The article is devoted to the problem of the evolution of the literary hero and the types of heroes in modern Russian literature of the XXI century. The admiration of the person of the person being described and the desire to redirect this feeling to the reader make the style of the work of Zakhar Prilepin realistic through the prism of modernity (neorealism). The writer sets himself the task of telling about the fate of a modern person who faces many difficulties to squeeze in the modern world where human values have already changed, transformed beyond recognition than they were in the literature of the 19th and 20th centuries. Zakhar Prilepin is gradually moving to comprehending a more global problem: is it possible in the conditions where absolutely everyone is wearing a bit of hell in himself. The writer seeks to get an answer to this question on a truly epochal, historical scale.This article also discusses the role of Zakhar Prilepin in the context of modern Russian literature. He writes willingly and openly on topics of concern to the general public. One of the essential components of such statements is his reflections on classical and modern Russian literature, showing love or, on the contrary, dislike for the work of this or that author.The aim of the work is to determine the transformation of modern Russian prose on the example of the works of contemporary Russian writer Zakhar Prilepin. His views on the formation and development of the literary process in the twenty-first century, explores the peculiarities of the hero and the specifics of the writer's artistic world based on the work and literary analyzes. Types of heroes’ characteristic of the prose of this neorealist writer: the hero-provincial, the rebellious hero, the intellectual hero and others. The article attempts to analyze the main features of the imaginative system in the works of Z. Prilepin in the context of the traditions of the new realism (neorealism)
Мақола адабий қаҳрамон эволюцияси муаммоси ва ХХI аср замонавий рус адабиётидаги қаҳрамонлар турларини ўрганишга бағишланган. Захар Прилепиндаги таърифлаётган шахснинг ҳайрати ва ички дунёсини ёритиб бериш истаги ва уни китобхонга етказиш учун қўллаган услуби асарларини замон (неореализм) призмаси орқали реализмга олиб ўтади. Ёзувчи ўз олдига ХIХ ва ХХ аср адабиётларидаги инсоният қадриятлари ХХI асрга келиб мутлақоўзгариб, таниб бўлмас даражага етганини замонавий одамнинг тақдири орқалий ёритиб бериш вазифасини қўяди. Захар Прилепин аста-секин янада глобал муаммони англашга интилмоқда: мутлақо ҳамма ўзини дўзах азобига солаётган шароитда бу мумкинми? Ёзувчи ушбу саволгзамон ва тарих миқёсида жавоб олишга интилади.Ушбу мақолада замонавий рус ёзувчиси Захар Прилепиннинг замонавий рус адабиётида тутган ўрни муҳокама қилинади. У кенг жамоатчиликни қизиқтирган мавзуларда очиқ ёзади. Бундай баёнотларнинг муҳим таркибий қисмлариданбири, бу –унинг классик ва замонавий рус адабиётига бўлган муҳаббатини акс эттириши ёки аксинча у ёки бу муаллифнинг ишини ёқтирмаслигидир.Ушбу мақоланинг мақсади замонавий рус ёзувчиси Захар Прилепиннинг ижоди мисолида замонавий рус насрнинг ўзгаришини аниқлашдир. Унинг ХХI аср адабий жараёнининг шаклланиши ва ривожланиши ҳақидаги фикрлари, қаҳрамонининг ўзига хос хусусиятлари ва ёзувчининг ижодий дунёсининг ўзига хос хусусиятларини кўрсатишдир. Бу неореализм оқимига мансуб ёзувчининг насрига хос қаҳрамонлар турлари: провинциал қаҳрамон (қишлоқ аҳолиси), исёнкор қаҳрамон, интеллектуал қаҳрамон ва бошқалар. Муаллиф З. Прилепин асарларидаги образлар тизимига хос хусусиятларни янги реализм (неореализм) анъаналари контекстида таҳлил қилган.
Статья посвящена проблеме эволюции литературного героя и типов героев в современной русской литературе XXI века. Восхищение личностью описываемогочеловека и желание переадресовать это чувство читателю делают стилистику произведении Захара Прилепина реалистическими через призму современности (неореализма). Писатель ставит перед собой задачу рассказать о судьбе современной личности сталкивающегося с множеством затруднений чтобы выжать в современном мире где уже человеческие ценности изменились, трансформировались до неузнаваемости чем были в литературе XIXи ХХ веке. Захар Прилепин постепенно переходит к постижению более глобальной проблемы: возможно ли то же самое условиях, где частичку ада в себе носит абсолютно каждый. Ответ на этот вопрос писатель стремится получить в поистине эпохальном, историческом масштабе.А такжев данной статье рассматривается роль Захара Прилепина в контексте современной русской литературы. Он пишет охотно и открыто на темы, волнующие широкую общественность. Одной из существенных составляющих такого рода высказываний становятся его размышления о классической и современной русской литературе, проявляющие любовь или наоборот, неприязнь, к творчеству того или иного автора.Целью работы является определить трансформацию современной русской прозы на примере творчества современного писателя России – Захара Прилепина. Его взгляды на формирование и развитие литературного процесса вХХIвеке; исследуются особенности героя и специфика художественного мира писателяна основе произведении и литературных анализов. Типы героев; характерные для прозы этого писателя-нео реали зма : герой-провинциал; бунтующий герой; герой-интеллигент и другие.В статье осуществляется попытка анализа основных особенностей образной системы в творчестве З. Прилепинав контексте традиций нового реализма (неореализм).
The article is devoted to the problem of the evolution of the literary hero and the types of heroes in modern Russian literature of the XXI century. The admiration of the person of the person being described and the desire to redirect this feeling to the reader make the style of the work of Zakhar Prilepin realistic through the prism of modernity (neorealism). The writer sets himself the task of telling about the fate of a modern person who faces many difficulties to squeeze in the modern world where human values have already changed, transformed beyond recognition than they were in the literature of the 19th and 20th centuries. Zakhar Prilepin is gradually moving to comprehending a more global problem: is it possible in the conditions where absolutely everyone is wearing a bit of hell in himself. The writer seeks to get an answer to this question on a truly epochal, historical scale.This article also discusses the role of Zakhar Prilepin in the context of modern Russian literature. He writes willingly and openly on topics of concern to the general public. One of the essential components of such statements is his reflections on classical and modern Russian literature, showing love or, on the contrary, dislike for the work of this or that author.The aim of the work is to determine the transformation of modern Russian prose on the example of the works of contemporary Russian writer Zakhar Prilepin. His views on the formation and development of the literary process in the twenty-first century, explores the peculiarities of the hero and the specifics of the writer's artistic world based on the work and literary analyzes. Types of heroes’ characteristic of the prose of this neorealist writer: the hero-provincial, the rebellious hero, the intellectual hero and others. The article attempts to analyze the main features of the imaginative system in the works of Z. Prilepin in the context of the traditions of the new realism (neorealism)
№ | Муаллифнинг исми | Лавозими | Ташкилот номи |
---|---|---|---|
1 | AHMEDOVA M.M. | Ўқитувчи | Тошкент давлат юридик университети |
№ | Ҳавола номи |
---|---|
1 | Камилова С.Э. Современный рассказ: содержательные векторы и повествовательные стратегии. — Т ашкент: Fan va texnologiya, 2016. — 410 c. |
2 | Прилепин З. «Современная литература – это градусник разложения России». —Москва: ЗУН, 2018. — 315 с |
3 | Черняк М.А. Русская литература в XXI веке. Первое десятилетие: диагнозы и прогнозы. — Санкт- Петербург: АСТ, 2010. — 258 с. |
4 | Яковская Л.С. Автопсихологизм героя в прозе З. Прилепина. — Саратов: ЛУЧ, 2018. — С. 211–214. |