21

В статье рассматриваются возможности применения робототехники в инклюзивном образовании детей с расстройствами аутистического спектра (РАС). Анализируется роль роботов-компаньонов в развитии коммуникативных, социальных и когнитивных навыков, а также их преимущества и ограничения. Приводятся примеры успешной интеграции роботов в школьную практику, подчеркивается необходимость междисциплинарного подхода и институциональной поддержки для успешной интеграции технологий в образовательную среду

  • Web Address
  • DOI
  • Date of creation in the UzSCI system 04-11-2025
  • Read count 21
  • Date of publication 10-10-2025
  • Main LanguageRus
  • Pages50-53
Русский

В статье рассматриваются возможности применения робототехники в инклюзивном образовании детей с расстройствами аутистического спектра (РАС). Анализируется роль роботов-компаньонов в развитии коммуникативных, социальных и когнитивных навыков, а также их преимущества и ограничения. Приводятся примеры успешной интеграции роботов в школьную практику, подчеркивается необходимость междисциплинарного подхода и институциональной поддержки для успешной интеграции технологий в образовательную среду

Ўзбек

Maqolada autistik spektrida buzilishi bo‘lgan (ASBB) bolalar inklyuziv ta’limida robototexnikadan foydalanish imkoniyatlari ko‘rib chiqiladi. Sherik-robotlarning kommunikativ, ijtimoiy va kognitiv ko‘nikmalarni rivojlantirishdagi roli, shuningdek, ularning afzalliklari va cheklovlari tahlil qilinadi. Robotlarning maktab amaliyotiga muvaffaqiyatli integrasiyalashuviga misollar keltiriladi, texnologiyaning ta’lim muhitiga muvaffaqiyatli integrasiyalashuvi uchun fanlararo yondashuv va institusional qo‘llab-quvvatlash zarurligi ta’kidlanadi.

English

The article examines the potential application of robotics in inclusive education for children with autism spectrum disorders (ASD). It analyzes the role of companion robots in developing communication, social, and cognitive skills, as well as their advantages and limitations. Examples of successful integration of robots into school practice are provided, and the need for an interdisciplinary approach and institutional support for the effective integration of these technologies into the educational environment is emphasized.

Name of reference
1 Постановление Президента Республики Узбекистан от 13.10.2020 г. № ПП-4860 «О мерах по дальнейшему совершенствованию системы образования и воспитания детей с особыми образовательными потребностями». // https://lex. uz/docs/5044745.
2 Питерс Т. От теоретического понимания к педагогическому воздействию: книга для педагогов-дефектологов. – СПб.: Институт специальной педагогики и психологии, 1999
3 Gray, C. (1994). Comic Strip Conversations: Illustrated interactions that teach conversation skills to students with autism and related disorders. Arlington, TX: Future Horizons.
4 Social Stories LLC. (n.d.). What are Social Stories? Retrieved from https://www.socialstories.com/ social-stories.
5 Barry, T.D., Klinger, L.G., Lee, J.M., Palardy, N., Gilmore, T., & Bodin, S.D. (2003). Examining the effectiveness of an outpatient clinic-based social skills group for high-functioning children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 33(6), 685–701.
6 Mason, J., & Finklestein, J. (2010). Social stories for young children: Supporting social development for children with autism. London, UK: SAGE Publications.
7 McGuire, A.R., Whittaker, W., & Malle, B.F. (2007). Social cooperation and the problem of collective action. Social Psychology Quarterly, 70(3), 217–236
8 Werry, I., Dautenhahn, K., Harwin, W., & Walters, M. (2012). “Does appearance matter in the interaction of children with autism with a humanoid robot?” Interaction Studies, 7(3), 509–542
9 RoboKind. (2020). Milo the Robot: Efficacy Studies and Educational Applications. Retrieved from https://robokind.com.
10 . Dautenhahn, K. (2007). Socially intelligent robots: Dimensions of human-robot interaction. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 362(1480), 679–704.
Waiting