29

В данной статье представлена роль социальных историй – эффективного инструмента для обучения социальным и поведенческим навыкам – в коррекционной работе с детьми с расстройствами аутистического спектра (РАС). Этот метод помогает детям с аутизмом справляться с трудностями в восприятии и интерпретации социальных сигналов, а также развивать навыки, необходимые для успешной интеграции в общество.

  • Web Address
  • DOI
  • Date of creation in the UzSCI system 27-04-2025
  • Read count 29
  • Date of publication 16-01-2025
  • Main LanguageRus
  • Pages65-68
Русский

В данной статье представлена роль социальных историй – эффективного инструмента для обучения социальным и поведенческим навыкам – в коррекционной работе с детьми с расстройствами аутистического спектра (РАС). Этот метод помогает детям с аутизмом справляться с трудностями в восприятии и интерпретации социальных сигналов, а также развивать навыки, необходимые для успешной интеграции в общество.

Ўзбек

Ushbu maqolada ijtimoiy va xulq-atvor ko'nikmalarini o'rgatish uchun samarali vosita bo'lgan autistik spektrida buzilishi (ASB) bo'lgan bolalar bilan tuzatish ishlarida ijtimoiy hikoyalarning roli ko'rsatilgan. Ushbu usul autizmli bolalarga ijtimoiy signallarni idrok etish va talqin qilishdagi qiyinchiliklarni engishga yordam beradi va jamiyatga muvaffaqiyatli integratsiya qilish uchun zarur bo'lgan ko'nikmalarni rivojlantiradi.

English

This article presents the role of social stories in correctional work with children with autism spectrum disorders (ASD), which is an effective tool for teaching social and behavioral skills. This method helps children with autism cope with difficulties in perceiving and interpreting social signals, as well as develop the skills necessary for successful integration into society.

Author name position Name of organisation
1 Ruzibaeva G.. Специалист докторант
Name of reference
1 Питерс Т. От теоретического понимания к педагогическому воздействию: книга для педагогов-дефектологов. – СПб.: Институт социальной педагогики и психологии, 1999.
2 Gray, C.A., White, P., Brinkley, J., Sparrow, S., & Shneidman, L. (2014). Social stories and comic strip conversations with students with Asperger Syndrome and high-functioning autism. In Kimera Publishing.
3 Social Stories LLC. (n.d.). What are Social Stories? Retrieved from https://www.socialstories.com/social-stories
4 Barry, T.D., Klinger, L.G., Lee, J.M., Palardy, N., Gilmore, T., & Bodin, S.D. (2003). Examining the effectiveness of an outpatient clinic-based social skills group for high-functioning children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 33(6), 685–701.
5 Gray, C.A. (2002). The New Social Story Book. Arlington, TX: Future Horizons.
6 Mason, J., & Finklestein, J. (2010). Social stories for young children: Supporting social development for children with autism. London, UK: SAGE Publications.
7 McGuire, A.R., Whittaker, W., & Malle, B.F. (2007). Social cooperation and the problem of collective action. Social Psychology Quarterly, 70(3), 217–236.McGuire, A.R., Whittaker, W., & Malle, B.F. (2007). Social cooperation and the problem of collective action. Social Psychology Quarterly, 70(3), 217–236.
Waiting