18

В статье раскрываются психологические особенности и особенности обучения детей с расстройствами аутистического спектра. Также подчеркивается роль и эффективность включения детей с аутизмом в инклюзивное образование. Дается обзор стратегий по инклюзии детей с РАС.

  • Web Address
  • DOI
  • Date of creation in the UzSCI system 19-09-2024
  • Read count 18
  • Date of publication 03-07-2024
  • Main LanguageRus
  • Pages81-83
Русский

В статье раскрываются психологические особенности и особенности обучения детей с расстройствами аутистического спектра. Также подчеркивается роль и эффективность включения детей с аутизмом в инклюзивное образование. Дается обзор стратегий по инклюзии детей с РАС.

Ўзбек

Maqolada autizm spektri buzilgan bolalarni psixologik xususiyatlari va ta'limining o‘ziga xos xususiyatlari yoritib berilgan. Shuningdek, maqolada autizmli bolalarni inklyuziv ta'limga jalb qilishning ahamiyati va samaradorligi ta'kidlangan. Autistik spektrida buzilishi bo'lgan bolalarni inklyuziv ta'limga jalb qulish strategiyalari ko'rib chiqiladi.

English

The article reveals the psychological features and peculiarities of teaching children with autism spectrum disorder. The article also highlights the role and effectiveness of including children with autism in inclusive education. An overview of strategies for the inclusion of children with Autism Spectrum Disorder is given.

Author name position Name of organisation
1 Popova Y.. Специалист преподаватель кафедры «Логопедия» ТГПУ им. Низами
Name of reference
1 Концепция развития инклюзивного образования в системе народного образования в 2020–2025 годах (Приложение № 1 к Постановлению Президента РУз от 13.10.2020 № ПП-4860 «О мерах по дальнейшему совершенствованию системы образования и воспитания детей с особыми образовательными потребностями»). // lex.uz/ru/docs/5044745
2 Sundberg, M.L. (2008). The Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program: The VB-MAPP (2nd ed.). Concord, CA: AVB Press.
3 Cooper, J.O., Heron, T.E., & Heward, W.L. (2007). Applied Behavior Analysis (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
4 Thorp, D., Stahmer, A., & Schreibman, L. (1995). The effects of sociodramatic play training on children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 25, 265–282.
5 Koegel, R.L., O'Dell, M.C., & Koegel, L.K. (1987). A natural language teaching paradigm for nonverbal autistic children. Journal of Autism and Developmental Disorders, 17, 187–200.
6 . http://lechenieautizma.org/trainings
7 Wilkinson, C. (2008) Status of Coral Reefs of the World: 2008. Global Coral Reef Monitoring Network and Reef and Rainforest Research Centre, Townsville, 296.
Waiting