20

Мазкур мақола Зардуштийлик дини ва унинг муқаддас китоби «Авесто»нинг араб давлатларида ўрганилишига бағишланган. Унда «Авесто»нинг нафақат Турон ва Эрон халқлари, балки бутун инсониятнинг тарихий-маданий меросидаги аҳамияти таъкидланади. Мақолада араб олимларининг «Авесто»ни ўрганиш жараёнида диний, тарихий ва маданий нуқтаи назарларни қиёсий таҳлил қилгани қайд этилади. Хусусан, араб мутафаккирларининг Ислом фалсафаси ва тасаввуфи билан «Авесто» ахлоқий тамойилларини солиштириши муҳим ўрин тутгани таъкидланади.

Мақолада араб давлатларидаги тадқиқотларнинг диний ва тарихий йўналишлардаги фарқлари таҳлил қилинган. Жумладан, Саудия Арабистони ва Мисрда диний ёндашув устувор эканлиги, Ливан ва бошқа давлатларда тарихий жиҳат кўпроқ ўрганилгани кўрсатилган. Шунингдек, араб олимлари томонидан «Авесто»нинг форс тилидан араб тилига таржималари, шарҳлари ва бу борадаги илмий ёндашувлар ўрганилади.

Мақола давомида муаллифлар томонидан зардуштийликнинг бошқа динлар билан алоқалари, «Авесто»даги қадриятларнинг тарихий ва маданий аҳамияти ҳамда араб тарихшунослиги ва диншунослигидаги ўрни очиб берилади. Ушбу тадқиқот зардуштийликни ўрганувчи тарихчилар ва диншунослар учун муҳим манба ҳисобланади.

  • Ўқишлар сони 20
  • Нашр санаси 10-04-2025
  • Мақола тилиO'zbek
  • Саҳифалар сони84-88
English

This article is devoted to the study of the Zoroastrian religion and its sacred book «Avesto» in Arab countries. It emphasizes the significance of the «Avesto» not only for the peoples of Turan and Iran, but also for all mankind as a historical and cultural heritage. The article notes that Arab scholars, in the process of studying the «Avesto», conducted a comparative analysis from religious, historical, and cultural perspectives. In particular, the importance of comparing the ethical principles of the «Avesto» with Islamic philosophy and Sufism by Arab thinkers is emphasized.

The article analyzes the differences in research conducted in Arab countries, in terms of religious and historical orientation. In particular, it is shown that in Saudi Arabia and Egypt, the religious approach prevails, while in Lebanon and other countries, more attention is paid to the historical aspect. The article also examines translations of the «Avesto» from Persian into Arabic made by Arab scholars, commentaries on it, and scientific approaches to its study.

The authors reveal the connections of Zoroastrianism with other religions, the historical and cultural significance of the values contained in the «Avesto», as well as its place in Arab historiography and religious studies. This study is an important source for historians and religious scholars studying Zoroastrianism.

Ўзбек

Мазкур мақола Зардуштийлик дини ва унинг муқаддас китоби «Авесто»нинг араб давлатларида ўрганилишига бағишланган. Унда «Авесто»нинг нафақат Турон ва Эрон халқлари, балки бутун инсониятнинг тарихий-маданий меросидаги аҳамияти таъкидланади. Мақолада араб олимларининг «Авесто»ни ўрганиш жараёнида диний, тарихий ва маданий нуқтаи назарларни қиёсий таҳлил қилгани қайд этилади. Хусусан, араб мутафаккирларининг Ислом фалсафаси ва тасаввуфи билан «Авесто» ахлоқий тамойилларини солиштириши муҳим ўрин тутгани таъкидланади.

Мақолада араб давлатларидаги тадқиқотларнинг диний ва тарихий йўналишлардаги фарқлари таҳлил қилинган. Жумладан, Саудия Арабистони ва Мисрда диний ёндашув устувор эканлиги, Ливан ва бошқа давлатларда тарихий жиҳат кўпроқ ўрганилгани кўрсатилган. Шунингдек, араб олимлари томонидан «Авесто»нинг форс тилидан араб тилига таржималари, шарҳлари ва бу борадаги илмий ёндашувлар ўрганилади.

Мақола давомида муаллифлар томонидан зардуштийликнинг бошқа динлар билан алоқалари, «Авесто»даги қадриятларнинг тарихий ва маданий аҳамияти ҳамда араб тарихшунослиги ва диншунослигидаги ўрни очиб берилади. Ушбу тадқиқот зардуштийликни ўрганувчи тарихчилар ва диншунослар учун муҳим манба ҳисобланади.

Русский

Данная статья посвящена изучению зороастрийской религии и ее священной книги «Авесты» в арабских странах. В ней подчеркивается значение «Авесты» не только для народов Турана и Ирана, но и для всего человечества как историко-культурного наследия. В статье отмечается, что арабские ученые в процессе изучения «Авесты» проводили сравнительный анализ с религиозной, исторической и культурной точек зрения. В частности, подчеркивается важность сравнения арабскими мыслителями этических принципов «Авесты» с исламской философией и суфизмом.

В статье анализируются различия в исследованиях, проводимых в арабских странах, с точки зрения религиозной и исторической направленности. В частности, показано, что в Саудовской Аравии и Египте преобладает религиозный подход, в то время как в Ливане и других странах больше внимания уделяется историческому аспекту. Также рассматриваются переводы «Авесты» с персидского языка на арабский, выполненные арабскими учеными, комментарии к ней и научные подходы к ее изучению.

В статье авторы раскрывают связи зороастризма с другими религиями, историческое и культурное значение ценностей, содержащихся в «Авесте», а также ее место в арабской историографии и религиоведении. Данное исследование представляет собой важный источник для историков и религиоведов, изучающих зороастризм.

Муаллифнинг исми Лавозими Ташкилот номи
1 Olimov U.. кичик илмий ходим Фанлар академияси Тарих институти
Ҳавола номи
1 1 А. Асқаров. Қадимги Турон энеолит, бронза ва илк темир даври цивилизациялар тарихидан лавҳалар. Тошкент. Фан нашриёти. 2023. 275-б.
2 2 الجزائر: 10 / رمضان/ 1440- 15/ماي / 2019 في العصر الإسلامي. الز ديانة ابتدعها المجوس خالد كبير علال.
3 3 جمشيد يوسفي. الدكتور جمشيد يوسفي. الزرادشتية الديانة والطقوس والتحولات اللاحقة. الطبعة الاولى ٢٠١٢. ص. 510.
4 4 منذر الحايك. أبستاق كتاب زرادشت المقدس. الإصدار الأول 2019 م. ص. 416.
5 5 سعج عبػد سسار. الإلية آناىيتا. جامعة واسط / كلية التخبية . 2018. ص. 42.
6 6 خليل عبد الرحمن. الكتاب المقدس للديانة الزرادشتية. 2008. ص. 914.
7 7 جمشيد يوسفي. الزرادشتية الديانة والطقوس والتحولات اللاحقة. مكتبة زين الحقوقية والادبية ش.م.م. 2012. ص. 510.
8 8 عبد الله صالحي العباداني. تاريخ الديانة الزرادشتية. 2011. ص. 162.
9 9 أسامة عدنان يحيى. الديانة الزرادشتية ملاحظات وآراء. 2016. ص. 170.
10 10 الشفيع الماحي أحمد. زرادشت والزرادشتية. 2001. ص. 120.
11 11 الجزائر: 10 / رمضان/ 1440- 15/ماي / 2019 في العصر الإسلامي. الز ديانة ابتدعها المجوس خالد كبير علال.
12 12 Shuubiya harakati – VIII-IX asrlarda paydo bo’lgan ijtimoiy-siyosiy va mafkuraviy harakat bo’lib, arablarning ustunligini tan olmaslik va arab bo’lmagan musulmonlarning (ayniqsa, forslarning) teng huquqliligini talab qilishga asoslangan harakat. Bu harakat keyinchalik ilmiy doiraga ko’chib, adabiyotning rivojlanishiga katta hissa qo’shdi.
13 خالد كبير علال. ص – .5 13
14 14 Ўша асар. 8 – 9-бетлар.
15 خالد كبير علال. ص – 24-25. 15
16 16 Қаранг. А. Асқаров. Қадимги Турон энеолит, бронза ва илк темир даври цивилизациялар тарихидан лавҳалар. Тошкент. Фан нашриёти. 2023. 360 б.
17 17 جمشيد يوسفي. الزرادشتية الديانة والطقوس والتحولات اللاحقة. الطبعة الاولى ٢٠١٢. ص. 510.
18 18 جمشيد يوسفي. ص. 400-402.
19 19 منذر الحايك. أبستاق كتاب زرادشت المقدس. الإصدار الأول 2019 م. ص. 416.
20 20 سعد عبود سمار. الإلية آناىيتا. جامعة واسط / كلية التخبية . 2018. ص. 42.
Кутилмоқда