Annotation: The article analyzes world concepts and foreign experience in creating a new paradigm in the process of developing information and library education in the electronic era. The necessity of using innovative educational technologies in the teaching of information and library disciplines in the undergraduate program, taking into account the intellectualization of ICT, is discussed, which will help change the state of the process of training highly qualified specialists for information and library institutions of the republic.
Аннотация: Аннотация. В статье анализируются мировые концепции и зарубежный опыт в создании новой парадигмы в процессе развития информационно-библиотечного образования в электронную эпоху. Обсуждается необходимость использования в бакалавриате инновационных образовательных технологий в преподавании информационно-библиотечных дисциплин с учётом интеллектуализации ИКТ, что поможет изменить состояние процесса подготовки высококвалифицированных специалистов для информационно – библиотечных учреждений республики.
№ | Имя автора | Должность | Наименование организации |
---|---|---|---|
1 | Arakelov S.. | . | Ташкентский университет информационных технологий имени Мухаммада аль-Хорезми, |
№ | Название ссылки |
---|---|
1 | 1. Об утверждении концепции развития системы высшего образования республики узбекистан до 2030 года; Указ Президента Республики Узбекистан от 8 октября 2019 г., № УП-5847 (Приложение № 1) // Национальная база данных законодательства, 09.10.2019 г., № 06/19/5847/3887. |
2 | 2. Об утверждении стратегии «Цифровой Узбекистан-2030» и мерах по ее эффективной реализации; Указ Президента Республики Узбекистан 5 октября 2020 г., № УП-6079 // Национальная база данных законодательства, 06.10.2020 г., № 06/20/6079/1349; 31.10.2020 г., № 06/20/6099/1450; 02.04.2021 г., № 06/21/6198/0269, 14.07.2021 г., № 06/21/6261/0667, 12.08.2021 г., № 06/21/6277/0788, 26.08.2021 г., № 07/21/5234/0826, 30.11.2021 г., № 06/21/26/1111;11.05.2022 г., № 06/22/134/0407, 23.08.2022 г., № 06/22/194/0766 |
3 | 3. Байденко В. И. Болонский процесс: в преддверии третьего десятилетия // Высшее образование в России. – 2018. – Т. 27, № 11. – С. 136–148. |
4 | 4. Raven J. Competency in the Learning Society / J. Raven, J. Stephenson. – New York: Peter Lang, 2001. – 535 p |
5 | 5.Arakelov, S.R. (2014). Information and Library science: the processes of informatization learning in undergraduate. /The Third International Conference on Eurasian scientific development. Proceedings of the Conference. Vienna. ISBN – 13 978-3-902986-31-3, 78-80. |
6 | 6. Аракелов С.Р., Рахматуллаев М.А. Проблемы и перспективы компетентностного подхода в информационно-библиотечном образовании Узбекистана // Румянцевские чтения — 2022: материалы Международной научно-практической конференции (19–21 апреля 2022): в 2 ч. – Ч. 1. 513, [2], ISBN 978-5-7510-0734-5 (ч. 1). – С. 36-41. http://olden.rsl.ru/ru/s3/s31/s315341/confmaterials/confmaterials10008 |
7 | 7. Marat Rahmatullaev, Barno Ganieva & Akram Khabibullaev (2017): Library and Information Science Education in Uzbekistan, Slavic & East European Information Resources, DOI: 10.1080/15228886.2017.1322381 |
8 | 8. Ganieva, B.I., Arakelov, S.R. Innovative approaches in reshaping activities of the Department ‘Information and Library Systems’ (2019) International Conference on Information Science and Communications Technologies: Applications, Trends and Opportunities, ICISCT 2019, статья №9011922, https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85082381178 &doi=10.1109%2f ICISCT47635.2019.9011922&partnerID=40& |
9 | 9. Varnum K. J. Predicting the future: library technologies to keep in mind. International Information and Library Review, 2017, 49 (3), 201-206. |
10 | 10.Kwanya T., Stilwell C., Underwood P.G. Intelligent libraries and apo mediators: distinguishing between Library 3.0 and Library 2.0. Journal of Librarianship and Information Science, 2013, 45 (3), 187-197. DOI: 10.1177/0961000611435256. |