50

Данная статья посвящена разработке модели для анализа аварийности в Республике Узбекистан с учетом уровня автомобилизации и численности населения. А так же, обрабатываются статистические данные дорожно- транспортного происшествия по всей республике для определения прогнозирования возможного уровня аварийности с использованием модели проф. Р.Смида. В заключение приводиться сравнение методов прогноза погибших в ДТП.

  • Web Address
  • DOI
  • Date of creation in the UzSCI system 11-05-2024
  • Read count 50
  • Date of publication 30-09-2023
  • Main LanguageRus
  • Pages50-55
English

This article is devoted to the development of a model for the analysis of traffic accidents in the Republic of Uzbekistan, taking into account the level of motorization and population. And also, statistical data of a road traffic accident throughout the country is
processed to determine the forecast of a possible accident rate using the model of prof. R. Smid. In conclusion, a comparison of the methods for predicting the fatalities in road accidents is provided.

Русский

Данная статья посвящена разработке модели для анализа аварийности в Республике Узбекистан с учетом уровня автомобилизации и численности населения. А так же, обрабатываются статистические данные дорожно- транспортного происшествия по всей республике для определения прогнозирования возможного уровня аварийности с использованием модели проф. Р.Смида. В заключение приводиться сравнение методов прогноза погибших в ДТП.

Author name position Name of organisation
1 Abdunazarov J.N. Katta o'qituvchi Jizzakh Polytechnic Institute
2 Nishonov A.O. Katta o'qituvchi Jizzakh Polytechnic Institute
Name of reference
1 1. United Nations Economic Commission for Europe [Электронный ресурс]: [веб-сайт]. Number of pedestrians killed in road traffic accidents, year 2020. Режим доступа: https://w3.unece.org/PXWeb/en (дата обращения: 05.09.2021)
2 2. The International Transport Forum at the OECD [Электронный ресурс]: [веб-сайт]. Road Safety Annual Report 2020. Режим доступа: https://www.itf-oecd.org/road-safety-annual-report- 2020 (дата обращения: 05.09.2021).
3 3. The Economic and Social Commission for Asia and the Pacific (ESCAP) [Электронный ресурс]: [веб-сайт]. Transport. Режим доступа: https://www.unescap.org/our-work (дата обращения: 05.09.2021)
4 4. Эвленов Р. Г. Разработка мероприятий по повышению безопасности дорожного движения (на примере Республики Дагестан): дис. – РГ Эвленов. М., 2007.
5 5. Smeed R.J. "Some statistical aspects of road safety research". Journal of the Royal Statistical Society. Series A (General). Journal of the Royal Statistical Society. Series A (General), Vol. 112, No. 1. 112 (1): 1–34. doi:10.2307/2984177. JSTOR 2984177.
6 6. John Adams. "Smeed's Law: some further thoughts" (PDF). Traffic Engineering and Control. 28 (2): 70–73.
7 7. Ross, Hugh Laurence, Evans, Leonard; Schwing, Richard C. (eds.), "Smeed's Law, Seat Belts, and the Emperor's New Clothes", Human Behavior and Traffic Safety, Springer US, pp. 193–257. doi:10.1007/978-1-4613-2173-6_11.
Waiting