301

Мазкур мақола ижтимоий фанларда “ижод” тушунчасини ўрганиш  тарихига бағишланади. “Ижод” тушунчаси генезиси турли фалсафий концепциялар талқинида кўриб ўтилади. Фалсафий нуқтаи назарга кўра,  ижодкорлик бу ижтимоий тарақиёт ва инсон эркинлигига хизмат  қилувчи янгиликларни яратишдир. Бу ўринда турли фалсафий концепциялар ижод жараёнининг мазмун моҳиятини турлича талқин қиладилар. Баъзи фалсафий мактаблар ижодкорликни инсоннинг ҳеч нарса билан шартланмаган эркин фаолият маҳсули сифатида баҳолайдилар. Бошқалари эса, бу жараённи табиат ва инсонни яратган “олий тафаккур”, яъни яратганнинг фаолиятига тақлид сифатида кўрсатадилар. Бу маънода: ностандарт қарор қабул қилиш, таваккалчилик қобилияти, ўз индивидуал сифатларини намойиш этишдан қўрқмаслик ижодкор шахсиятининг муҳим белгилари саналади. Бундан ташқари мақолада: антик, ўрта асрлар, уйғониш ва янги давр, шунингдек, замонавий, ахборотлашган жамият шароитида ижод муаммоси, ижодкорлик аҳамияти ҳақидаги бир қатор ёндашувлар келтирилади. Креативлик ва ижодий қобилият ўртасидаги фарқ, уларнинг ўзаро мураккаб синтезлашиш жараёни таҳлил этилади.

  • Ўқишлар сони 289
  • Нашр санаси 29-01-2020
  • Мақола тилиO'zbek
  • Саҳифалар сони10
Ўзбек

Мазкур мақола ижтимоий фанларда “ижод” тушунчасини ўрганиш  тарихига бағишланади. “Ижод” тушунчаси генезиси турли фалсафий концепциялар талқинида кўриб ўтилади. Фалсафий нуқтаи назарга кўра,  ижодкорлик бу ижтимоий тарақиёт ва инсон эркинлигига хизмат  қилувчи янгиликларни яратишдир. Бу ўринда турли фалсафий концепциялар ижод жараёнининг мазмун моҳиятини турлича талқин қиладилар. Баъзи фалсафий мактаблар ижодкорликни инсоннинг ҳеч нарса билан шартланмаган эркин фаолият маҳсули сифатида баҳолайдилар. Бошқалари эса, бу жараённи табиат ва инсонни яратган “олий тафаккур”, яъни яратганнинг фаолиятига тақлид сифатида кўрсатадилар. Бу маънода: ностандарт қарор қабул қилиш, таваккалчилик қобилияти, ўз индивидуал сифатларини намойиш этишдан қўрқмаслик ижодкор шахсиятининг муҳим белгилари саналади. Бундан ташқари мақолада: антик, ўрта асрлар, уйғониш ва янги давр, шунингдек, замонавий, ахборотлашган жамият шароитида ижод муаммоси, ижодкорлик аҳамияти ҳақидаги бир қатор ёндашувлар келтирилади. Креативлик ва ижодий қобилият ўртасидаги фарқ, уларнинг ўзаро мураккаб синтезлашиш жараёни таҳлил этилади.

Русский

Данная статья посвящена истории изучения понятия “творчество” в социальных науках. Понятие “творчество” рассматривается в трактовании генезиса различных философских концепций. С философской точки зрения творчество – это создание новшеств, которые служат социальному прогрессу и свободе человека. На этом месте различные философские концепции по-разному трактуют суть творческого процесса. Некоторые философские школы рассматривают творчество как продукт свободной деятельности человека, который ничем не обусловлен. Другие указывают на этот процесс как “высшее мышление”, созданное природой и человеком, то есть как имитации деятельности Творца. В этом смысле: умение принимать нестандартные решения, рисковать, не бояться демонстрировать свои индивидуальные качества являются важными признаками творческой личности. Кроме того, в статье приводится ряд подходов к проблеме творчества, важности творчества в условиях античности, Средневековья, Возрождения и новой эры, а также современного, информационного общества. Разница между креативностью и творческими способностями анализируется в процессе их взаимного сложного синтеза.

English

The article is devoted to the history of studying the genesis of the concept of "creativity" in the social sciences. The genesis of "creativity" is considered in the interpretation of various philosophical concepts. From a philosophical point of view, creativity is the creation of the new in the interests of social progress and the growth of human freedom. Moreover, different philosophical trends determine the essence and content of creativity in different ways. Some see it in the free, unconditioned, arbitrary activity of man, others associate it with the activity of God, who creates the natural world and man himself. The main qualities of a creative person with full equipment include the ability to make non-standard decisions, risk, lack of fear of realizing their individual qualities. Moreover, the articles cite different approaches to the problem of creativity, the creative personality in the era of antiquity, the Middle Ages, objection and the new era and in the condition of the information society. And also the difference of the concepts of “creativity” and “criticism” is analyzed and the process of their peculiar synthesis is considered.

Муаллифнинг исми Лавозими Ташкилот номи
1 Dulanboyeva O.A. Студент National University of Uzbekistan
Ҳавола номи
1 1. Губин В.Д. Философия / В.Д. Губин, Т.Ю.Сидорина, В.П.Филатов. – М.: ТОН-Остожье, 2001. – С. 511. 2. Аристотель. О душе / Аристотель. – М.: Рипол Классик, 2019. – С.21-35. 3. Аристотель. О душе / Аристотель. – М.: Рипол Классик, 2019. – С.21-35. 4. www.krearratia.ru. 5. Кант И. Критика чистого разума / Пер. с нем. Н. Лосского сверен и отредактирован Ц. Г. Арзаканяном и М. И. Иткиным; Примеч. Ц. Г. Арзаканяна. – М.: Эксмо, 2007. – С.54-55. 6. Кант И. Критика чистого разума / Пер. с нем. Н. Лосского сверен и отредактирован Ц. Г. Арзаканяном и М. И. Иткиным; Примеч. Ц. Г. Арзаканяна. — М.: Эксмо, 2007. – С.90-92. 7. https://uchebnikfree.com/etika/filosofiya-iskusstva-shellinga-55822.html 8. Кузнецов В.Н. Немецкая классическая философия второй половины XVIII– начала XIX века: Учеб. пособие для ун-тов. -М.:Высш. шк., 1989. – С.29-31. 9. Кузнецов В.Н. Немецкая классическая философия второй половины XVIII– начала XIX века: Учеб. пособие для ун-тов. -М.:Высш. шк., 1989. - 480 с. 10. Бердяев Н.А. Предсмертные мысли Фауста / Н.А.Бердяев // Лит. газета. 1989. № 12. 11. www.superidea.ru. 12. Грицанов А.А. Новейший философский словарь / А.А.Грицанов. Минск: Книжный Дом, 2003. – 1280 с. 13. Козловский И. Культура постмодернизма / И.Козловский. – М., 1997.
Кутилмоқда