Ушбу мақолада буюк шоир Алишер Навоий “Хамса”си таркибидаги “Фарҳод ва Ширин” достонининг насрий баёнлари ва талқинлари хусусида фикр юритилган. “Хамса” достонларини насрийлаштириш анъанаси навоийшуносликнинг катта ютуқларидан биридир. Бу насрий баёнларда ўтмишда шеърий асарларни наср йўли билан шарҳлаш, достонларни насрийлаштириш, улар асосида насрий қиссалар яратиш каби амалларнинг энг юксак фазилатлари мужассам бўлган. Улар ана шу тажрибалар, анъаналар асосида бунёд этилган. Аслият моҳиятига олиб борадиган ягона йўл ҳам уни наср билан тушунтириб беришдир . “Хамса” достонларини бугунги кун ўқувчиси эҳтиёжларига мувофиқ талқин этиш, уни янада мукаммаллаштириш учун мавжуд насрий баёнлар юзасидан бир талай ишларни амалга ошириш зарур. Мазкур мақолада Алишер Навоийнинг “Фарҳод ва Ширин” достонининг шу кунгача нашр қилинган насрий баёнлари қиёсий ўрганилиб, насрий талқинларнинг ўзаро уйғун ва фарқли жиҳатлари хусусида фикр юритилган.
Ушбу мақолада буюк шоир Алишер Навоий “Хамса”си таркибидаги “Фарҳод ва Ширин” достонининг насрий баёнлари ва талқинлари хусусида фикр юритилган. “Хамса” достонларини насрийлаштириш анъанаси навоийшуносликнинг катта ютуқларидан биридир. Бу насрий баёнларда ўтмишда шеърий асарларни наср йўли билан шарҳлаш, достонларни насрийлаштириш, улар асосида насрий қиссалар яратиш каби амалларнинг энг юксак фазилатлари мужассам бўлган. Улар ана шу тажрибалар, анъаналар асосида бунёд этилган. Аслият моҳиятига олиб борадиган ягона йўл ҳам уни наср билан тушунтириб беришдир . “Хамса” достонларини бугунги кун ўқувчиси эҳтиёжларига мувофиқ талқин этиш, уни янада мукаммаллаштириш учун мавжуд насрий баёнлар юзасидан бир талай ишларни амалга ошириш зарур. Мазкур мақолада Алишер Навоийнинг “Фарҳод ва Ширин” достонининг шу кунгача нашр қилинган насрий баёнлари қиёсий ўрганилиб, насрий талқинларнинг ўзаро уйғун ва фарқли жиҳатлари хусусида фикр юритилган.
Эта статья посвящена краткому изложению прозвища «Фарход ва Ширин» Алишера Навои, эпической поэме в «Хамсе» и интерпретациям, которые они предлагают. Прозаические резюме произведений Навои являются достижением навоийских исследований. Такие прозаические резюме объединяют традиции прошлого, в которых произведения Навои комментировались в прозе, и более свежие прозаические обобщения его работ. Единственный способ передать всю полноту его работы - через прозу. Чтобы интерпретировать работу Навои для современного читателя, чтобы усовершенствовать ее краткое изложение, необходимо сделать ряд вещей. В этой статье будут сравниваться различные опубликованные прозаические резюме Фархода ва Ширина и освещаться различия в их интерпретациях.
This article concerns the prose summaries of Alisher Navoiy’s Farhod va Shirin, the epic poem in his Xamsa, and the interpretations they offer. Prose summaries of Navoiy’s works are an achievement of Navoiy studies. Such prose summaries combine the traditions of the past in which Navoiy’s works were commented on in prose and the more recent prose summarizations of his work. The only way to communicate the fullness of his work is through prose. In order to interpret Navoiy’s work for the contemporary reader, to perfect the summaries of it, a number of things need to be done. This article will compare various published prose summarizations of Farhod va Shirin and highlight the differences in their interpretations.
№ | Муаллифнинг исми | Лавозими | Ташкилот номи |
---|---|---|---|
1 | Arslonov A.K. | The teacher of Uzbek Literature department | Termiz State University |
№ | Ҳавола номи |
---|---|
1 | 1. Alisher Navoiy. Farhod va Shirin: nasriy bayoni bilan / Alisher Navoiy; nasriy bayon tayyorlovchilar: A. Hayitmetov, V. Rahmonov. - T.: G'. Gulom nomidagi nashriyot-matbaa uyi, 2006. - 536 b. (Boqiy satrlar) |
2 | 2. Alisher Navoiy "Xamsa"si. (tadqiqotlar). - T.: Fan, 1986. - 144 b. |
3 | 3. Alisher Navoiy. Mukammal asarlar to'plami. 20 t. T.8. Xamsa: Farhod va Shirin. T.: Fan, 1991. - 544 b |
4 | 4. Alisher Navoiy. Mukammal asarlar to'plami:20 t.t.7. Xamsa: Hayratul abror. - T.: Fan, 1991. -392 b. |
5 | 5.Alisher Navoiy. Frhod va Shirin / G'ofur G'ulom nasriy ifodasi bilan; so'zboshi muallifi Hamid Olimjon. T.: O'zSSR Davlat nashriyoti, 1956. - 716 b |
6 | 6.Nazirov M.. "Xamsa" nasriy talqin. // O'zbekiston madaniyati. - 1980, - 8 fevr. |