Цифровизация постепенно внедряется в страховой рынок. С каждым годом растет количество страховых продуктов, которые продаются посредством онлайн, развиваются сервисы удаленного урегулирования убытков, внедряются мобильные приложения. В этой связи государство обращает внимание на развитие цифровизации в страховом секторе. В настоящее время отдельные отечественные страховщики предлагают до восьми страховых продуктов, которые можно приобрести или заказать онлайн, это достаточно классические продукты, не требующие дополнительного андеррайтинга со стороны страховых компаний. Страховые компании одними из первых на финансовом рынке получили право заключать электронные страховые договоры в сфере обязательного страхования автогражданской ответственности владельцев транспортных средств. Уровень цифровизации страховых компаний частично можно отследить по тому, как информационно наполнены их официальные веб-сайты. Цифровизация помогает быстро и в доступной форме получить информацию о любом финансовом учреждении, поэтому одним из положительных моментов ее внедрения становится формирование открытого в информационном смысле страхового рынка. системы мобильного страхования через создание мобильных приложений; введение телематики; внедрение автоматизированных систем для страховых услуг и использования облачных технологий.
Цифровизация постепенно внедряется в страховой рынок. С каждым годом растет количество страховых продуктов, которые продаются посредством онлайн, развиваются сервисы удаленного урегулирования убытков, внедряются мобильные приложения. В этой связи государство обращает внимание на развитие цифровизации в страховом секторе. В настоящее время отдельные отечественные страховщики предлагают до восьми страховых продуктов, которые можно приобрести или заказать онлайн, это достаточно классические продукты, не требующие дополнительного андеррайтинга со стороны страховых компаний. Страховые компании одними из первых на финансовом рынке получили право заключать электронные страховые договоры в сфере обязательного страхования автогражданской ответственности владельцев транспортных средств. Уровень цифровизации страховых компаний частично можно отследить по тому, как информационно наполнены их официальные веб-сайты. Цифровизация помогает быстро и в доступной форме получить информацию о любом финансовом учреждении, поэтому одним из положительных моментов ее внедрения становится формирование открытого в информационном смысле страхового рынка. системы мобильного страхования через создание мобильных приложений; введение телематики; внедрение автоматизированных систем для страховых услуг и использования облачных технологий.
Мақоланинг мақсади – рақамлаштиришнинг назарий ва амалий тамойилларини ўрганиш ҳамда унинг Ўзбекистон суғурта бозоридаги асосий тенденцияларини аниқлашдан иборат. Айтиб ўтиш лозимки, рақамлаштириш нафақат ахборотни электрон ҳолатда замонавий телекоммуникация каналлари орқали тарқатиш, балки суғурта компаниялари мижозларига хизмат кўрсатишни яхшилаш мақсадида янги телекоммуникация ва инновацион технологияларни жорий этиш жараёнидир. Суғурта соҳасидаги амалий фаолиятни ҳисобга олган ҳолда, қуйидаги асосий инновацион технологиялар таҳлил қилинди: веб-сайтлар, ижтимоий тармоқлар, чат-ботлар, видеохостинг, видеотелефония, булутли технологиялар ва бошқалар. Ўзбекистон молия институтлари давлат реестрига киритилган суғурта компанияларининг 80 %ида веб-сайт борлиги аниқланди. Ушбу расмий веб-сайтларда жойлаштирилган маълумотларга асосланиб, мақолада инновацион технологияларнинг алоҳида элементларидан фойдаланиш таҳлил қилинди. Шу асосда суғурта бозорини рақамлаштиришнинг олтита асосий тенденцияси белгиланди: рақамлаштириш суғурта бозорини шакллантиришнинг янги йўналиши сифатида Ўзбекистонда энди бошланди, бироқ жадал суръатлар билан ривожланмоқда; суғурта компаниялари томонидан потенциал мижозлар ва амалдаги суғуртачиларга таклиф этилаётган янги хизматларнинг бутун мажмуасини ўз ичига олган рақамли суғурта тизимини кенгайтириш; мобил иловалар яратиш орқали мобил суғурта тизимини шакллантириш; телематикани жорий этиш; суғурта хизматлари учун автоматлаштирилган тизимлар ишлаб чиқиш ва булутли технологиялардан фойдаланиш.
The purpose of the article is to scrutinize theoretical and practical principles of digitalization and identify its main trends in the insurance market of Uzbekistan. Digitalization has been defined as not just digitization of information and its distribution using modern telecommunication channels, but as a process of application of modern telecommunication and innovative technologies destined to improve customer service for an insurance company. Taking into account current practices in the field of insurance we have identified and analyzed such main innovative technologies as websites, social networks, chat bots, video hosting, video telephony, cloud technologies and etc. The share of insurance companies having website accounts makes 80 % of the total number of insurers listed on the State Register of Financial Institutions in Uzbekistan. Based on the information posted on the official websites of insurance companies, we have reviewed the use of individual elements of innovative technologies. On this basis, there have been six main trends in digitalization of the insurance market identified, with: digitalization as a new domain in shaping of the insurance market, has just started up in Uzbekistan, and is rapidly developing; expansion of the digital insurance system, which includes a whole range of new services offered by insurance companies to potential clients and existing insurers; forming of a mobile insurance system by means of mobile applications; introduction of telematics; use of automated systems for insurance services and cloud technologies.
№ | Имя автора | Должность | Наименование организации |
---|---|---|---|
1 | Sodiqov A.M. | iqtisodiyot fanlari doktori, “Mintaqaviy iqtisodiyot va menejment” kafedrasi professori | Mirzo Ulug‘bek nomidagi O‘zbekiston Milliy universiteti |
2 | Musayeva D.D. | tayanch doktorant | Mirzo Ulug‘bek nomidagi O‘zbekiston Milliy universiteti |
№ | Название ссылки |
---|---|
1 | Uktamova M.Sh., Avazov N.R. Digitalization of the insurance market. Novateur publications. JournalNX - A Multidisciplinary Peer Reviewed Journal, 2021, no. 7. Available at: https://www.researchgate.net/publication/350950582/ (accessed 17.04.2021). |
2 | Cyganov A.A., Bryzgalov D.V. Cifrovizacija strahovogo rynka: zadachi, problemy i perspektivy [Digitalization of the insurance market: tasks, problems and prospects]. Jekonomika. Nalogi. Pravo – Economics. Taxes. Law, 2018, no. 2, pp. 111–120. |
3 | Klapkіv Ju.M. Mobіl’nі dodatki v onlajn distribucії strahovih poslug [Mobіl’nі accessories in the online distribution of fear services]. BiznesInform Journal, 2020, no. 2. Available at: https://oaji.net/ articles/2020/727-1589522098.pdf/. |
4 | Eling M., Lehmann M. The impact of digitalization on the insurance value chain and the insurability of risks. The Geneva Papers on Risk and Insurance – Issues and Practice, 2018, vol. 43, no. 3, pp. 359-396. DOI: 10.1057/s41288-017-0073-0/. |
5 | Bohnert A., Fritzsche A., Gregor Sh. Digital agendas in the insurance industry: the importance of comprehensive approaches. The Geneva Papers on Risk and Insurance – Issues and Practice, 2019, vol. 44, no. 1, pp. 1-19. DOI: 10.1057/s41288-018-0109-0/. |
6 | Abduraxmonov I.X. O‘zbekistonda sug‘urta tarmoqlarini raqamlashtirish yo‘nalishlari [Directions of digitalization of insurance networks in Uzbekistan]. Moliya va bank ishi electron ilmiy jurnali – Electronic Scientific Journal of Finance and Banking, 2020, no. 3. Available at: https://tsue.scienceweb.uz/index.php/archive/article/ download/3046/2199/. |
7 | Jonodilov Sh.U. Milliy sug‘urta kompaniyalari faoliyatini innovatsion texnologiyalar asosida rivojlantirish istiqbollari [Prospects for the development of the activities of national insurance companies based on innovative technologies]. Halqaro moliya va hisob ilmiy electron jurnal – Scientific Electronic Journal of International Finance and Accounting, 2018, no. 1. Available at: http://www.interfinance.uz/en/. |
8 | Nasirova G.A. Prudentsialnoye regulirovaniye na strakhovom rynke kak innovatsionnaya forma finansovogo regulirovaniya [Prudential regulation in the insurance market as an innovative form of financial regulation]. Strakhovoye pravo – Insurance Law, 2017, no. 1, pp. 19-27. |
9 | Stupicheva Ja.G. Puti sovershenstvovaniya upravleniya innovatcionnymi protcessami v strakhovanii [Ways to improve the management of innovative processes in insurance]. Naukovedenie – Science of Science, 2013, no. 2. Available at: https://naukovedenie.ru/PDF/44evn213.pdf/. |
10 | Mel’nik N.A. Osobennosti innovatcionnogo razvitiya v strakhovoy sfere Rossiyskoy Federatcii [Features of innovative development in the insurance sector of the Russian Federation]. Nauchnyj vestnik: Finansy, banki, investitcii – Scientific Bulletin: Finance, Banks, Investments, 2019, no. 2, pp. 75-81. |
11 | Heinonen K., Strandvik T. Reframing service innovation: COVID-19 as a catalyst for imposed service innovation. Journal of Service Management, 2020, no. 1, pp. 101-112. |
12 | Urbinati A., Chiaroni D., Chiesa V., Frattini F. The role of digital technologies in open innovation processes: An exploratory multiple case study analysis. R&D Manage, 2020, no. 50 (1), pp. 136-160. |
13 | Guo Y., Liang C. Blockchain application and outlook in the banking industry. Financial Innovation, 2016, no. 2 (1), p. 24. |
14 | Stoeckli E., Dremel C., Uebernickel F. Exploring characteristics and transformational capabilities of InsurTech innovations to understand insurance value creation in a digital world. Electronic Markets, 2018, no. 28 (3), pp. 287-305. |
15 | McKinsey & Company. Digital Insurance in 2018: driving real impact with digital and analytics. G. Meyers, I. Van Hoyweghen. 2018. Enacting actuarial fairness in insurance: From fair discrimination to behaviour-based fairness. Science as Culture, 2018, no. 27 (4), pp. 413-438. |
16 | Altamirano M.A., Van Beers C.P. Frugal innovations in technological and institutional infrastructure: Impact of mobile phone technology on productivity, public service provision and inclusiveness. The European Journal of Development Research, 2018, no. 30 (1), pp. 84-107. |
17 | Yamasaki K., Hosoya R. Resolving asymmetry of medical information by using AI: Japanese people’s change behavior by technology-driven innovation for Japanese Health Insurance. Portland International Conference on Management of Engineering and Technology (PICMET), IEEE, 2018, pp. 1-5. |
18 | Banerjee S., Hemphill T., Longstreet P. Wearable devices and healthcare: Data sharing and privacy. The Information Society, 2018, no. 34 (1), pp. 49-57. |
19 | Lehrer C., Wieneke A., Vom Brocke J., Jung R., Seidel S. How big data analytics enables service innovation: Materiality, afordance, and the individualization of service. Journal of Management Information Systems, 2018, no. 35 (2), pp. 424-460. |
20 | Hiestermann J., Ferreira S.L. Cloud-based agricultural solution: A case study of near realtime regional agricultural crop growth information in South Africa. International Archives of the Photogrammetry. Remote Sensing & Spatial Information Sciences, 2017, no. 42, pp. 79-82. |