53

Статья посвящена разработке интеллектуальной системы мониторинга буксовых узлов железнодорожного подвижного состава для повышения безопасности и эффективности эксплуатации. Перегрев буксовых узлов часто становится причиной аварий и отказов, увеличивая эксплуатационные затраты и риски для пассажиров. Предложенная система, основанная на инфракрасных датчиках и беспроводных технологиях, обеспечивает измерение температуры в реальном времени и предупреждение оператора о перегреве. Описаны алгоритмы фильтрации данных, моделирование теплопередачи и анализ параметров сигнала, которые повышают точность и устойчивость системы в условиях эксплуатационных помех. Моделирование в MATLAB подтвердило, что система эффективно реагирует на отклонения температуры. Внедрение данной системы позволит снизить количество аварий, повысить безопасность движения и оптимизировать процессы технического обслуживания подвижного состава.

  • Web Address
  • DOI
  • Date of creation in the UzSCI system 22-01-2025
  • Read count 53
  • Date of publication 28-12-2024
  • Main LanguageRus
  • Pages218-221
Русский

Статья посвящена разработке интеллектуальной системы мониторинга буксовых узлов железнодорожного подвижного состава для повышения безопасности и эффективности эксплуатации. Перегрев буксовых узлов часто становится причиной аварий и отказов, увеличивая эксплуатационные затраты и риски для пассажиров. Предложенная система, основанная на инфракрасных датчиках и беспроводных технологиях, обеспечивает измерение температуры в реальном времени и предупреждение оператора о перегреве. Описаны алгоритмы фильтрации данных, моделирование теплопередачи и анализ параметров сигнала, которые повышают точность и устойчивость системы в условиях эксплуатационных помех. Моделирование в MATLAB подтвердило, что система эффективно реагирует на отклонения температуры. Внедрение данной системы позволит снизить количество аварий, повысить безопасность движения и оптимизировать процессы технического обслуживания подвижного состава.

English

The article is devoted to the development of an intelligent monitoring system for axle boxes of railway rolling stock to improve safety and operational efficiency. Overheating of axle boxes often causes accidents and failures, increasing operating costs and risks for passengers. The proposed system, based on infrared sensors and wireless technologies, provides real-time temperature measurement and operator warning of overheating. Data filtering algorithms, heat transfer modeling, and signal parameter analysis are described, which increase the accuracy and stability of the system under operational interference conditions. MATLAB simulations have confirmed that the system responds effectively to temperature deviations. The implementation of this system will reduce the number of accidents, improve traffic safety and optimize the maintenance processes of rolling stock.

Author name position Name of organisation
1 Irgashev N.N. assistent Тashkent State Transport University
Name of reference
1 Maldague, X. P. (2001). Infrared thermography for temperature monitoring. Berlin, Germany: Springer-Verlag.
2 Raghunathan, V., & Chou, P. (2006). Design of autonomous systems with energy harvesting. IEEE Journal of Solid-State Circuits, 41(6), 1298-1308.
3 Kurbanov, J. F., Yaronova, N. V., & Irgashev, N. N. (2024, September). Development of a Microprocessor System for Automatic Temperature Control Heating of Axle Boxes of Train Cars. In 2024 International Russian Automation Conference (RusAutoCon) (pp. 1124-1128). IEEE
4 Toullier, T., Dumoulin, J., and Bourgeois, V., “Comparative study of moving train hot boxes pre-detection and axles counting by in-situ implementation of two infrared cameras,” in [QIRT Asia 2019-Quantitative InfraRed Thermography Conference], (2019).
5 J. Clarhaut, E. Lemaire, El-M.-El Koursi, Metodology for Assessing Safety System Application for a Railway Hot Box Protection System, Forms/Format, 2010, pp. 125−133.
6 Burchenkov, V. V. Operational information on the condition of the rolling stock of the Belarusian Railway / V. V. Burchenkov // Problems of transport safety: materials of the VI International Scientific and Practical Conference – Gomel: BelGUT, 2012. – pp. 72-73
Waiting