86

Статический анализ и оценка по результатам многолетних наблюдений действующей установки, прогнозирование и нормирование оптимальной надежности, рациональный выбор технических решений при их создании и эксплуатации является практической задачей вопроса надежности СCПС, связанных, как и в любых сложных технических объектах. Изложены анализ и оценка расчета надежности и выбора технических решений по ее обеспечению при эксплуатации электроустановок самоходных подвижных составов железной дороги. Рассмотрен пример решения практической задачи с использованием стандартных и специальных методов теории надежности и оптимальных решений. Определена математическая модель зависимости, которая позволяет прогнозировать надежность работы синхронного генератора автомотрисы при срабатывании начального ресурса для любых реальных условий эксплуатации и назначать оптимальную периодичность технического обслуживания.

  • Количество прочтений 85
  • Дата публикации 29-04-2022
  • Язык статьиRus
  • Страницы82-87
Русский

Статический анализ и оценка по результатам многолетних наблюдений действующей установки, прогнозирование и нормирование оптимальной надежности, рациональный выбор технических решений при их создании и эксплуатации является практической задачей вопроса надежности СCПС, связанных, как и в любых сложных технических объектах. Изложены анализ и оценка расчета надежности и выбора технических решений по ее обеспечению при эксплуатации электроустановок самоходных подвижных составов железной дороги. Рассмотрен пример решения практической задачи с использованием стандартных и специальных методов теории надежности и оптимальных решений. Определена математическая модель зависимости, которая позволяет прогнозировать надежность работы синхронного генератора автомотрисы при срабатывании начального ресурса для любых реальных условий эксплуатации и назначать оптимальную периодичность технического обслуживания.

Ўзбек

Операцион ўрнатишни узоқ муддатли кузатишлар натижаларига асосланган статистик таҳлил ва баҳолаш, оптимал ишончлиликни прогнозлаш ва нормаллаштириш, уларни яратиш ва ишлатиш жараёнида техник ечимларни оқилона танлаш ҳар қандай мураккаб техник объектларда бўлгани каби СCПС ишончлилиги масаласининг амалий вазифаси ҳисобланади. Мақолада темир йўл ўзиюрар ҳаракатланувчи таркиблар электр қурилмаларидан фойдаланишда уни таъминлаш бўйича ишончлилик ҳисоблари, техник ечимларни танлашнинг таҳлили ва баҳоси келтирилган. Ишончлилик назарияси ҳамда оптимал ечимларнинг стандарт ва махсус услубларидан фойдаланган ҳолда, амалий масалани ҳал қилиш (ечиш) намунаси кўриб чиқилган. Ҳар қандай реал иш шароитлари учун дастлабки ресурсни йиғиш ва техник хизмат кўрсатишнинг оптимал частотасини белгилашда вагоннинг синхрон генератори ишончлилигини тахмин қилиш имконини берадиган боғлиқликнинг математик модели аниқланган.

English

Static analysis and evaluation based on findings from long-term observations on operating equipment, forecasting and rationing of optimal reliability as well as the rational choice of technical solutions during their development and operation represent a practical challenge related to the reliability of SSPS, as in any complex technical objects. The article presents the analysis and evaluation of the calculation of reliability and the choice of technical solutions ensuring it during operations of electrical installations of self-propelled rolling stock of the railway. It also describes an example of solving a practical problem using standard and special methods of reliability theory and optimal solutions. A mathematical model of dependence has been determined, which allows for predicting the reliability of a synchronous generator of the automatic transmission when the initial resource is triggered for any real operating conditions and assigning optimal frequency of maintenance.

Имя автора Должность Наименование организации
1 Mirsaitov M.M. texnika fanlari falsafa doktori (PhD), Hududiy rivojlanish boshqarmasi bosh mutaxassisi O‘zbekiston Respublikasi Innovatsion rivojlanish vazirligi
2 Muhamedova Z.G. texnika fanlari doktori (DcS), “Transport va yuk tizimlari” kafedrasi professori v.b. Toshkent davlat transport universiteti
Название ссылки
1 Mukhamedova Z.G., Yakubov M.S. Analysis of optimal periodicity of preventive maintenance of rail service car taking into account operational technology. European Science Review, 2018, pp. 167-171.
2 Mukhamedova Z.G. Mathematical model for calculation of oscillations in the main bearing frame of railcar with changing stiffness and physical parameters. Journal of Siberian Federal University, Engineering & Technologies, 2017, no. 10 (5), pp. 682-690.
3 Mukhamedova Z.G. Modeling of fluctuations in the main bearing frame of railcar. International Journal of Modern Manufacturing Technologies, 2016, vol. VIII, no. 2, pp. 48-53. ISSN 2067-3604.
4 Burkov A.T., Mirsaitov M.M. Modes of the electric traction network during the operation of electric locomotives VL80 -R and UTY-1. Modern technologies for transport, 2016, no. 2, 2016.
5 Burkov A.T., Mirsaitov M.M. Features of the methodology for determining power consumption when choosing the maximum speed of passenger trains. Modern technologies for transport, 2015, no. 1.
6 Brodsky V.V., Brodsky L.I., Goli T.I. Table of experimental plans for factorial and polynomial models. Moscow, 1990.
7 Instructions for the railcar. Diesel mounting ADM-1. Operating manual 77.020-00.00.000 OM JSC. Tikhoretsk Machine-Building Plant named after V.V. Vorovsky, 2003.
8 Ershevich V.V., Janiro I.M. et al. Handbook on the design of energy. Leningrad, Energoavtomisdat, 1985.
9 Guk Yu.B. Analysis of the reliability of electric power plants. Leningrad, Energoatomizdat, 1988.
10 System of equipment maintenance and repair. Basic provisions, State Standart 28001– 83. Moscow, Publishing House of Standards, 1983, 23 p.
11 Reliability of engineering products. A system for information collecting and processing, methods for determining point estimates of reliability indices based on observation results, State Standart 17509-72. Moscow, Publishing house of Standards, 1983, 53 p.
12 Reliability in technology. Basic concepts. Terms and definitions, State Standart 27.002.- 89. Moscow, Publishing House of Standards, 1990.
13 A collection of teaching aids for the control of electrical equipment. JSC Firm ORGRES ed. by F.L. Kogan, 1999, 428 p.
14 Diagnostics of products. General requirements, State Standart 27518-87. Moscow, Publishing House of Standards, 1988, 43 p.
15 Operation manual AC-AOG-01M. Research and Production Complex «Automated Systems», Rostov-on-Don, 2014, 23 p.
16 Voronin A.A., Mishin S.P. Hierarchical structures. Moscow, IPU RAS, 2003, 210 p.
17 Ovcharov V.V. Exploitation modes of operation and continuous diagnostics of electrical machines. Kiev, USHA publishing house, ISBN 5-7987-0044-5, 1990, 168 p.
18 Kudretsky B.Ya. Search for optimal solutions using EXCEL 7.0. St. Petersburg, 1997, 192 p.
19 Anderson R., Elkins J., Brickle B. Rail Vehicle Dynamics for the 21st Century. Eds. H. Aref, J. Phillips. Mechanics for a New Mellennium. Netherlands, Kluwer Academic Publishers, 2001, pp. 113-126.
В ожидании