So‘nggi yillarda oliy ta’lim sohasini moliyalashtirish bo‘yicha muhim o‘zgarishlar amalga oshirilmoqda, hamda bu o‘z o‘rnida iqtisodiy siyosatlarning o‘zgarishi va ta’lim xizmatlariga bo‘lgan talabning ortishi bilan o‘z ta’sirini ko‘rsatmoqda. Ushbu tadqiqotda dunyodagi oliy ta’lim muassasalarida (OTM) moliyaviy rejalashtirishning evolyutsiyasini o‘rganib, davlat va xususiy mablag‘ manbalari o‘rtasidagi o‘zaro aloqalarga e'tibor qaratadi. Izlanishimizda davlat va xususiy sektor hissasi o‘rtasidagi turli moliyalashtirish modellarini qo‘llash amaliyoti ko‘rib chiqilgan. AQSh, Germaniya va Buyuk Britaniya misollaridan olingan solishtiruv tadqiqotlari ta’limga yaratilishi lozim bo‘lgan imkoniyatlar, sifat va barqarorlikni ta’minlash yo‘lida qabul qilingan turli xil strategiyalar taqdim etilgan. Tadqiqot OTMlarga moliyaviy qiyinchiliklarni yengib o‘tish va uzoq muddatli o‘sishga erishish uchun strategik moliyaviy rejalashtirish, daromad manbalarini diversifikatsiyalash va institutsional mustaqillikni ta’minlash zarurligini ta’kidlaydigan asosiy xulosalar bilan yakunlanadi.
So‘nggi yillarda oliy ta’lim sohasini moliyalashtirish bo‘yicha muhim o‘zgarishlar amalga oshirilmoqda, hamda bu o‘z o‘rnida iqtisodiy siyosatlarning o‘zgarishi va ta’lim xizmatlariga bo‘lgan talabning ortishi bilan o‘z ta’sirini ko‘rsatmoqda. Ushbu tadqiqotda dunyodagi oliy ta’lim muassasalarida (OTM) moliyaviy rejalashtirishning evolyutsiyasini o‘rganib, davlat va xususiy mablag‘ manbalari o‘rtasidagi o‘zaro aloqalarga e'tibor qaratadi. Izlanishimizda davlat va xususiy sektor hissasi o‘rtasidagi turli moliyalashtirish modellarini qo‘llash amaliyoti ko‘rib chiqilgan. AQSh, Germaniya va Buyuk Britaniya misollaridan olingan solishtiruv tadqiqotlari ta’limga yaratilishi lozim bo‘lgan imkoniyatlar, sifat va barqarorlikni ta’minlash yo‘lida qabul qilingan turli xil strategiyalar taqdim etilgan. Tadqiqot OTMlarga moliyaviy qiyinchiliklarni yengib o‘tish va uzoq muddatli o‘sishga erishish uchun strategik moliyaviy rejalashtirish, daromad manbalarini diversifikatsiyalash va institutsional mustaqillikni ta’minlash zarurligini ta’kidlaydigan asosiy xulosalar bilan yakunlanadi.
В последние годы финансирование высшего образования претерпело значительные изменения под влиянием меняющейся экономической политики и растущего спроса на образовательные услуги. В этой статье рассматривается эволюция финансового планирования в высших учебных заведениях (ВУЗах) по всему миру, подчеркивая взаимодействие между государственными и частными источниками финансирования. В ней изучаются различные модели финансирования, принятые странами, с особым акцентом на роли правительства и вклад частного сектора. Сравнительные исследования из США, Германии и Великобритании иллюстрируют различные стратегии, используемые для обеспечения доступа, качества и устойчивости в высшем образовании. Статья завершается ключевыми уроками для вузов, стремящихся преодолеть финансовые трудности и достичь долгосрочного роста, подчеркивая важность стратегического финансового планирования, диверсификации доходов и институциональной автономии.
In recent years, the financing of higher education has undergone significant transformations, influenced by shifting economic policies and the increasing demand for educational services. This article examines the evolution of financial planning in higher education institutions (HEIs) worldwide, highlighting the interplay between public and private funding sources. It explores various financing models adopted by countries, particularly focusing on the roles of government and private sector contributions. Comparative case studies from the United States, Germany, and the United Kingdom illustrate the diverse strategies employed to ensure access, quality, and sustainability in higher education. The article concludes with key lessons for HEIs aiming to navigate financial challenges and achieve long-term growth, emphasizing the importance of strategic financial planning, revenue diversification, and institutional autonomy.
№ | Author name | position | Name of organisation |
---|---|---|---|
1 | Xurramov J.R. | - | Toshkent shahridagi Turkiyaning Iqtisodiyot va Texnologiyalar Universiteti |
№ | Name of reference |
---|---|
1 | Alper Goksu, Gonca Gungor Goksub, (2015) A Comparative Analysis of Higher Education Financing in Different Countries, Procedia Economics and Finance 26 1152 – 1158. |
2 | Cunningham, S., et al. (2019). Financial accountability and transparency in higher education: Lessons from international experiences. Higher Education Quarterly, 73(1), 5-22. |
3 | Lesia Leshanych, Iryna Miahkykh, Mariana Shkoda (2018) Models of financing of higher education institutions in foreign countries, Baltic Journal of Economic Studies, Vol. 4, No. 5. |
4 | Smith, J., & Brown, A. (2024). The evolution of financial planning in higher education institutions: A comparative analysis. Journal of Higher Education Finance, 45(2), 123-145. |
5 | Tetiana H. Zatonatska, Oleksandr D. Rozhko, Igor O. Lyutyy, Nataliia V. Tkachenko, Olga Y. Anisimova, (2019) Global Practices of Higher Education Financing: Approaches and Models, Khazar Journal of Humanities and Social Sciences Volume 22 № 4, 95-112. |