 | Irgashev A., Irgashev B.A. Wear resistance of gears. Tashkent, Tashkent State Technical University, 2013, 165 p. |
20 | Irgashev A.I., Mirzaev K.K., Irgashev B.A. Increasing wear resistance of gears. Tashkent, Tashkent State Technical University, 2015, 175 p. |