4

Данное исследование посвящено технико-экономической оценке применения геотекстиля в роли разделительного слоя в железнодорожном строительстве. Работа включает анализ затрат, связанных с укладкой геотекстиля в путь, с целью оценки влияния данного материала на структурную устойчивость и долговечность инженерных сооружений. В фокусе внимания также находится экономический эффект применения геотекстиля в качестве разделительного слоя, выявление
потенциальных экономий и оптимизация затрат. Для определения экономической целесообразности внедрения новой технологии по укреплению пути применяется формула чистого дисконтированного дохода. Особое внимание уделяется аспекту снижения затрат, связанных с отчислениями в ремонтный фонд на выполнение промежуточных ремонтов пути, что способствует повышению эффективности инфраструктурных проектов и содействует устойчивому развитию железнодорожной индустрии. Исследуется влияние укладки геотекстиля на эксплуатационные расходы, связанные с затратами труда монтеров пути при текущем содержании пути. Приводятся данные о сокращении количества отступлений при укладке геотекстиля. Приведены результаты расчета суммарной экономической эффективности применения геотекстиля в качестве разделительного слоя на участке железной дороги Коканд – Бувайда.

  • Web Address
  • DOI
  • Date of creation in the UzSCI system 17-09-2024
  • Read count 4
  • Date of publication 30-03-2024
  • Main LanguageRus
  • Pages128-137
English

This study focuses on the technical and economic evaluation of the use of geotextiles as a separation layer in railway construction. The work includes an analysis of the costs associated with the installation of geotextiles on track in order to assess the impact of this material on the structural stability and durability of engineering structures. It also focuses on the economic impact of using geotextiles as a separation layer, identifying potential savings and cost optimisation. A net discounted income formula is used to determine the economic feasibility of introducing a new technology for track reinforcement. Particular attention is paid to the aspect of reducing costs associated with contributions to the repair fund for intermediate track repairs, which contributes to the efficiency of infrastructure projects and promotes sustainable development of the railway industry. The impact of geotextile laying on the operating costs associated with the labour costs of track fitters during track maintenance is investigated. Data on the reduction of the number of derogations during geotextile laying is given. The results of calculation of total economic efficiency of geotextile application as a separating layer on Kokand - Buvaida railway section are given.

Русский

Данное исследование посвящено технико-экономической оценке применения геотекстиля в роли разделительного слоя в железнодорожном строительстве. Работа включает анализ затрат, связанных с укладкой геотекстиля в путь, с целью оценки влияния данного материала на структурную устойчивость и долговечность инженерных сооружений. В фокусе внимания также находится экономический эффект применения геотекстиля в качестве разделительного слоя, выявление
потенциальных экономий и оптимизация затрат. Для определения экономической целесообразности внедрения новой технологии по укреплению пути применяется формула чистого дисконтированного дохода. Особое внимание уделяется аспекту снижения затрат, связанных с отчислениями в ремонтный фонд на выполнение промежуточных ремонтов пути, что способствует повышению эффективности инфраструктурных проектов и содействует устойчивому развитию железнодорожной индустрии. Исследуется влияние укладки геотекстиля на эксплуатационные расходы, связанные с затратами труда монтеров пути при текущем содержании пути. Приводятся данные о сокращении количества отступлений при укладке геотекстиля. Приведены результаты расчета суммарной экономической эффективности применения геотекстиля в качестве разделительного слоя на участке железной дороги Коканд – Бувайда.

Name of reference
1 1. Lesov, K.S. (2023). Effectiveness Management of Construction Production Programs with Changes in the Facilities Saturation with Means of Mechanization. AIP Conference Proceedings, 2612, p. 040022. https://doi.org/10.1063/5.0114462.
2 2. Lesov, K.S., Ergashev, Z.Z., Kenjaliyev, M.K., Tadjibaev, Sh.A. (2023). Quantitative characteristics of construction and reconstruction of railway sections in Uzbekistan. E3S Web of Conferences, 401, p. 03024. DOI: 10.1051/e3sconf/202340103024.
3 3. Punetha P., Nimbalkar S. (2022). Performance improvement of ballasted railway tracks using three-dimensional cellular geoinclusions. Geotextiles and Geomembranes, 50(6), p. 1061-1082. https://doi.org/10.1016/j.geotexmem.2022.06.007.
4 4. Abdujabarov, A., Begmatov, P., Eshonov, F., Mekhmonov, M., Khamidov, M. (2021). Influence of the train load on the stability of the subgrade at the speed of movement. E3S Web of Conferences, 264, p. 02019. DOI:10.1051/e3sconf/202126402019.
5 5. Inti, S., Tandon, V. (2021). Design of geocell reinforced roads through fragility modeling. Geotextiles and Geomembranes, 49(5), p. 1085–1094. DOI:10.1016/j.geotexmem.2021.03.003.
6 6. Christopher, B.R. (2016). Geotextiles used in reinforcing paved and unpaved roads and railroads. Geotextiles: From Design to Applications, p. 305–335. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-100221- 6.00014-0.
7 7. Lesov, K.S., Kenjaliyev, M.K., Mavlanov, A.Kh., Tadjibaev, Sh.A. (2021). Stability of the embankment of fine sand reinforced with geosynthetic materials. E3S Web Conf, 264, p. 02011. DOI: 10.1051/e3sconf/202126402011.
8 8. Muzaffarova M., Mirakhmedov M. (2021). Physicochemical method of fixing mobile sands with local materials. E3S Web Conf, 264, p. 02009. DOI: 10.1051/e3sconf/202126402009.
9 9. Order 50-N of the Chairman of the Board of State Railway Company "Uzbekistan Railways". Tashkent, 1995.
10 10. Lesov, K.S., Abdujabarov, A.Kh., Kenjaliyev, M.K. (2023). Monitoring sostoyaniya osnovnoy ploschadki zemlyanogo polotna i eksperimentalnyie issledovaniya po ee usileniyu [Monitoring of the condition of the main site of the roadbed and experimental studies to strengthen it]. Sbornik materialov XVI Mejdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii «Nauka i obrazovanie transportu» [Collection of materials of the XVI International Scientific and practical Conference "Science and Education for transport"]. Samara, Russian Federation. p. 200-205.
11 11. Gorshkov, N.I., Krasnov, M.A. (2013). Raschet armirovannyih gruntovyih soorujeniy na osnove MKE [Calculation of reinforced soil structures based on FEM]. Elektronnoe nauchnoe izdanie «Uchenyie zametki TOGU», 4(4), p. 1835–1843. http://ejournal.khstu.ru/media/2013/TGU_4_333.pdf.
12 12. Kakharov, Z., Mirzakhidova, O. (2023). Soil Surface Compaction Analysis During the Construction of Railways and Roads. In: Zokirjon ugli, K.S., Muratov, A., Ignateva, S. (eds) Fundamental and Applied Scientific Research in the Development of Agriculture in the Far East (AFE- 2022). AFE 2023. Lecture Notes in Networks and Systems, vol 706. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-36960-5_65
13 13. Lesov, K.S., Abdujabarov, A.Kh., Kenjaliyev, M.K., Mirzakhidova, O.M. (2023). Eksperimentalnyie issledovaniya po usileniyu osnovnoy ploschadki zemlyanogo polotna s primeneniem geotekstilya [Experimental studies on strengthening the main site of the roadbed using geotextiles]. Collection of materials of the International Scientific-Technical Conference on "Seismic safety of buildings and structures", Tashkent, Uzbekistan, p. 321-325.
14 14. Muzaffarova, M., Mirakhmedov, M. (2023). Dilatation of the method of fixation moveable sands. AIP Conference Proceedings, 2612, p. 040007. DOI:10.1063/5.0135327.
15 15. Avesani Neto, J.O., Bueno, B.S., Futai, M.M. (2015). Evaluation of a calculation method for embankments reinforced with geocells over soft soils using finite-element analysis. Geosynthetics International, 22(6), p. 439–451. DOI:10.1680/jgein.15.00024.
16 16. Blazhko, L.S., Chuyan, S.N., Zakharov, V.B., Chernyayev, Y.V. (2016). Analysis of methods for increasing soil bearing capacity of supporting subgrade. Proceedings of Petersburg Transport University, 48(3), p. 328–336. 17. Lesov, K.S.,
17 17. Lesov, K.S., Abdujabarov, A.Kh., Kenjaliyev, M.K. (2022). Technology for reinforcing the base of the subgrade at rail joints using geotextiles. Izvestiya transsiba [News of the Transsib], 52(4), p. 106– 114.
18 18. Tipovyie tehnicheskie obosnovannyie normyi vremeni dlya ucheta rabot po tekuschemu soderjaniyu puti [Typical technical substantiated time standards for accounting of works on current track maintenance]. State Railway Company "Uzbekistan Railways". Track Maintenance Department. Tashkent, 2011.
19 19. Isler, C.A., Blumenfeld, M., Roberts, C. (2022). Assessment of railway infrastructure improvements: valuation of costs, energy consumption and emissions. Sustainable Energy Technologies and Assessments, 52(B), p. 102179. https://doi.org/10.1016/j.seta.2022.102179.
20 20. Canca, D., Andrade-Pineda, J.L., De-Los-Santos, A., González-R, P.L. (2021). A quantitative approach for the long-term assessment of Railway Rapid Transit network construction or expansion projects. European Journal of Operational Research, 294(2), p. 604-621. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2021.02.018.
Waiting