17

В настоящей статье анализируется проблема вовлеченности родителей в жизнь ребенка, а также рассматривается влияние множества факторов на психологическое благополучие детей. В статье представлены подходы к определению статуса риска зарубежными авторами и приводятся результаты исследований по данной теме.

  • Web Address
  • DOI
  • Date of creation in the UzSCI system 13-09-2024
  • Read count 17
  • Date of publication 30-06-2022
  • Main LanguageRus
  • Pages66-68
Русский

В настоящей статье анализируется проблема вовлеченности родителей в жизнь ребенка, а также рассматривается влияние множества факторов на психологическое благополучие детей. В статье представлены подходы к определению статуса риска зарубежными авторами и приводятся результаты исследований по данной теме.

Ўзбек

Mazkur maqolada ota-onalarning bola hayotida ishtirok etishi muammosi tahlil qilinadi, shuningdek, ko‘plab omillarning bolalarni psixologik farovonligiga ta’siri ko‘rib chiqiladi. Maqolada xorijiy mualliflarning xavf maqomini aniqlashga yondashuvlari taqdim etilgan va ushbu mavzu bo‘yicha tadqiqotlar natijalari keltirilgan.

English

The article analyzes the problem of parental involvement in a child's life and examines the influence of many factors on the psychological well-being of children. The paper presents approaches to the definition of risk status by foreign authors and presents the results of research on this topic.

Name of reference
1 1. Cummings, E. M., & Davies, P. T. (1994). Maternal depression and child development. Journal of child psychology and psychiatry, 35(1), 73–112.
2 2. Downey, G., & Coyne, J. C. (1990). Children of depressed parents: An integrative review. Psychological Bulletin, 108(1), 50–76. https://doi.org/10.1037/0033-2909.108.1.50
3 3. Kohl, G. O., Lengua, L. J., & McMahon, R. J. (2000). Parent involvement in school conceptualizing multiple dimensions and their relations with family and demographic risk factors. Journal of school psychology, 38(6), 501–523.
4 4. Piotrowska, P. J., Tully, L. A., Lenroot, R., Kimonis, E., Hawes, D., Moul, C.,& Dadds, M. R. (2017). Mothers, fathers, and parental systems: A conceptual model of parental engagement in programmes for child mental health – Connect, Attend, Participate, Enact (CAPE). Clinical Child and Family Psychology Review, 20(2), 146–161.
5 5. Reynolds, A. J., Weissberg, R. P, & Kasprow, W. J. (1992). Prediction of early social and academic adjustment of children from the inner city. American Journal of Community Psychology, 20(5), 599–624.
6 6. Stewart, S. L., Lapshina, N., & Semovski, V. (2021). Interpersonal polyvictimization: Addressing the care planning needs of traumatized children and youth. Child Abuse & Neglect, 114, 104956.
7 7. San Cristobal, P., Santelices, M. P., & Miranda Fuenzalida, D. A. (2017). Manifestation of trauma: The effect of early traumatic experiences and adult attachment on parental reflective functioning. Frontiers in psychology, 8, 449.
8 8. Ward, M. A., Clayton, K., Barnes, J., & Theule, J. (2018). The association between peer victimization and attachment security: A meta-analysis. Canadian Journal of School Psychology, 33(3), 193–211.
Waiting