399

“Миллий  бренд”ни  яратиш  турли  ўзига  хосликларни  таҳлил  қилишни  талаб  этади. Мавжуд  барча  ўзига  хосликлар,  жумладан  бетакрор  географик  муҳит,  чексиз  табиий гўзалликлар,  бой  тарихий  анъаналар,  яхши  таълим  олган  аҳоли,  диверсификациялашган иқтисодиёт ва балансланган ташқи сиёсат – Ўзбекистонга индивидуаллик бағишлайди.Ушбу  мақола  доктор  Ш.Акинернинг  оила  аъзолари  рухсати  билан  илк  бор  эълон қилинмоқда. У 20дан ортиқ мамлакатларда,  шу жумладан Ўзбекистоннинг етакчи таҳлил марказларида, халқаро   ташкилотлар   ва   университетларда   ўтказилган   халқаро конференциялар ва юқори даражадаги семинарларда кўплаб мақолаларини тақдим этган.

  • Read count 381
  • Date of publication 07-06-2019
  • Main LanguageO'zbek
  • Pages154-167
Ўзбек

“Миллий  бренд”ни  яратиш  турли  ўзига  хосликларни  таҳлил  қилишни  талаб  этади. Мавжуд  барча  ўзига  хосликлар,  жумладан  бетакрор  географик  муҳит,  чексиз  табиий гўзалликлар,  бой  тарихий  анъаналар,  яхши  таълим  олган  аҳоли,  диверсификациялашган иқтисодиёт ва балансланган ташқи сиёсат – Ўзбекистонга индивидуаллик бағишлайди.Ушбу  мақола  доктор  Ш.Акинернинг  оила  аъзолари  рухсати  билан  илк  бор  эълон қилинмоқда. У 20дан ортиқ мамлакатларда,  шу жумладан Ўзбекистоннинг етакчи таҳлил марказларида, халқаро   ташкилотлар   ва   университетларда   ўтказилган   халқаро конференциялар ва юқори даражадаги семинарларда кўплаб мақолаларини тақдим этган.

Русский

Создание «национального  бренда» потр   ебовало  широкого  обзора  особенностей, которые  придают  Узбекистану  индивидуальность,  включая  уникальную  географию, огромную  природную  красоту,  богатые  исторические  традиции,  хорошо  образованное население, диверсифицированную экономику и сбалансированную внешнюю политику.Данная  статья  публикуется  впервые  на  основе  разрешения  членов  семьи  доктора Ш.Акинер. Она прочитала многочисленные доклады на международных конференциях и семинарах  высокого  уровня  в  ведущих  аналитических  центрах,  международных организацияхи университетах примерно в 20 странах, включая Узбекистан.

English

The creation of a ‘national brand’ required a wide-ranging survey of the features that give Uzbekistan its individuality, including a unique geography, great natural beauty, rich historical traditions, well educated population, diversified economy and a balanced foreign policy. This article is published for the first time based on the permission of Dr.Akiner's family members. She  has  presented  numerous  papers  at  international  conferences  and  high-level  seminars  in  leading  think  tanks, international organizations and universities in some 20 countries, including Uzbekistan.

Author name position Name of organisation
1 AKINER S.. (SOAS)нинг илмий ходими вазифасида меҳнат қилган, Британиянинг Марказий Осиё бўйича етакчи олимаси эди Лондон Университетининг Шарқ ва Африка тадқиқотлари мактаби
Name of reference
1 Shakhlo Khasanova, ‘E-government in Uzbekistan: critical success factors for development’ < https://www.egovernment.uz/en/press_center/publication/e-government-in-uzbekistan-critical-success-factors-fordevelopment/
2 Dilfuza Akramjon qizi Khamidova, 1st year MA student of International Relations and Foreign Affairs at UWED, in discussion with the author in September 2017.
3 For a concise summary of these ideas, see J. Nye, ‘Soft Power and Cultural Diplomacy’, Cultural Diplomacy, Winter, 2010 < http://www.publicdiplomacymagazine.com/soft-power-and-cultural-diplomacy
4 Simon Anholt is regarded as the pioneer and champion of this concept. He sets out the basic principles in his paper
5 Branding places and nations’, in Brands and Branding, The Economist and Profile Books Ltd, 2003, London, pp. 213- 226
6 For text, see < http://tashkenttimes.uz/national/541-uzbekistan-s-development-strategy-for-2017-2021-has-beenadopted-following-discussion>
7 A concise analysis of these developments is given by Iskander Zakirov and YuliyaNevskaya, Uzbekistan's New Foreign Policy Doctrine, Central Asia Analyst, 18 September, 2017 . See also commentary by Vladimir Norov, Director of the Institute for Strategic and Interregional Studies under the President of the Republic of Uzbekistan, at the meeting of the Astana Club in the Kazakh capital, 13-14 November 2017: .
8 In September 2017, according to reports in the Bangladeshi press, Uzbekistan made one of the largest donations of emergency relief aid to the Rohingya refugees; see < http://www.dhakatribune.com/bangladesh/2017/09/17/uzbekistansend-relief-goods/ >. It was an act of generosity, but it also raised Uzbekistan’s profile in the region
9 http://uza.uz/en/politics/president-shavkat-mirziyoyev-tourism-important-branch-of-our-10-03-2017
10 http://news.uzreport.uz/news_2_e_150682.html
11 https://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_Uzbekistan
12 https://www.gazeta.uz/ru/2017/04/19/country-branding
Waiting