36

При эксплуатации железных дорог уделяется большое внимание диагностике контактной подвеске как нерезервируемой части системы электроснабжения. Периодичный контроль разрегулировки железобетонных опор контактной сети
позволит повыстить надежность функционирования элементов контактной сети, скортит аварии на железной дороге и тем самым повысит рентабельность перевозок электрифицированых железных дорог. Авторами было разработано мобильное устройство определения угла наклона опор контактной сети. В данной статье произведены расчеты экономической эффективности от внедрения мобильного устройства, интегральный эффект и срок окупаемости.

  • Web Address
  • DOI
  • Date of creation in the UzSCI system 25-04-2024
  • Read count 36
  • Date of publication 29-12-2023
  • Main LanguageRus
  • Pages20-25
English

When operating railways, much attention is paid to the diagnostics of catenary systems as a non-redundant part of the power supply system. Periodic monitoring of the misalignment of reinforced concrete catenary poles will increase the reliability of the functioning of the elements of the contact lines, will spoil accidents on the railway and thereby increase the profitability of transportation of electrified railways. The authors have developed a mobile device for determining the angle of inclination of the catenary poles. This article calculates the economic efficiency of the introduction of a mobile device, the integral effect and the payback period.

Русский

При эксплуатации железных дорог уделяется большое внимание диагностике контактной подвеске как нерезервируемой части системы электроснабжения. Периодичный контроль разрегулировки железобетонных опор контактной сети
позволит повыстить надежность функционирования элементов контактной сети, скортит аварии на железной дороге и тем самым повысит рентабельность перевозок электрифицированых железных дорог. Авторами было разработано мобильное устройство определения угла наклона опор контактной сети. В данной статье произведены расчеты экономической эффективности от внедрения мобильного устройства, интегральный эффект и срок окупаемости.

Name of reference
1 1. Badretdinov, T. N. Development of a mobile device for diagnosing misalignments of catenary poles / T. N. Badretdinov, I. N. Bayanov // Innovative transport. – 2022. – № 1(43). – pp. 50-55. – DOI DOI 10.20291/2311-164X-2022-1-50-55. – EDN LNNGCS.
2 2. Amirov S.F., Badretdinov T.N., Bayanov I.N. “Analysis of damage to current collectors of electric rolling stock and modernization of control systems for misalignment of catenary poles” Modern technologies. System analysis. Modeling, №. 2 (70), 2021. pp. 138-145.
3 3. Badretdinov T.N., Amirov S.F. Modeling of the distribution of the failure rate of reinforced concrete catenary poles //The scientific journal vehichles and roads, Tashkent, 2022, №2. – pp.154-159.
4 4. Badretdinov T.N., Bayanov I.N. Devices for determining the misalignment of the catenary poles //The scientific journal vehichles and roads, Tashkent 2022, №1, – pp.114-120.
5 5. T.Badretdinov, I.Bayanov “Analysis of the state of catenary poles of railways of the Republic of Uzbekistan”. Silk Road Transport, No. 3 (2021). pp. 20-24.
6 6. Chen, X., Zhang, H., Liu, P., & Zhao, D. (2022, April). Research on Catenary condition maintenance strategy based on multi-objective optimization. In International Conference on Internet of Things and Machine Learning (IoTML 2021) (Vol. 12174, pp. 78-85). SPIE.
7 7. Kovalev A. A. Formation of control actions on the contact lines taking into account the process of misalignment of catenary poles: monograph Yekaterinburg: Publishing house of UrGUPS, 2013. 74 p.
Waiting