31

Ушбу мақолада ўзбек халқ оғзаки ижодига мансуб достонлардаги от образи ва от билан боғлиқ муҳим детал — қанот ҳақида сўз юритилади. Қанот деталининг эпик асардаги ўрни ва аҳамияти қай даражада муҳим эканлиги достонлардан олинган муҳим парчалар, халқ орасида шуҳрат топган афсона ва ривоятлар ёрдамида тадқиқ қилинади. Қанотли тулпор, учар от сингари образларнинг эпик сюжетга шунчаки муболағали тасвирларни қўллаш мақсадида эмас, балки муайян мақсадни кўзлаб киритилиши, кўп ўринларда уларнинг халқ мифик тасаввурлари билан чамбарчас боғлиқлиги, қанот детали олиб ташланган ўринларда эпик асар мазмуни ва бадииятига футур етиши мумкинлиги далиллар ёрдамида очиб берилади. Муаллиф ўз фикрларни далиллашда, асосан, Алпомиш эпосидаги Бойчиборнинг пойгада қанот чиқариб учиш ҳолатига эътибор қаратиб, жиддий таҳлиллардан сўнг илмий хулосаларга келади. Достонларда тасвирланган қаҳрамоннинг отини исталган ўринда қанотсиз тасаввур қилиб бўлмаслиги, отдаги бу қанотнинг ва умуман, бу каби мифик белгиларнинг истифода этилиши бежиз эмаслиги, ушбу белгилар достон учун муҳим детал бўлиб хизмат қилиши ҳақидаги фикрлар асосланиб, умумлаштирилади.

  • Read count 31
  • Date of publication 20-02-2021
  • Main LanguageO'zbek
  • Pages282-289
Ўзбек

Ушбу мақолада ўзбек халқ оғзаки ижодига мансуб достонлардаги от образи ва от билан боғлиқ муҳим детал — қанот ҳақида сўз юритилади. Қанот деталининг эпик асардаги ўрни ва аҳамияти қай даражада муҳим эканлиги достонлардан олинган муҳим парчалар, халқ орасида шуҳрат топган афсона ва ривоятлар ёрдамида тадқиқ қилинади. Қанотли тулпор, учар от сингари образларнинг эпик сюжетга шунчаки муболағали тасвирларни қўллаш мақсадида эмас, балки муайян мақсадни кўзлаб киритилиши, кўп ўринларда уларнинг халқ мифик тасаввурлари билан чамбарчас боғлиқлиги, қанот детали олиб ташланган ўринларда эпик асар мазмуни ва бадииятига футур етиши мумкинлиги далиллар ёрдамида очиб берилади. Муаллиф ўз фикрларни далиллашда, асосан, Алпомиш эпосидаги Бойчиборнинг пойгада қанот чиқариб учиш ҳолатига эътибор қаратиб, жиддий таҳлиллардан сўнг илмий хулосаларга келади. Достонларда тасвирланган қаҳрамоннинг отини исталган ўринда қанотсиз тасаввур қилиб бўлмаслиги, отдаги бу қанотнинг ва умуман, бу каби мифик белгиларнинг истифода этилиши бежиз эмаслиги, ушбу белгилар достон учун муҳим детал бўлиб хизмат қилиши ҳақидаги фикрлар асосланиб, умумлаштирилади.

Ўзбек

В статье рассматривается изображение лошади в узбекском фольклоре и важная деталь, связанная с лошадью, — крыло. Важность и место детали крыла в эпическом произведении раскрывается с использованием важных отрывков из эпоса, легенд, популярных в народе. Тот факт, что такие изображения, как крылатый тулпар и летающий конь, включены в эпический сюжет не только для определенной цели, но во многих местах они тесно связаны с мифическими представлениями людей, показывает, что деталь крыла может футуризировать содержание и искусство эпоса. В поддержку пунктов, сделанных в статье, сделан более подробный анализ ситуации полета Бойчибора в эпосе «Алпомыш». В заключении говорится, что героического коня в эпосе нельзя представить без крыльев и что крыло коня вообще имеет мифический характер, которое является важной эпической деталью.

English

The article deals with the hero of the horse in Uzbek folklore and animportant part of the horse — the wing. The role of the wing detail in the epic work is explored using important passages from the epics, popular myths and legends. The introduction of the images of the winged tulpar and the flying horse into the epic plot is closely connected with the mythical imaginations of the people. The study highlights that the wing detail can futurize the content and art of the epic. The analysis of Boychibor’s wing-flying case in the Alpomish epic has been made. According to the author, the heroic horse in the epics cannot be imagined without its wings, and that the wing of the horse, in general, has mythical characters, which are important details for the epic.

Author name position Name of organisation
1 TILAVOV A.K. филология фанлари номзоди, доцент в.б. Тошкент давлат ўзбек тили ва адабиёти университети
Name of reference
1 Алпомиш / Айтувчи Фозил Йўлдош ўғли / Нашрга тайёрловчи Т.Мирзаев. — Тошкент: Ўқитувчи, 1987. — 336 б.
2 Асотирлар ва ривоятлар / Тўплаб нашрга тайёрловчилар: М.Муродов, М.Шайхова. — Тошкент: Ёш гвардия, 1990. — 128 б.
3 Башкирский народный эпос. — М.: Наука, 1977. — 519 с.
4 Жирмунский В.М., Зарифов Ҳ.Т. Узбекский народный героический эпос. — М.: Гослитиздат, 1947. — 520 с.
5 Имомов К., Мирзаев Т., Саримсоқов Б., Сафаров О. Ўзбек халқ оғзаки ижоди. — Тошкент: Ўқитувчи, 1990. — 304 б.
6 Кармишева Б.Х. Узбеки локайцы южного Таджикистана. Ист.- этногр. Очерк животноводствав в дореволюционный период. — Сталинабад: Изд-во АН Тадж.ССР, 1954. — Вып. 1. — 228 с.
7 Мадаев О. Алпомиш достонининг матнини ўрганиш методикаси. Ўзбекистон Республикаси халқ таълими вазирлиги. — Тошкент, 1998. — 48 б.
8 Овез ойкелэн / Гороглы. Туркмен гахраманчылик эпосы. — М.: Наука, 1983. — 806 с.
9 Сейидов М. Гызыл доjишчунун соj — етник галеjи хаггында // Улдуз журнали. —1980. — №10. — 128 б.
10 Форишдаги қанотли отлар / Сирли олам.—1990. — №3. — 112 б.
11 Толстов С.П. Древний Хорезм. Опыт историко-археологического исследования. — М.: Издание МГУ, 1948. — 320 с.
Waiting