Амир Темур ҳокимият тепасига келгач, барча соҳалар каби илм-фанда ҳам улкан ривожланишлар амалга оширилди. Таъкидлаш керакки, ушбу ривожланиш темурий ҳукмдорлари даврида ҳам давом эттирилди. Илм-фан негизида тафсир илми ҳам ривожландики, буни ўша даврда яшаган муфассирлар мисолида ҳам кўриш мумкин. Бир нарсага алоҳида урғу бериш керакки, темурийлар жаҳон саҳнасига илм-фан ҳомийлари сифатида чиқдилар, улар улкан кутубхоналар, илмий мажлислар, мадраса ва мактабларга асос солдилар. Шу тарзда мўғуллар ҳукмронлиги даврида вайрон бўлган кўплаб илмий муассасалар яна қайтадан тикланди. Натижада мусулмон оламининг турли жойларида ўнлаб муфассирлар фаолият юритди. Улар мусулмонларнинг муқаддас манбаи бўлмиш Қуръони каримни илмий асосда тафсир қилдилар ва одамларга унинг талқинларини етказдилар. Айтиш керакки, бу даврда темурийлар етиб бормаган ерларда ҳам илм-фан гуллаб яшнади. Эътиборли жиҳати шундаки, уларнинг ёзган асарлари бугунги кунгача ислом олимлари томонидан қайта-қайта ўрганиб келинмоқда. Мақолада ҳам XV асрда яшаган муфассирлар фаолиятига урғу берилган.
Как только Амир Тимур пришел к власти, он добился большого прогресса как в науке, так и во всех сферах. Следует отметить, что это развитие продолжалось в период правления тимуридов. Наука о тафсире также развивалась на основе этих наук, что можно увидеть на примере муфассиров-комментаторов, живших в то время. Стоит подчеркнуть, что темуриды вышли на мировую арену как покровители науки и основали большие библиотеки, научные собрания, медресе и школы. Таким образом, многие научные учреждения, разрушенные во времена правления монголов, были восстановлены. В результате, десятки комментаторов работали в разных частях мусульманского мира, и они переводили Коран, а также передавали эти толкование людям. Следует отметить, Что и в тех местностях, до которых тимуриды не доходили и правили там, процветала наука. Примечательно, что труды муфассиров неоднократно изучались исламскими учеными. В статье также освещаются работы комментаторов, которые жили в XV веке.
As soon as Amir Timur came to power, he made great progress in in all spheres and science as well. It should be noted that this development continued during the reign of the Timurids. During the period of their rule, many world-known scholars in Islamic theology were brought up in Mavarannahr. From this, we can infer that religious sciences, particularly science of tafsir also developed alongside with secular sciences. It is worth emphasizing that the Temurids entered the world history as patrons of science and as rulers who established large libraries, scientif meetings, madrasas and schools. Moreover, many scientifi institutions which were destroyed during the reign of the Mongols were restored by Temurids. At that time dozens of commentators worked in diffrent parts of the Muslim world and they translated the Koran and also transmittd this interpretation to people. As the consequence the sciences pertaining to holy Koran and hadith prospered and it proceeded in the next centuries. Th article also highlights the work of commentators who lived in the XV century.
Амир Темур ҳокимият тепасига келгач, барча соҳалар каби илм-фанда ҳам улкан ривожланишлар амалга оширилди. Таъкидлаш керакки, ушбу ривожланиш темурий ҳукмдорлари даврида ҳам давом эттирилди. Илм-фан негизида тафсир илми ҳам ривожландики, буни ўша даврда яшаган муфассирлар мисолида ҳам кўриш мумкин. Бир нарсага алоҳида урғу бериш керакки, темурийлар жаҳон саҳнасига илм-фан ҳомийлари сифатида чиқдилар, улар улкан кутубхоналар, илмий мажлислар, мадраса ва мактабларга асос солдилар. Шу тарзда мўғуллар ҳукмронлиги даврида вайрон бўлган кўплаб илмий муассасалар яна қайтадан тикланди. Натижада мусулмон оламининг турли жойларида ўнлаб муфассирлар фаолият юритди. Улар мусулмонларнинг муқаддас манбаи бўлмиш Қуръони каримни илмий асосда тафсир қилдилар ва одамларга унинг талқинларини етказдилар. Айтиш керакки, бу даврда темурийлар етиб бормаган ерларда ҳам илм-фан гуллаб яшнади. Эътиборли жиҳати шундаки, уларнинг ёзган асарлари бугунги кунгача ислом олимлари томонидан қайта-қайта ўрганиб келинмоқда. Мақолада ҳам XV асрда яшаган муфассирлар фаолиятига урғу берилган.
Как только Амир Тимур пришел к власти, он добился большого прогресса как в науке, так и во всех сферах. Следует отметить, что это развитие продолжалось в период правления тимуридов. Наука о тафсире также развивалась на основе этих наук, что можно увидеть на примере муфассиров-комментаторов, живших в то время. Стоит подчеркнуть, что темуриды вышли на мировую арену как покровители науки и основали большие библиотеки, научные собрания, медресе и школы. Таким образом, многие научные учреждения, разрушенные во времена правления монголов, были восстановлены. В результате, десятки комментаторов работали в разных частях мусульманского мира, и они переводили Коран, а также передавали эти толкование людям. Следует отметить, Что и в тех местностях, до которых тимуриды не доходили и правили там, процветала наука. Примечательно, что труды муфассиров неоднократно изучались исламскими учеными. В статье также освещаются работы комментаторов, которые жили в XV веке.
As soon as Amir Timur came to power, he made great progress in in all spheres and science as well. It should be noted that this development continued during the reign of the Timurids. During the period of their rule, many world-known scholars in Islamic theology were brought up in Mavarannahr. From this, we can infer that religious sciences, particularly science of tafsir also developed alongside with secular sciences. It is worth emphasizing that the Temurids entered the world history as patrons of science and as rulers who established large libraries, scientif meetings, madrasas and schools. Moreover, many scientifi institutions which were destroyed during the reign of the Mongols were restored by Temurids. At that time dozens of commentators worked in diffrent parts of the Muslim world and they translated the Koran and also transmittd this interpretation to people. As the consequence the sciences pertaining to holy Koran and hadith prospered and it proceeded in the next centuries. Th article also highlights the work of commentators who lived in the XV century.
№ | Муаллифнинг исми | Лавозими | Ташкилот номи |
---|---|---|---|
1 | Maqsudov D.. | Doctor of philosophy (PhD) in history, associate professor, Scientifi researcher of International Islamic Academy of Uzbekistan |
№ | Ҳавола номи |
---|---|
1 | 1. Fazlur Rahman. Uzbekitan’s contribution to Islamic civilization // «O‘zbekistonning islom sivilizatsiyasi rivojiga qo‘shgan hissasi» nomli xalqaro konferensiya ma’ruza va tabriklar tezislari to‘plami. Toshkent-Samarqand: Imom Buxoriy respublika ilmiy-ma’rifi markazi, 2007. 2. Abdulhay al-Laknaviy. Al-Favoid al-bahiya f tarojim al-hanafia. Qozon: al-Xizona bosmaxonasi, 1903. 3. Hofi Tanish al-Buxoriy. Abdullanoma (“Sharofnomayi shohiy”). Ikkinchi kitob; Fors tilidan S.Mirzayev va Yu.Hakimjonov tarj.; Izohlar muallifi B.Ahmedov. - T.: “Sharq”, 2000. 4. Ahmad al-Adnaviy. Tabaqotul mufassirin / Sulaymon ibn Solih al-Xaziy. Al-Madina almunavvara, 1997. 5. Odil Nuvayhiz. Mo’jamul mufassirin min sadril islam hattal asril hozir. Uchinchi nashr. - Bayrut: Muassasatu Nuvayhizis saqofia lit ta’lifvat tarjima van nashr. 1-jild. - B. 78. 6. https://ar.wikipedia.org/wiki/_كاكسلا_نبا المكناسي 7. https://ar.wikipedia.org/wiki/ ديفحلا_قوزرم_نبا 8. Shamsuddin ad-Dovudiy. Tabaqotul mufassirin. – Bayrut: Dorul kutubil ilmiya, 2002. 9. Faxruddin Ali Safi. “Rashahot aynul hayot”, Toshkent, 2003. 10. Usmonov I., Saidova G. Ya’qub Charxiyning hayoti va ilmiy merosi hamda uning «Tafsiri Charxiy» asarining turkiy tarjimasi / Toshkent islom universiteti ilmiy-tahliliy axboroti. - T.: Toshkent islom universiteti nashriyot-matbaa birlashmasi, 2010. № 3. 11. Ya’qub Charxiy. “Tafsiri Charxiy”, O‘zR FA SHI xazinasi, Inv. N 12518. 12. https://ar.wikipedia.org/wiki/_نيدلا_ماظن النيسابوري 13. Xayruddin az-Zirikliy. Al-A’lom. - Bayrut: Dorul ulum lil mulloiyin. 6-juz. - B. 150.; AsSuyutiy. Husnul munozara. 1-juz. 14. Abdulloh Abdulhamid Saad. O‘rta Osiyo olimlari qomusi / Z.I.Munavvarov tahriri ostida. - T.: Imom Buxoriy respublika ilmiyma’rifi markazi nashriyoti, 2007. 15. https://ar.wikipedia.org/wiki/_مامإ_نبا 1-5_1ةيلماكلا 16. Ibn Imomul Komiliya. Taysirul vusul ila minhojil usul minal manquli val ma’qul / Tahqiq: Abdulfattoh Ahmad Qutb adDaxmisiy. Al-Foruqul hadisiya lit tiboa van nashr. 1-juz. 17. O‘zbekiston xalqlari tarixi / A.Asqarov tahriri ostida. - T.: «Fan» nashriyoti, 1992. 18. Ibn al-Imod al-Hanbaliy. Shazarotuz zahab / Tahrir: Mahmud al-Arnout. Dor Ibn Kasir, 1986. 9-jild. - B. 509. 19. Ash-Shavkoniy. As-Savorimul haddodul qotia liarbobil ittihod / Tahrir: Muhammad alHalloq. Dorul hijra. Birinchi nashr, 1991. 20. Burhonuddin al-Baqoiy. Tanbihul g’abiy ila takfi Ibn Arabiy / Tahrir: Abdurrohman alVakil. Dorul Boz (yili ko‘rsatilmagan). 21. https://ar.wikipedia.org/wiki/_نيدلا_ناهرب البقاعي 22. Alisher Navoiy. Majolisun nafois. - B. 67. 23. Lutfilayev X. Husayn Voiz Koshifining “Mavohibi Aliyya” asari Markaziy Osiyo xalqlari ma’naviy hayotiga doir muhim manba: tar.fan.nomz. ... dissert. avtoref. - T.: «al-Faba-servis», 2011. |