Uzbekistan’s digital transformation, guided by the Uzbekistan 2030 strategy, underscores the urgent need to reform information science education to meet the challenges and opportunities of artificial intelligence (AI). As the country’s flagship institution, the Tashkent University of Information Technologies (TUIT) is uniquely positioned to pioneer these reforms by redesigning curricula and internships that integrate AI across libraries, archives, government agencies, and private information firms. AI technologies are reshaping conventional tasks such as cataloging and information retrieval, requiring students to shift from routine activities to supervising intelligent systems, evaluating outputs, and addressing ethical issues. Simultaneously, AI expands opportunities for experiential learning in data analytics, natural language processing, and digital governance. This paper argues that AI-centric internships can drive societal change by bridging the digital divide and democratizing access to information. Through collaboration with national and international partners, TUIT can establish a transformative model of education that advances Uzbekistan’s modernization and global competitiveness.
Uzbekistan’s digital transformation, guided by the Uzbekistan 2030 strategy, underscores the urgent need to reform information science education to meet the challenges and opportunities of artificial intelligence (AI). As the country’s flagship institution, the Tashkent University of Information Technologies (TUIT) is uniquely positioned to pioneer these reforms by redesigning curricula and internships that integrate AI across libraries, archives, government agencies, and private information firms. AI technologies are reshaping conventional tasks such as cataloging and information retrieval, requiring students to shift from routine activities to supervising intelligent systems, evaluating outputs, and addressing ethical issues. Simultaneously, AI expands opportunities for experiential learning in data analytics, natural language processing, and digital governance. This paper argues that AI-centric internships can drive societal change by bridging the digital divide and democratizing access to information. Through collaboration with national and international partners, TUIT can establish a transformative model of education that advances Uzbekistan’s modernization and global competitiveness.
Ўзбекистоннинг «Ўзбекистон 2030» стратегиясидан келиб чиққан ҳолда рақамли трансформацияси сунъий интеллект (АИ) муаммолари ва имкониятларига жавоб бериш учун ахборот фанлари таълимини ислоҳ қилиш зарурлигини таъкидлайди. Мамлакатнинг етакчи институти сифатида Тошкент ахборот технологиялари университети (ТАТУ) кутубхоналар, архивлар, давлат идоралари ва хусусий ахборот фирмалари ўртасида сунъий интеллектни интеграциялашган ўқув дастурлари ва стажировкаларни қайта ишлаб чиқиш орқали ушбу ислоҳотларга пешқадамлик қилиш учун ўзига хос позицияга эга. Сунъий интеллект технологиялари каталоглаш ва маълумот қидириш каби анъанавий вазифаларни қайта шакллантирмоқда, талабалардан одатий фаолиятдан ақлли тизимларни бошқаришга, натижаларни баҳолашга ва ахлоқий муаммоларни ҳал қилишга ўтишни талаб қилади. Шу билан бирга, сунъий интеллект маълумотлар таҳлили, табиий тилни қайта ишлаш ва рақамли бошқарувда тажрибавий ўрганиш имкониятларини кенгайтиради. Ушбу мақолада таъкидланишича, сунъий интеллектга йўналтирилган амалиётлар рақамли тафовутни бартараф этиш ва маълумотларга киришни демократлаштириш орқали жамиятдаги ўзгаришларга олиб келиши мумкин. Миллий ва халқаро ҳамкорлар билан ҳамкорлик қилиш орқали ТАТУ Ўзбекистоннинг модернизацияси ва глобал рақобатбардошлигини таъминловчи таълимнинг трансформатив моделини яратиши мумкин.
Цифровая трансформация Узбекистана, осуществляемая в соответствии со стратегией «Узбекистан-2030», подчеркивает острую необходимость реформирования образования в области информатики для решения задач и использования возможностей искусственного интеллекта (ИИ). Ташкентский университет информационных технологий (ТУИТ), являясь флагманским вузом страны, имеет уникальные возможности для проведения этих реформ, перестраивая учебные программы и программы стажировок, которые интегрируют ИИ в работу библиотек, архивов, государственных учреждений и частных информационных компаний. Технологии ИИ меняют привычные задачи, такие как каталогизация и поиск информации, требуя от студентов перехода от рутинных действий к управлению интеллектуальными системами, оценке результатов и решению этических вопросов. Одновременно с этим ИИ расширяет возможности практического обучения в области анализа данных, обработки естественного языка и цифрового управления. В данной статье утверждается, что стажировки, ориентированные на ИИ, могут способствовать общественным изменениям, сокращая цифровой разрыв и демократизируя доступ к информации. Благодаря сотрудничеству с национальными и международными партнерами ТУИТ может создать преобразующую модель образования, способствующую модернизации Узбекистана и повышению его глобальной конкурентоспособности.
| № | Имя автора | Должность | Наименование организации |
|---|---|---|---|
| 1 | Alimuhammadi D.. | PhD, Assistant Professor | Department of Information and Library Systems, Tashkent University of Information Technologies, Tashkent 100084, Amir Temur Avenue 108 |
| № | Название ссылки |
|---|---|
| 1 | Balbin, D. and Dolendo, R. (2023). Virtual Internship Experiences of Library and Information Science Students During the Pandemic. Journal of Information Science: Theory and Practice, 11 (3), pp. 58-78. |
| 2 | Caswell, M. et al. (2024). Envisioning a Paid Community Archives Internship Program: Challenges and Opportunities. Journal of Education for Library and Information Science, 65 (1), pp. 390-409. |
| 3 | Dale, J., Harlow, S., and Harris Houk, A. (2022). Training future librarians: Creating online, flexible, and effective internships and practicum experiences for LIS graduate students. In A. Hartsell-Gundy, K. Duckett, & S. Morris (Eds.), Learning in action: Designing successful graduate student work experiences in academic libraries (pp. 32-34). Association of College and Research Libraries. |
| 4 | Dondlinger, M. J. and Najmi, A. (2023). Designing an Online Learning Experience to Scaffold a Field-Based Practicum for School Librarianship: Our Reflections and Student Responses. Journal of Education for Library and Information Science, 64 (4), pp. 523-533. |
| 5 | Du, Y., and Lund, B. (2023). Toward a Pedagogical Framework for Integrating Experiential Learning into Preparation for Data Librarianship Roles. ALISE Annual Conference Proceedings. Available at: https://iopn.library.illinois.edu/journals/aliseacp/article/view/1303/1147 |
| 6 | Gilstera, M. E. et al. (2025). Evidence for Social Work Practicum in Public Libraries: Improved Staff Well-Being and Attitudes. Public Library Quarterly. Available at: https://doi.org/10.1080/01616846.2025.2522622 |
| 7 | Government of Uzbekistan. (2025). Uzbekistan-2030 Strategy. Available at: https://gov.uz/en/pages/2030_strategy |
| 8 | Hora, M. T., et al. (2021). Exploring Online Internships Amidst the COVID-19 Pandemic (2020–2021): A Multi-Site Case Study. WCER Working Paper (2021). Available at: https://wcer.wisc.edu/docs/working-papers/WCER_Working_Paper_No_2021_5_4.pdf |
| 9 | Jakopec, T., and Aparac-Jelušić, T. (2023). New Challenges and Opportunities for IT Companies and (L)IS Departments in Managing Student Internships in the Time of Crisis. Education for Information, 41 (1), pp. 1-20. |
| 10 | Khan, A. (2021). Towards developing library and information science practicum supervision competency framework. Journal of Librarianship and Information Science, 54 (2), pp. 163-173. |
| 11 | Livi, Y. and Salubi, O. G. (2024). Navigating Industry 4.0: Crafting a Responsive Curriculum for Library and Information Science. Business Information Review, 41 (4), pp. 156–163. |