Мақолада краудсорсинг технологияси назарий жиҳатдан кўриб чиқилиб, таҳлил этилди. Соҳага оид адабиётлар шарҳи “краудсорсинг” атамасининг моҳиятини очиб беришда амалий кўмак берди. Хорижий тадқиқотчилар фикрига таянган ҳолда бу терминга муаллиф томонидан тавсиф бериб ўтилди. Тадқиқотда интернет нашрлар краудсорсинг лойиҳаларини амалга ошириш учун махсус платформа сифатида тадқиқ қилинди. Миллий интернет нашрлар фаолиятида краудсорсинг технологиясидан фойдаланиш амалиёти етакчи интернет ОАВлар мисолида қиёсий тадқиқ этилди. kun.uz, daryo.uz, repost.uz нашрлари объект сифатида танланиб, аудиторияси, контенти, жамоатчилик билан қай даражада ҳамкорликни йўлга қўйгани таҳлилга тортилди. Шунингдек, танлаб олинган нашрлар контентида краудсорсинг технологияси асосида яратилаётган материаллар кўлами, мазмуни ёритилди. Бундан ташқари, краудсорсинг асосида фаолият юритаётган миллий интернет платформалар — “Менинг фикрим” веб-портали ҳамда regulation.gov.uz порталининг фаолияти, аудитория билан ҳамкорлик алоқалари, платформаларнинг ишлаш тизимини батафсил баён этиш орқали миллий ОАВ фаолиятида бу каби платформаларни жорий этиш масаласи кўриб чиқилди. Краудсорсинг технологиясининг назарий-методологик асосларини тадқиқ этиш, миллий интернет нашрлар фаолиятида краудсорсингдан фойдаланиш даражасини қиёсий таҳлил этиш мазкур технологияни журналистика амалиётида кенг қўллашга ҳамда бу борадаги назарий билимларни янада кенгайтиришга хизмат қилади.
Мақолада краудсорсинг технологияси назарий жиҳатдан кўриб чиқилиб, таҳлил этилди. Соҳага оид адабиётлар шарҳи “краудсорсинг” атамасининг моҳиятини очиб беришда амалий кўмак берди. Хорижий тадқиқотчилар фикрига таянган ҳолда бу терминга муаллиф томонидан тавсиф бериб ўтилди. Тадқиқотда интернет нашрлар краудсорсинг лойиҳаларини амалга ошириш учун махсус платформа сифатида тадқиқ қилинди. Миллий интернет нашрлар фаолиятида краудсорсинг технологиясидан фойдаланиш амалиёти етакчи интернет ОАВлар мисолида қиёсий тадқиқ этилди. kun.uz, daryo.uz, repost.uz нашрлари объект сифатида танланиб, аудиторияси, контенти, жамоатчилик билан қай даражада ҳамкорликни йўлга қўйгани таҳлилга тортилди. Шунингдек, танлаб олинган нашрлар контентида краудсорсинг технологияси асосида яратилаётган материаллар кўлами, мазмуни ёритилди. Бундан ташқари, краудсорсинг асосида фаолият юритаётган миллий интернет платформалар — “Менинг фикрим” веб-портали ҳамда regulation.gov.uz порталининг фаолияти, аудитория билан ҳамкорлик алоқалари, платформаларнинг ишлаш тизимини батафсил баён этиш орқали миллий ОАВ фаолиятида бу каби платформаларни жорий этиш масаласи кўриб чиқилди. Краудсорсинг технологиясининг назарий-методологик асосларини тадқиқ этиш, миллий интернет нашрлар фаолиятида краудсорсингдан фойдаланиш даражасини қиёсий таҳлил этиш мазкур технологияни журналистика амалиётида кенг қўллашга ҳамда бу борадаги назарий билимларни янада кенгайтиришга хизмат қилади.
В статье рассмотрена и проанализирована технология краудсорсинга с теоретической точки зрения. Обзор литературы в данной области дал практическую поддержку в раскрытии сущности термина «краудсорсинг». Термин определен автором на основании мнения зарубежных исследователей. В ходе исследования были проанализированы интернет-СМИ как специальная платформа для реализации краудсорсинговых проектов. Сравнительно изучена практика использования технологии краудсорсинга в деятельности национальных интернет-изданий на примере ведущих интернетСМИ. Публикации таких интернет изданий, как kun.uz, daryo.uz, repost.uz были отобраны в качестве объектов, проанализированы их аудитория, содержание и уровень сотрудничества с общественностью. Также в контентах отобранных изданий был показан объём и содержание материалов, созданных на основе технологии краудсорсинга. Был рассмотрен вопрос внедрения национальных интернет-платформ: веб-портал «Мое мнение» и портал www.regulation.gov.uz, — работающих на базе краудсорсинга, путем подробного описания деятельности, взаимодействия с аудиторией и детального описания системы их работы. Исследование теоретико-методологических основ технологии краудсорсинга, сравнительный анализ уровня использования краудсорсинга в деятельности национальных интернет-изданий послужат широкому применению данной технологии в журналистской практике и теоретическим знаниям в этой области.
The article discusses and analyzes the technology of crowdsourcing from a theoretical point of view. A review of the literature in this field provided practical support in disclosing the essence of the term “crowdsourcing”. The term is defined by the author based on the opinion of foreign researchers. During the study, the Online media were analyzed as a special platform for the implementation of crowdsourcing projects. The practice of using crowdsourcing technology in the activities of national Internet publications has been comparatively studied using the example of leading Online media. Publications of Internet media such as kun.uz, daryo.uz, repost.uz were selected as objects, their audience, content, and level of cooperation with the public were analyzed. Also, the content of the selected publications showed the volume and matter of materials created on the basis of crowdsourcing technology. The issue of introducing national Internet platforms was considered: the web portal “My Opinion” and the portal www.regulation.gov.uz, working on the basis of crowdsourcing, through a detailed description of activities, interaction with the audience and a detailed description of the system of their work. The study of the theoretical and methodological foundations of crowdsourcing technology, a comparative analysis of the level of use of crowdsourcing in the activities of national Internet publications will serve as the widespread use of this technology in journalistic practice and theoretical knowledge in this area.
№ | Author name | position | Name of organisation |
---|---|---|---|
1 | KHOLMATOVA S.. | Ўқитувчи | Халқаро журналистика назарияси ва амалиёти кафедраси |
№ | Name of reference |
---|---|
1 | Brabham D. The Myth of Amateur Crowds // Information, Communication & Society. — 2012. — № 3. — P. 394–410. |
2 | Howe J. The rise of crowdsourcing // Wired magazine. — 2006. — № 14 (6). — P. 1–4. — URL: https://www.wired.com/2006/06/crowds/ |
3 | Витвинчук В.В. Краудсорсинговые технологии в современной российской журналистике // Социодинамика. — 2017. — № 8. — C.50–57. |
4 | Лапидус Л. В. Краудсорсинг и краудфандинг. Маркетинговое продвижение проектов, продукции и услуг // Вестник финансового университета. — 2016. — № 4. — С. 32–41. |
5 | Ўзбекистон Республикаси Конституцияси. — Тошкент: Ўзбекистон, 2014. — 31 б. |
6 | https://cyberleninka.ru/article/n/teoriya-kommunikatsii-i-novyemedia/viewer (Электрон манба, мурожаат вақти 15.12.2020) |
7 | https://meningfikrim.uz/uz/pages/about (Электрон манба, мурожаат вақти 15.12.2020) |
8 | https://www.communicationtheory.org/lasswells-model/ (Электрон манба, мурожаат вақти 15.12.2020) |
9 | https://www.nsf.gov/news/special_reports/voices/luis_von_ahn.jsp (Электрон манба, мурожаат вақти 15.12.2020) |
10 | https://www.similarweb.com/website/kun.uz (Электрон манба. Мурожаат вақти 01.12.2020) |
11 | uza.uz/uz/documents/o-zbekiston-respublikasi-prezidenti-shavkatmirziyoyevning-o-22-12-2017 (Электрон манба. Мурожаат вақти 22.11.2020) |
12 | https://kun.uz/99749204 (Электрон манба. Мурожаат вақти 25.11.2020) |
13 | https://daryo.uz/2020/03/10/iloji-bolsa-oilaviy-qargang-uzautonarxlarining-oshishi-ijtimoiy-tarmoqlarmuhokamasida/?fb_comment_id=2797243900359166_279725644369 1245/ (Электрон манба. Мурожаат вақти 01.12.2020) |
14 | lex.uz/docs/2105724 (Электрон манба. Мурожаат вақти 22.11.2020) |
15 | https://kun.uz/uz/67746330 (Электрон манба. Мурожаат вақти 25.11.2020) |