98

The relevance of the problem of this area is due to the need to choose effective ways 
of forming communicative competence in teaching a foreign language. In this regard, the purpose of 
the article  is  to  consider authenticity as  a property of  organizing an  effective  educational process 
and  authentic  text materials,  as  a way  to  create  authentic  atmosphere. This  article  discusses  the 
principles  of  formation  of  communicative  competence,  defines  the  concept  of  “authenticity”  and 
“authentic  materials”,  provides  a  classification  of  authenticity  and  authentic  texts,  discusses 
aspects of using authentic text materials and discloses the stages of organizing reading for each type 
of  text.  The  materials  of  the  article  are  of  practical  value  for  organizing  work  with  authentic 
materials  in  a  foreign  language  lesson  and  make  a  theoretical  contribution  to  the  study  of  the 
problem of authenticity

  • Web Address
  • DOI
  • Date of creation in the UzSCI system 16-01-2021
  • Read count 90
  • Date of publication 14-01-2021
  • Main LanguageIngliz
  • Pages301-306
English

The relevance of the problem of this area is due to the need to choose effective ways 
of forming communicative competence in teaching a foreign language. In this regard, the purpose of 
the article  is  to  consider authenticity as  a property of  organizing an  effective  educational process 
and  authentic  text materials,  as  a way  to  create  authentic  atmosphere. This  article  discusses  the 
principles  of  formation  of  communicative  competence,  defines  the  concept  of  “authenticity”  and 
“authentic  materials”,  provides  a  classification  of  authenticity  and  authentic  texts,  discusses 
aspects of using authentic text materials and discloses the stages of organizing reading for each type 
of  text.  The  materials  of  the  article  are  of  practical  value  for  organizing  work  with  authentic 
materials  in  a  foreign  language  lesson  and  make  a  theoretical  contribution  to  the  study  of  the 
problem of authenticity

Русский

Актуальность  исследуемой  проблемы  обусловлена  необходимостью  
выбора    эффективных  способов  формирования  коммуникативной  компетенции  при 
обучении иностранному языку. В связи с этим, цель статьи заключается в рассмотрении 
аутентичности  как  свойства  организации  эффективного  учебного  процесса  и 
аутентичных  текстовых  материалов,  как  способа  создания  аутентичной 
ситуативности. В данной статье рассмотрены принципы формирования коммуникатив-
ной  компетенции,  дано  определение  понятию  «аутентичность»  и  «аутентичные 
материалы»,  приведена   классификация    аутентичности  и  аутентичных    текстов, 
рассмотрены аспекты использования аутентичных текстовых материалов   и раскрыты 
этапы  организации  чтения  для  каждого  из  видов  текстов.  Материалы  статьи 
представляют  практическую  ценность  для  организации  работы  с  аутентичными 
материалами  на  уроке  иностранного  языка  и  вносят  теоретический  вклад  в  изучение 
проблемы аутентичности. 

Ўзбек

Ushbu maqolada yoritilishi kerak bo’lgan mavzu muammosining dolzarbligi 
chet tilini o'qitishda kommunikativ kompetentsiyani shakllantirishning samarali usullarini tanlash 
zarurati  bilan  bog'liq.  Shu  munosabat  bilan,  maqolaning  maqsadi  haqiqiylikni  samarali  o'quv 
jarayonini  tashkil  qilishning  asl mohiyati  va  asl matn materiallari,  haqiqiy  atmosferani  yaratish 
usuli  sifatida  ko'rib  chiqishdir. Mazkur  maqolada  kommunikativ  kompetentsiyani  shakllantirish 
tamoyillari ko'rib chiqiladi, "autentik" va "autentik manbaalar" tushunchalari aniqlanadi, haqiqiy 
va asl matnlarning tasnifi ta'minlanadi, asl matn materiallaridan foydalanish aspektlari muhokama 
qilinadi  va  har  bir  turdagi  asl  matnlar    mohiyatini  ochib  beradi. Maqola  materiallari  chet  tili 
darsida asl (autentik) materiallar bilan ishlashni tashkil qilishda amaliy ahamiyatga ega va asllikni 
tekshirish masalalariga nazariy hissa qo'shadi. 

Author name position Name of organisation
1 Sharipova .A.
Name of reference
1 Voronina G. I. Organizatsiya rabotы s autentichnыmi tekstami molodejnoy pressы v starshix klassax shkol s uglublennыm izucheniem ino- strannogo yazыka / G.I. Voronina // Inostrannыe yazыki v shkole.1999.№ 2. S. 23–25.
2 Efremova T. F. Novыy slovar russkogo yazыka. Tolkovo-slovoobrazovatel-nыy / T. F.Efremova. VII. M.:Russkiy yazыk. 2000.C.1213.
3 Krichevskaya K. S. Pragmaticheskie materialы, znakomyaщie uchenikov s kulturoy i sredoy obitaniya jiteley stranы izuchaemogo yazыka / K. S. Krichevskaya// Inostrannыe yazыki v shkole. 1996.№ 1.S. 13-17.
4 Nosonovich E.V. Milrud G. P. Kriterii soderjatelnoy autentichnosti uchebnogo teksta / E. V. Nosonovich, G. P. Milrud// Inostrannыe yazыki v shkole. 2008. № 2. S. 10-14.
5 Breen M. P Authenticity in the Classroom / M. P. Breen // Applied Linguistics. 1985. № 6/1. R. 60–70.
6 Harmer J. How to teach English / J. Harmer. 6th impression. London: Pearson. 2010. PP. 290.
7 Hofmann H. Zur Integration von literarischen Texten in einem kommunikativen Sprachunterricht. In: Authentische Texte im DU / H. Hofmann.München: Hueber Verlag. 1985. PP. 200.
8 Lier L. V. The Classroom and the Language Learner / L. V. Lier. N.Y: Longman. 1988. PP.
9 Martinez A. Authentic Materials: An Overview [online] / A. Martinez // Karen's Linguistic Issues. 2002. Available at www.3.telus.net/linguisticsissues/ authenticmate- rials.html (retrieved November 5, 2003).
10 Morrow, K. Authentic Texts in ESP/ K. Morrow, S. Holden (Ed.) //English for spe-cific purposes. London: Modern English Publications. 1977. PP. 13-16.
11 Nunan, D. Designing tasks for the communicative classroom / D. Nunan. Cam-bridge: Cambridge University Press. 1989/2000.PP.215.
Waiting