37

With the global surge in urban mobile populations, the demand for efficient public transport systems has intensified. This article explores the factors influencing the expansion of public transport networks, including increased state subsidies, growing fuel consumption, and the imperative to manage transportation costs. The focus lies on optimizing the utilization of transport networks to curtail expenses through the introduction of the Useful Work Coefficient (UWC) as an efficiency metric. Despite previous scientific research on urban transport efficiency, critical questions remain unanswered. The article delves into inquiries concerning the rationality of existing transport types, the optimization of routes and networks, and the alignment of transport systems with the populace's needs. Traditional statistical data on route lengths, types of transport, rolling stock metrics, and passenger volumes prove
insufficient in providing comprehensive answers. The assessment of urban passenger public transport efficiency involves a complex interplay of various indicators such as price, profit, and revenue. However, the absence of a standardized evaluation unit poses challenges. Recognizing the need for a multi-criteria approach, the article argues for the integration of social and economic factors in evaluating efficiency.

  • Web Address
  • DOI
  • Date of creation in the UzSCI system 25-04-2024
  • Read count 37
  • Date of publication 29-12-2023
  • Main LanguageIngliz
  • Pages158-164
English

With the global surge in urban mobile populations, the demand for efficient public transport systems has intensified. This article explores the factors influencing the expansion of public transport networks, including increased state subsidies, growing fuel consumption, and the imperative to manage transportation costs. The focus lies on optimizing the utilization of transport networks to curtail expenses through the introduction of the Useful Work Coefficient (UWC) as an efficiency metric. Despite previous scientific research on urban transport efficiency, critical questions remain unanswered. The article delves into inquiries concerning the rationality of existing transport types, the optimization of routes and networks, and the alignment of transport systems with the populace's needs. Traditional statistical data on route lengths, types of transport, rolling stock metrics, and passenger volumes prove
insufficient in providing comprehensive answers. The assessment of urban passenger public transport efficiency involves a complex interplay of various indicators such as price, profit, and revenue. However, the absence of a standardized evaluation unit poses challenges. Recognizing the need for a multi-criteria approach, the article argues for the integration of social and economic factors in evaluating efficiency.

Русский

С глобальным ростом мобильного населения в городах возрос спрос на эффективные системы общественного транспорта. В данной статье исследуются факторы, влияющие на расширение сетей общественного
транспорта, в том числе увеличение государственных субсидий, рост потребления топлива и необходимость управления транспортными расходами. Основное внимание уделяется оптимизации использования транспортных сетей для сокращения расходов за счет внедрения коэффициента полезного труда (КПМ) в качестве показателя эффективности. Несмотря на предыдущие научные исследования эффективности городского транспорта, важнейшие вопросы остаются без ответа. В статье рассматриваются вопросы рациональности существующих видов транспорта, оптимизации маршрутов и сетей, приведения транспортных систем в соответствие с потребностями населения. Традиционные статистические данные о протяженности маршрутов, видах транспорта, показателях подвижного состава и пассажиропотоках недостаточны для получения исчерпывающих ответов. Оценка эффективности городского пассажирского общественного транспорта предполагает сложное взаимодействие различных показателей, таких как цена, прибыль и выручка.
Однако отсутствие стандартизированного подразделения оценки создает проблемы. Признавая необходимость многокритериального подхода, в статье приводятся доводы в пользу интеграции социальных и экономических факторов при оценке эффективности.

Author name position Name of organisation
1 Abduazzokov U.A. Dotsent Tashkent State Transport University
2 Utaganov S.Q. Doctoral student Tashkent State Transport University
Name of reference
1 1. Sheylexovskiy, G. V. Kompozitsiya gorodskogo plana kak problema transporta / G. V. Sheylexovskiy. – M: Giprogor, 1946
2 2. Spravochnik injenera-ekonomista avtomobilnogo transporta / S. L. Golovanenko [i dr.]; pod obsh. red. S. L. Golovanenko. – 3-ye izd., pererab. i dop. – M. : Transport, 1991. – 351 s.
3 3. Spirin, I. V. Gorodskiye avtobusniye perevozki: spravochnik / I. V. Spirin. – M. Transport, 1991. – 238 s.
4 4. Pauers, L. Microsoft Visual Studio 2008 / L. Pauers. – M.: Snell: per. s angl. SPb: BXV-Peterburg, 2009. – 1200 s.: il.
5 5. Blatnov, M. D. Passajirskiye avtomobilniye perevozki / M. D. Blatnov. – M. Transport, 1981. – 222 s.
6 6. Skirkovskiy, S. V. Metodika povisheniya effektivnosti perevozok passajirov gorodskim marshrutizirovannim transportom / S. V. Skirkovskiy, V. N. Sedyukevich, P. A. Pegin // Intellekt. Innovatsii. Investitsii. – 2017. – № 1. – S. 69–77.
Waiting