26

Аралаш таълим моделлари хусусида дунё олимларининг фикр-мулоҳазалари, илмий ишлари тадқиқ этилиб, илмий-назарий натижаларни миллий амалиётга жорий этиш масалалари кўриб чиқилди. Ўқитиш услубларининг ўзгариши аралаш таълимни амалга оширишнинг асосий белгиларидан бири ҳисобланади. Ўқитувчининг асосий вазифаси технологиялардан самарали фойдаланиб, ахбороттаълим муҳитини яхшилашга қаратилган услубий методларни дарс жараёнида тўғри қўллашдир. Мақолада аралаш таълим кўп қўлланиладиган моделларнинг таснифи, афзалликлари ва қўлланиш усуллари ҳақида сўз боради. Клейтон Кристенсен институти аралаш таълим таърифи, моделлари, амалиётда қўллаш усуллари ифодаланган бир қатор илмий манбаларни нашр этган. Ушбу нашрларда қуйидаги тўртта аралаш таълим моделига эътибор қаратилган: алмашиш модели (Rotation model), мослашувчан модел (flex model), махсус аралаш модел (Self-Blend model), кенгайтирилган-виртуал модел (EnrichedVirtual model). Ўз навбатида, алмашиш модели (rotation model) тўртта субмоделга бўлинган: жой алмашинуви модели (Station Rotation Model), лаборатория алмашинуви модели (Lab Rotation Model), тескари синф модели (Flipped Classroom Model) ва индивидуал алмашиш модели (Individual Rotation Model). Мақолада ҳар бир модел асосида аралаш таълимнинг мазмуни ёритиб берилди ва мисоллар орқали таҳлил этилди. Мақоланинг хулоса қисмида аралаш таълим моделларидан ўқув жараёнида тўғри фойдаланиш юзасидан илмий кўрсатма ва тавсиялар берилди

  • Read count 26
  • Date of publication 20-02-2021
  • Main LanguageO'zbek
  • Pages125–137
Ўзбек

Аралаш таълим моделлари хусусида дунё олимларининг фикр-мулоҳазалари, илмий ишлари тадқиқ этилиб, илмий-назарий натижаларни миллий амалиётга жорий этиш масалалари кўриб чиқилди. Ўқитиш услубларининг ўзгариши аралаш таълимни амалга оширишнинг асосий белгиларидан бири ҳисобланади. Ўқитувчининг асосий вазифаси технологиялардан самарали фойдаланиб, ахбороттаълим муҳитини яхшилашга қаратилган услубий методларни дарс жараёнида тўғри қўллашдир. Мақолада аралаш таълим кўп қўлланиладиган моделларнинг таснифи, афзалликлари ва қўлланиш усуллари ҳақида сўз боради. Клейтон Кристенсен институти аралаш таълим таърифи, моделлари, амалиётда қўллаш усуллари ифодаланган бир қатор илмий манбаларни нашр этган. Ушбу нашрларда қуйидаги тўртта аралаш таълим моделига эътибор қаратилган: алмашиш модели (Rotation model), мослашувчан модел (flex model), махсус аралаш модел (Self-Blend model), кенгайтирилган-виртуал модел (EnrichedVirtual model). Ўз навбатида, алмашиш модели (rotation model) тўртта субмоделга бўлинган: жой алмашинуви модели (Station Rotation Model), лаборатория алмашинуви модели (Lab Rotation Model), тескари синф модели (Flipped Classroom Model) ва индивидуал алмашиш модели (Individual Rotation Model). Мақолада ҳар бир модел асосида аралаш таълимнинг мазмуни ёритиб берилди ва мисоллар орқали таҳлил этилди. Мақоланинг хулоса қисмида аралаш таълим моделларидан ўқув жараёнида тўғри фойдаланиш юзасидан илмий кўрсатма ва тавсиялар берилди

Русский

В статье исследуются взгляды и научные работы по моделям смешанного обучения и вопросам его внедрения в отечественную практику. Изменение методики обучения – одна из главных особенностей внедрения смешанного обучения. Роль учителя включает методические приемы, направленные на эффективное использование технологий и улучшение информационно-обучающей среды. Статья рассматривает классификацию, преимущество и методы применения широко используемых моделей смешанного обучения. Институт Клейтона Кристенсена опубликовал ряд работ по смешанному обучению, в которых подробно описаны определение, модели и практическое применение смешанного обучения. Среди них, такие как: модель ротации, «гибкая» модель, модель «на выбор», расширенная виртуальная модель. В свою очередь, модель ротации делится на четыре субмодели: модель ротация станций, модель ротация лабораторий, модель перевёрнутый класс, модель индивидуальная ротация. В заключительной части статьи представлены научные рекомендации по правильному использованию моделей смешанного обучения в учебном процессе.

English

The article explores the views and scientific works of world scientists on models of blended learning and issues of its introduction into national practice. Changing teaching methods is one of the main features of the introduction of blended learning. The role of the teacher includes teaching methods aimed at the effective use of technology and improving the information and learning environment. The article examines the classification, advantage and methods of applying widely used blended learning models. The Clayton Christensen Institute has published a number of papers on blended education that detail the definition, models, and practical applications of blended learning. Among them, such as: Rotation model, Flex model, Self-Blend model, Enriched-Virtual model. In turn, the rotation model is divided into four submodels: Station Rotation Model, Lab Rotation Model, Flipped Classroom Model, and Individual Rotation Model. On the basis of each model, examples were given to disclose the essence of blended learning and examples were given. The final part of the article provides scientific advice on the correct use of blended learning models in the educational process.

Author name position Name of organisation
1 ASHUROVA D.N. Мустақил изланувчи Ўзбекистон Давлат жаҳон тиллари университети
Name of reference
1 Staker H., Horn M.B. Classifying K-12. Blended Learning. Available at: https://www.christenseninstitute.org/wpcontent/uploads/2013/04/Classifying-K-12-blended-learning.pdf
2 Graham C.R. Blended Learning Systems: Definition, Current Trends, and Future Directions. Handbook of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs. San Francisco, Pfeiffer Publ., 2006, pp. 3–21.
3 Ashurova D.N. Conceptual and terminology apparatus of the blended learning //Foreign languages in Uzbekistan, 2020, No 4 (33), pp. 164–174.
4 Launer R. Five Assumptions on Blended Learning: What Is Important to Make Blended Learning a Successful Concept? Hybrid Learning, Third International Conference, 2010, pp. 9–15. DOI: 10.1007/978-3-642-14657- 2_2
5 Graham C.R., Dziuban C.D. Blended Learning Environments. Handbook of Research on Educational Communications and Technology. 2008, pp. 269–276. Available at: https://www.researchgate.net/publication/267774009_Blended_Learning_En vironments
6 Procter C.T. Blended Learning in Practice. Education in a Changing Environment 17th-18th September 2003, Conference Proceedings. http://www.edu.salford.ac.uk
7 Ellis Caht. You Can’t Do That in a Classroom!: How Distributed Learning Can Assist in the Widespread Adoption of Hybrid Learning Strategies. Hybrid Learning and Education, First International Conference, 2008, pp. 1– 16. DOI: 10.1007/978-3-540-85170-7_1.
8 Moskal P., Dziuban C., Hartman J. Blended Learning: A Dangerous Idea? Internet and Higher Education, 2013, no. 18, pp. 15–23. DOI: 10.1016/j.iheduc.2012.12.001.
9 Heinze A., Procter C.T. Reflections n the Use of Blended Learning. Available at: http://usir.salford.ac.uk/id/eprint/1658/1/4247745025H__CP_- _paper9_5.pdf.
Waiting