Maktab rahbarining oʻz xodimlari bilan oʻzaro munosabatlari, guruhdagi
psixologik muhit, faoliyatning samaradorligi koʻp jihatdan rahbar qoʻllaydigan boshqaruv uslubiga
bogʻliq. Boshqaruv uslubi rahbarning oʻz xodimlariga nisbatan, ular orasida ishni tashkil etish boʻyicha
qoʻllaydigan odatiy xatti-harakatlari majmuasidir. Boshqaruv uslubini farqlashga turli yondashuvlar
mavjud boʻlib, ularning hech birini boshqaruv vaziyatiga mos keluvchi mukammal bir uslub deya
olmaymiz. Har bir uslub, albatta, birorta cheklanishga ega. Rahbar oʻz faoliyatida uchraydigan
vaziyatdan kelib chiqqan holda, muvofiq keluvchi usullar majmuasidan birortasini qoʻllash maqsadga
muvofiqdir. Shunday ekan, rahbar oʻzi boshqarayotgan tizimni yaxshi bilishi, uning holatini toʻgʻri
baholashi, kelajakdagi qiyofasini tasavvur eta olishi hamda oʻzgarishlarni amalga oshirishda ishtirok
etuvchi xodimlarni faollikka jalb eta olishi lozim. Mazkur maqolada ham zamonaviy ta’lim menejerlarida
liderlik sifatlarini shakllantirishning ijtimoiy-psixologik shartlariga oid amalga oshirilgan tadqiqot
natijalari keltirib oʻtilgan.
Maktab rahbarining oʻz xodimlari bilan oʻzaro munosabatlari, guruhdagi
psixologik muhit, faoliyatning samaradorligi koʻp jihatdan rahbar qoʻllaydigan boshqaruv uslubiga
bogʻliq. Boshqaruv uslubi rahbarning oʻz xodimlariga nisbatan, ular orasida ishni tashkil etish boʻyicha
qoʻllaydigan odatiy xatti-harakatlari majmuasidir. Boshqaruv uslubini farqlashga turli yondashuvlar
mavjud boʻlib, ularning hech birini boshqaruv vaziyatiga mos keluvchi mukammal bir uslub deya
olmaymiz. Har bir uslub, albatta, birorta cheklanishga ega. Rahbar oʻz faoliyatida uchraydigan
vaziyatdan kelib chiqqan holda, muvofiq keluvchi usullar majmuasidan birortasini qoʻllash maqsadga
muvofiqdir. Shunday ekan, rahbar oʻzi boshqarayotgan tizimni yaxshi bilishi, uning holatini toʻgʻri
baholashi, kelajakdagi qiyofasini tasavvur eta olishi hamda oʻzgarishlarni amalga oshirishda ishtirok
etuvchi xodimlarni faollikka jalb eta olishi lozim. Mazkur maqolada ham zamonaviy ta’lim menejerlarida
liderlik sifatlarini shakllantirishning ijtimoiy-psixologik shartlariga oid amalga oshirilgan tadqiqot
natijalari keltirib oʻtilgan.
Взаимодействие руководителя школы со своими сотрудниками, психологическая
обстановка в группе и эффективность деятельности во многом зависит от используемого
руководителем стиля управления. Стиль управления – это набор привычных моделей поведения,
используемых руководителем по отношению к своим подчиненным, в том числе в отношении
организации труда. Существуют разные подходы к различению стиля управления, ни один из
которых нельзя назвать идеальным стилем для конкретной управленческой ситуации. Каждый
метод имеет определенные ограничения. В зависимости от ситуации, с которой руководитель
сталкивается в своей работе, целесообразно использовать любой из соответствующих
методов. Поэтому руководитель должен хорошо знать управляемую им систему, правильно
оценивать ее состояние, представлять себе ее будущий вид, уметь вовлекать сотрудников, участвующих в реализации изменений. В статье представлены результаты исследования
социально-психологических условий формирования лидерских качеств у современных менеджеров
образования
The interaction of the manager of the school with his employees, the psychological
environment in the group, the effectiveness of the activity largely depends on the management style
used by the manager. Management style is a set of usual behaviors used by the leader in relation to his
employees, among them in terms of work organization. There are different approaches to differentiating a
management style, none of which can be called a perfect style for a management situation. Each method
has certain limitations. Depending on the situation that the leader faces in his work, it is appropriate
to use any of the appropriate methods. Therefore, the leader should know the system he manages well,
correctly assess its condition, imagine its future appearance, and be able to involve the employees
participating in the implementation of changes. This article presents the results of the research on the
socio-psychological conditions of the formation of leadership qualities in modern education managers
№ | Муаллифнинг исми | Лавозими | Ташкилот номи |
---|---|---|---|
1 | Jurayeva S.S. | kichik ilmiy xodim | “Mahalla va oila” ilmiy tadqiqot instituti |
№ | Ҳавола номи |
---|---|
1 | Ананьев В.Г. Человек как предмет познания. – Ленинград: Изд-во ЛГУ. 1968. – С. 166-192; 276-335 |
2 | Бендас Т.В. Воспитание лидерских качеств у студентов как элемент профессиональной подготовки будущих педагогов // Актуальные проблемы профориентационной работы среди молодежи в свете требовании перестройки высшей школы: Тез. докл. межвуз. конф. – Караганда, 1988. – С. 190-192 |
3 | Волков И.И. Руководителю о человеческом факторе: Социально-психологический практикум. – Л.: Лениздат, 1989. – 222 с |
4 | Дворяшина М.Д. О соотношении успеваемости и динамики интеллектуального развития студентов в процессе их обучения в вузе // Современные психолого-педагогические проблемы высшей школы. – Ленинград: ЛГУ, 1974. Вып. 2. – С. 49-57. |
5 | Дембовский Я. Психология обезьян / Авторизованный пер. с польского. – Москва: Изд-во иностр. литры, 1963 (Послесловие II. II. Ладыгииой-Котс). – 330 с. |
6 | Дембовский Я. Психология обезьян / Авторизованный пер. с польского. – Москва: Изд-во иностр. литры, 1963 (Послесловие II. II. Ладыгииой-Котс). – 330 с. |
7 | Кони А. Ф. Психология и свидетельские показания / Новые идеи в философии. Сб. JSfe 9. – Санкт-Петербург: Образование, 1913. – С. 67-102 |
8 | Маслова IИ. Ф. Стиль руководства учителя как способ социально-психологического воздействия // Руководство и лидерство (опыт социально-психологического исследования): Сб. науч. трудов / Под ред. Б. Д. Парыгина. – Ленинград, 1973. – С. 45-53. |
9 | Мацумото Д. Психология и культура. – Санкт-Петербург: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2002. – 416 с |