55

In modern living conditions, only multifaceted and educated person is able to have a deep and conscious identification with his people, a sense of spiritual connection with him. Awakening a sense of beauty in a person, cultivating the ability to see the beauty of the world and people, understand the language of art, and independently participate in the creation of aesthetic values - can be called a priority task of modern education. Until recently, the concept of identity was practically not used; it was not the subject of either theoretical or empirical study. It was not found in monographs, textbooks and journal publications. Identity appears during development and means a feeling of belonging to some integral structure, a person’s awareness that he is part of this structure and occupies a certain indisputable position in it. Identity helps a person realizes a fundamental need.

  • Ўқишлар сони 55
  • Нашр санаси 30-05-2024
  • Мақола тилиIngliz
  • Саҳифалар сони447-454
English

In modern living conditions, only multifaceted and educated person is able to have a deep and conscious identification with his people, a sense of spiritual connection with him. Awakening a sense of beauty in a person, cultivating the ability to see the beauty of the world and people, understand the language of art, and independently participate in the creation of aesthetic values - can be called a priority task of modern education. Until recently, the concept of identity was practically not used; it was not the subject of either theoretical or empirical study. It was not found in monographs, textbooks and journal publications. Identity appears during development and means a feeling of belonging to some integral structure, a person’s awareness that he is part of this structure and occupies a certain indisputable position in it. Identity helps a person realizes a fundamental need.

Русский

В современных условиях жизни только многогранный и образованный человек способен иметь глубокую и осознанную идентификацию со своим народом, чувство духовной связи с ним. Пробуждение чувства прекрасного в человеке, воспитание способности видеть красоту мира и людей, понимать язык искусства, самостоятельно участвовать в создании эстетических ценностей - можно назвать приоритетной задачей современного образования. До недавнего времени понятие идентичности практически не использовалось; это не было предметом ни теоретического, ни эмпирического исследования. В монографиях, учебниках и журнальных публикациях он не обнаружен. Идентичность возникает в процессе развития и означает чувство принадлежности к какой-то целостной структуре, осознание человеком того, что он является частью этой структуры и занимает в ней определенное неоспоримое положение. Идентичность помогает человеку реализовать фундаментальную потребность.

Калит сўзлар
Муаллифнинг исми Лавозими Ташкилот номи
1 Omonova M.M. PhD of philosophical sciences Tashkent State University of Oriental Studies
Ҳавола номи
1 1. Барсукова, Е. Н., & Романенко, И. Б. (2012). Социокультурная идентичность и национальный менталитет: урбантропологический подход. Общество. Среда. Развитие (Terra Humana), (4), 193-196.
2 2. Феоктистов И. На переломе, в поисках себя // Хантингтон С. Кто мы?: Вызовы американской национальной идентичности / Пер. с англ. – М.: АСТ, 2008. – 637 с.
3 3. Neil J. Smelser and Paul B. Baltes. (2001). International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences Reference Work.
4 4. Keith Brown (2006). Encyclopedia of Language & Linguistics. Reference Work Second Edition.
5 5. Омонова, М. М. К. (2023). ПАРАДИГМА НАЦИОНАЛЬНОЙ ИДЕНТИЧНОСТИ НАРОДОВ ЯПОНИИ И УЗБЕКИСТАНА (ФИЛОСОФСКО-КОМПАРАТИВНЫЙ АНАЛИЗ). Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 3(3), 967-980.
6 6. Иззетова, Э. М. (2023). ФИЛОСОФСКО ИСТОРИЧЕСКАЯ РЕКОНСТРУКЦИЯ ЭВОЛЮЦИИ НЕОКОНФУЦИАНСТВА. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 3(21), 444-450.
7 7. Сайдалиева, Н., & Назиров, М. (2019). Особенности современной молодёжной политики: опыт Японии и Узбекистана. Восточный факел, 4(4), 131-147.
8 8. Sasaki, Masamichi, 'Globalization and National Identity in Japan', International Journal of Japanese Sociology (2004), 13, pp. 69-87
Кутилмоқда