Рақамли технологияларни такомиллаштиришда ва айниқса ушбу технологиялар орқали тил ўрганишда матн билан ишлаш ҳамда матнларни китобхонга мос равишда танлаш муҳим. Чет тилидаги матнни тушуниш ва уни бошқаларга тушунтириш учун, тил ўрганувчи, авваламбор, ўша матнни ўзлаштириши, идрок этиши керак. Бу ҳодиса фанда рецепция жараёни дейилади. Рецепция жараёнини ўзлаштириш, бағрикенглик, идрок босқичи деб юритиш орқали, ҳар бир матнга алоҳида ёндашув талаб этилиши мақсадга мувофиқ. Рецептив эстетика орқали матн ва ўқувчи орасидаги эстетик масофа қисқаради. Матн-китобхон диалоги рецептив эстетиканинг энг асосий босқичи сифатида таҳлил қилинади. Таҳлил жараёнида матннинг ўқувчига тақдим этадиган эстетик фойдаси бир қатор мисоллар ёрдамида очиб берилади. Матнга нисбатан китобхоннинг реакция(муносабати)си турли стратегик ёндашувлар асосида очиб берилади. Юқоридаги босқичларни инобатга олиб, рақамли дастур учун қанақа матн танланмасин, барчаси осондек туюлаверади. Мақолада рақамли дастурларни матнлар билан тўлдиришда қайси жиҳатларга эътибор қаратиш зарурлиги, ўқувчи ва матн ўртасида алоқа ўрнатишда дастурловчилар нималарни билишлари кераклиги ҳам назарий, ҳам амалий талқин қилинади.
Рақамли технологияларни такомиллаштиришда ва айниқса ушбу технологиялар орқали тил ўрганишда матн билан ишлаш ҳамда матнларни китобхонга мос равишда танлаш муҳим. Чет тилидаги матнни тушуниш ва уни бошқаларга тушунтириш учун, тил ўрганувчи, авваламбор, ўша матнни ўзлаштириши, идрок этиши керак. Бу ҳодиса фанда рецепция жараёни дейилади. Рецепция жараёнини ўзлаштириш, бағрикенглик, идрок босқичи деб юритиш орқали, ҳар бир матнга алоҳида ёндашув талаб этилиши мақсадга мувофиқ. Рецептив эстетика орқали матн ва ўқувчи орасидаги эстетик масофа қисқаради. Матн-китобхон диалоги рецептив эстетиканинг энг асосий босқичи сифатида таҳлил қилинади. Таҳлил жараёнида матннинг ўқувчига тақдим этадиган эстетик фойдаси бир қатор мисоллар ёрдамида очиб берилади. Матнга нисбатан китобхоннинг реакция(муносабати)си турли стратегик ёндашувлар асосида очиб берилади. Юқоридаги босқичларни инобатга олиб, рақамли дастур учун қанақа матн танланмасин, барчаси осондек туюлаверади. Мақолада рақамли дастурларни матнлар билан тўлдиришда қайси жиҳатларга эътибор қаратиш зарурлиги, ўқувчи ва матн ўртасида алоқа ўрнатишда дастурловчилар нималарни билишлари кераклиги ҳам назарий, ҳам амалий талқин қилинади.
Bei der Entwicklung digitaler Technologien und insbesondere beim Erlernen von Sprachen durch diese Technologien ist es sehr wichtig, mit Text zu arbeiten und Texte auszuwählen, die für den Leser geeignet sind. Um einen Text in einer Fremdsprache zu verstehen und anderen zu erklären, muss der Sprachschüler diesen Text zuerst beherrschen und verstehen. Dies wird in der Wissenschaft als Rezeptionsprozess bezeichnet. Durch die Beherrschung des Rezeptionsprozesses und die Annahme, dass es sich um eine Stufe der Toleranz und Wahrnehmung handelt, ist es zweckmäßig, dass für jeden Text eine eigene Herangehensweise erforderlich ist. Durch die rezeptive Ästhetik wird der ästhetische Abstand zwischen Text und Leser verringert. Der Textleserdialog wird als die grundlegendste Stufe der rezeptiven Ästhetik analysiert. Bei der Analyse werden die ästhetischen Vorteile des Textes für den Leser anhand einer Reihe von Beispielen aufgezeigt. Die Reaktion des Lesers auf den Text wird durch verschiedene strategische Ansätze deutlich. In Anbetracht der obigen Schritte scheint alles einfach zu sein, unabhängig davon, welcher Text für eine digitale Anwendung ausgewählt wird. Der Artikel bietet sowohl theoretische als auch praktische Einblicke in die Aspekte, auf die beim Füllen digitaler Programme mit Text zu achten ist, und darauf, was Programmierer bei der Kommunikation zwischen einem Leser und Text wissen müssen.
The process of learning languages through digital technologies is very important to work with texts that are suitable for the reader. To understand a text in a foreign language and explain it to others, the student must first master and understand this text on his/her own. This process is regarded as the reception process. By mastering the reception process and assuming that it is a level of tolerance and perception, it is appropriate that a separate approach is required for each text. The receptive aesthetics reduce the aesthetic distance between text and reader. The text reader dialogue is analyzed as the most basic level of receptive aesthetics. During the analysis, the aesthetic advantages of the text for the reader are shown using a series of examples. The reader's reaction to the text becomes clear through various strategic approaches. Given the steps above, it all seems easy no matter what text is chosen for a digital application. The article provides both theoretical and practical insights in filling digital programs with text and what programmers need to know when communicating between the reader and text.
№ | Муаллифнинг исми | Лавозими | Ташкилот номи |
---|---|---|---|
1 | QOSIMOV A.G. | Ўқитувчи | Алишер Навоий номидаги Тошкент давлат Ўзбек тили ва адабиёти университети |
№ | Ҳавола номи |
---|---|
1 | Baasner/ Zens, Methoden und Modelle der Literaturwissenschaft, eine Einführung, 2., überarbeitete und erweiterte Auflage, ERICH SCHMIDT VERLAG, 2001. — 272 s. |
2 | Fügen Hans Norbert: Die Hauptrichtungen der Literatursoziologie und ihre Methoden. Bonn, 1966, 231 s. |
3 | Iser Wolfgang: Der implizite Leser, München, 1972. |
4 | Jauss, Hans Robert: Literaturgeschichte als Provokation der Literaturwissenschaft. Konstanz, 1967. |
5 | Барт Р. Избранные работы // Вступительная статья Г.К. Косикова. — М.: Прогресс, 1989. — С. 426–426. |
6 | Бахтин М. Литературно-критические статьи. — М.: Художественная литература, 1986. — С.492. |
7 | Вольтер, Франсуа Мари Аруэ, Эстетика. Статьи. Письма. Предисл. и рассуждения. Сост., вступит, статья и ком мент. В.Я. Бахмутского. Пер. Л. Зониной и Н.Наумова. — М.: Искусство, 1974. — 392 с. (История эстетики в памятниках и документах). — С. 267–281. |
8 | Гумбольдт А. Язык и философия культуры. — М.: Прогресс, 1985. — С. 224–448. |
9 | Ковылкин А.Н. Литературное произведение и проблема рецепции// Вестник Башкирского университета, — 2007. Т.12. — №3. — С. 43–46. |
10 | Расулов А. Бадиийлик — безавол янгилик: Илмий-адабий мақолалар, талқинлар, этюдлар. — Т.: Шарқ, 2007. — 336 б. |
11 | Sher Abdulla Estetika (nafosat falsafasi). — T.: O´zbekiston, 2015. — 368 b. |
12 | Эркаев А. Эстетик онг ва бадиий билиш // Жаҳон адабиёти, — 2015. — №11. — Б. 134–143. |