Мақолада инсон хаёлоти маҳсули бўлган фэнтезива фантастика феноменига муносабат билдирилган. Бу икки дунёнинг ички кўриниши, ўхшаш ва фарқли жиҳатлари диаграммалар ёрдамида асосланган. Муаллиф фикрлари тадқиқотчи ва ёзувчилар қарашлари асосида илмий далилланган. Фэнтезива фантастика лексик бирликлари ҳақида адабиётшунослик ва таржимага оид луғатларга таянган ҳолда маълумотлар берилган. Ҳарбир феноменнинг таркибий қисми ва уларнинг ўзига хос турлари ажратиб кўрсатилган. Фантастика бўйича турли қарашларнинг мавжудлиги, замонавий адабиётда фантастикани фэнтези йўналиши билан фарқлантириб турувчи жиҳатлари, ўзбек фолклоршунослигида фэнтези тушунчаси таркибида асосий рол ўйнаган мифология ва унинг турли кўринишлари ҳақида маълумотлар келтирилган ва асосланган. Тақдим этилган маълумотлар орасида фэнтези тушунчасини жанр сифатида баҳолаган тадқиқотчиларнинг фикрлари мавжуд, уларга қарши айтилган назарий фикрлар, яъни фэнтези феноменининг жанр, субжанр ёки адабий оқим эканлиги хусусида аниқ хулоса мавжуд эмаслиги таъкидланган. Турли-туман фикрлар, қарашлар ва олимларнинг илмий ёндашувларига изоҳлар келтирилган. Фэнтезининг муаммоли вазиятига қараб: “қаҳрамонлик фэнтези”, “готик фэнтези”, “насронийча фэнтези”, “маданийлашган фэнтези” каби кўринишлари мавжудлиги очиб берилган. Афсоналарда мавжуд мифологик образлар фэнтезининг асосий қуроли эканлигига урғу берилган, мифология тушунчаси ва унинг турларига изоҳ бериб ўтилган.
Мақолада инсон хаёлоти маҳсули бўлган фэнтезива фантастика феноменига муносабат билдирилган. Бу икки дунёнинг ички кўриниши, ўхшаш ва фарқли жиҳатлари диаграммалар ёрдамида асосланган. Муаллиф фикрлари тадқиқотчи ва ёзувчилар қарашлари асосида илмий далилланган. Фэнтезива фантастика лексик бирликлари ҳақида адабиётшунослик ва таржимага оид луғатларга таянган ҳолда маълумотлар берилган. Ҳарбир феноменнинг таркибий қисми ва уларнинг ўзига хос турлари ажратиб кўрсатилган. Фантастика бўйича турли қарашларнинг мавжудлиги, замонавий адабиётда фантастикани фэнтези йўналиши билан фарқлантириб турувчи жиҳатлари, ўзбек фолклоршунослигида фэнтези тушунчаси таркибида асосий рол ўйнаган мифология ва унинг турли кўринишлари ҳақида маълумотлар келтирилган ва асосланган. Тақдим этилган маълумотлар орасида фэнтези тушунчасини жанр сифатида баҳолаган тадқиқотчиларнинг фикрлари мавжуд, уларга қарши айтилган назарий фикрлар, яъни фэнтези феноменининг жанр, субжанр ёки адабий оқим эканлиги хусусида аниқ хулоса мавжуд эмаслиги таъкидланган. Турли-туман фикрлар, қарашлар ва олимларнинг илмий ёндашувларига изоҳлар келтирилган. Фэнтезининг муаммоли вазиятига қараб: “қаҳрамонлик фэнтези”, “готик фэнтези”, “насронийча фэнтези”, “маданийлашган фэнтези” каби кўринишлари мавжудлиги очиб берилган. Афсоналарда мавжуд мифологик образлар фэнтезининг асосий қуроли эканлигига урғу берилган, мифология тушунчаси ва унинг турларига изоҳ бериб ўтилган.
В статье рассмотрены разные тенденции относительно феноменов фэнтези и фантастика как результат человеческого мышления. Внутренняя структура, сходства и различия этих двух миров показаны на схемах. В статьеприводятсяотдельные сведения о лексических единицах фэнтези и фантастики из различных литературоведческих и переводных толковых словарей. Отдельно описаны составная частьи своеобразные типы каждого феномена. Представлены и обоснованы сведения о наличии различных взглядов на фантастику, ее отличительных чертах отфэнтези в современной литературе, а также о мифологии и ее видах, занимающих особое место в структуре фэнтези, из источников узбекской фольклористики. Среди представленных сведений имеются мнения исследователей относительно понятия фэнтези как жанра, даются также противоположные данному мнению теории, то есть сделана попыткаопределить, куда отнестипонятиефэнтези: к жанру, субжанру или литературному течению. Приведены пояснения к различным мнениям, взглядам и научным подходам ученых-исследователей. Также в статье охарактеризовано наличие различных видов фэнтези в зависимости от проблемных ситуаций: «героическое фэнтези», «готическое фэнтези», «фэнтези по-христиански» и «культурное фэнтези». Мифологические образы, созданные в легендах, отмечены как основное орудие фэнтези.
The article discusses various trends regarding the phenomena of “fantasy” and “fiction” as a result of human thinking. The internal structure, similarities and differences of these two worlds are given on the basis of several diagrams. The thoughts cited in the article are scientifically based on the opinions of scientists and researchers, there is a correct approach to the text and explanations for them are given. Separate information is also given on the lexical units of fantasy and fantasy from various literary and translated explanatory dictionaries. Separately described are the component and unique types of each phenomenon. Presented and substantiated information about the presence of different views on fiction, its distinctive features from fantasy in modern literature, as well as about mythology and its forms that occupy a special place in the structure of fantasy, from sources of Uzbek folk writers. Among the information presented, there are researchers' opinions on the concept of fantasy as a genre, theories opposite to this opinion, that is, an attempt was made to find out that there are no exact ideas about attributing the concept of fantasy to genre, subgenre or literary movement. Explained to the different opinions, views and scientific approaches of researchers. The article also describes the presence of various types of fantasy depending on the problematic situations: “heroic fantas”, “gothic fantasy”, “Christian fantasy” and “cultural fantasy”. Mythological images created in the legends are marked as the main fantasy tools, the concept of mythology, its types are described.
№ | Муаллифнинг исми | Лавозими | Ташкилот номи |
---|---|---|---|
1 | NASRIDDINOV D.A. | Докторант (катта илмий ходим) | Ўзбекистон Давлат жаҳон тиллари университети |
№ | Ҳавола номи |
---|---|
1 | Николюкин А.Н.Литературнаяэнциклопедия терминов и понятий. — Москва:НПК «Интелвак». 2001. — 582 c |
2 | ТолкачёвВ.С.Фэнт ези: жанр или литературноенаправление. Проблемы изучения зарубежной литературы, 2010. — 169 с. |
3 | ГодшокВ . Фантастика. Викепедия. — URL: http://mir.fantastics/articles/ |
4 | Галина М.С. Авторская интерпретация универсального мифа (Жанр «фэнтези» и женщины-писательницы) // Общественные науки и современность, 1998. — 161 с. |
5 | ҚуроновД . Ад абиётшунослик луғати. — Тошкент, 2013. — 343 б. |
6 | Карелин А. Классики.Предтечи фэнтези. — URL: http://mif.ru/Articles/ar |
7 | Ковтун Е.Н. Поэтика необычайного: художественные миры фантастики, сказки, утопии, притчи и мифа (на материале европейской литературы первой половины XX века). — М., 1999. — 308 с |
8 | Мзареулов К. Фантастика.Общий курс. — URL:https://www.libfox.ru/369312-konstantin-mzareulov-fantastika-obshchiy-kurs.html |
9 | Longman Dictionary of English Language and Culture [Text]. — Harlow: Person Education Limited, 2005. — 1620 p. (LDELC) |
10 | Жўраев М. , Эшонқулов Ж. Фолклоршуносликка кириш. — Тошкент. 2017. —288 б |
11 | Осипов А.Н. Фэнтези // Он же. Фантастика от «А» до «Я» : краткий энцикл. справочник. — М., 1999. — 320 с. |
12 | Стеблин-Каменский М.И. Миф. — Л: Наука, 1976. — С. 4–5. |
13 | Collins Cobuild English Language Dictionary [Text]. — London: Clays Ltd, St. Eves plc, 1991. — 1704p. (CCELD) |
14 | Todorov Tzvetan. The fantastic: a structural approach to a literary genre/ translated from the French by Richard Howard, 1975. — 25 p. |
15 | The Hutchinson Encyclopedia of Literature.Copyright Research Machines, 2006. — 461p. |