Language plays an integral role in understanding the world view of each nation. However, the problem of analyzing the expression of the concept of "beauty" in language (in English, Uzbek national cultures) has not been studied from the point of view of cognitive linguistics and linguistic culturology. Therefore, the aesthetic landscape of the world in English and Uzbek languages, the possibilities of expressing and reflecting the concept of "beauty" in the phraseological and lexical layers of the language, the interpretation of values in different cultures, the comparative analysis of linguistics and cultural features, are directly related to cognitive linguistics, linguoculturalism, general linguistics, determines the relevance of related learning. This article deals with the cross analysis of lexical units related to the concept of beauty in English and Uzbek languages.
Language plays an integral role in understanding the world view of each nation. However, the problem of analyzing the expression of the concept of "beauty" in language (in English, Uzbek national cultures) has not been studied from the point of view of cognitive linguistics and linguistic culturology. Therefore, the aesthetic landscape of the world in English and Uzbek languages, the possibilities of expressing and reflecting the concept of "beauty" in the phraseological and lexical layers of the language, the interpretation of values in different cultures, the comparative analysis of linguistics and cultural features, are directly related to cognitive linguistics, linguoculturalism, general linguistics, determines the relevance of related learning. This article deals with the cross analysis of lexical units related to the concept of beauty in English and Uzbek languages.
Язык играет неотъемлемую роль в понимании мировоззрения каждой нации. Однако проблема анализа выражения концепта «красота» в языке (в английском языке, узбекских национальных культурах) с точки зрения когнитивной лингвистики и лингвокультурологии не изучалась. Поэтому эстетический ландшафт мира в английском и узбекском языках, возможности выражения и отражения концепта «красота» во фразеологическом и лексическом пластах языка, толкование значений в разных культурах, сравнительный анализ языкознания и культурологические особенности, имеющие непосредственное отношение к когнитивной лингвистике, лингвокультурологии, общему языкознанию, определяет актуальность родственного обучения. В данной статье проводится перекрестный анализ лексических единиц, связанных с концептом красоты в английском и узбекском языках.
№ | Имя автора | Должность | Наименование организации |
---|---|---|---|
1 | Yoldosheva S.A. | student | Termez State University |
№ | Название ссылки |
---|---|
1 | 1. Alefirenko N.F. Linguoculturology. Value-semantic space of language. Moscow: Flint, Science, 2010. |
2 | 2. Arutyunova N. D. Metaphor and Discourse // Metaphor Theory: Collection, ed. N.D. Arutyunova and M.A. Zhurinskaya. –M.: Progress, 1990. –S 5-15. |
3 | 3. Ashurova D.U. Conceptual metaphor in the literary text // Masalalari Philology. Tashkent, 2018-No.1, p. 34 |
4 | 4. Humboldt V. von. Selected works on linguistics. - M; 1984. 400 p. |
5 | 5. Karasik V.I. Cultural dominants in the language // Language personality: cultural concepts: Sat. scientific tr Volgograd - Arkhangelsk: Change, 1996. S.3-16. |