670

ESP(Аниқ мақсадларга йуналтирилган инглиз тили) курслари асосан матнга таяниб иш кўради. Асл матнни ўқиш ва техник сўзларни тушуниш жуда мураккаб бўлганлиги боис, инглиз  тили  ўқитувчилари  турли  усуллардан  фойдаланишга  мажбур.Ушбу  мақолада ўқувчиларнинг тилкўникмаларини, айниқса,ўқиш кўникмасини яхшилашга қаратилган концепциялар ёритилади. Бундан ташқари, Қарши муҳандислик-иқтисодиёт институтининг Хорижий тиллар кафедрасида ўтказилган сўровнома асосида  ESP курсларида асл матнни тушуниш, ўқиш  учун  мақбул  педагогик  технологиялар  аниқланди. Шунингдек,  очиқ анкетада  педагогик  технологиянинг  турлари  кўрсатилди  ва  натижалар  диаграммада кўрсатилди.
 

  • Read count 657
  • Date of publication 13-08-2019
  • Main LanguageO'zbek
  • Pages80-90
Ўзбек

ESP(Аниқ мақсадларга йуналтирилган инглиз тили) курслари асосан матнга таяниб иш кўради. Асл матнни ўқиш ва техник сўзларни тушуниш жуда мураккаб бўлганлиги боис, инглиз  тили  ўқитувчилари  турли  усуллардан  фойдаланишга  мажбур.Ушбу  мақолада ўқувчиларнинг тилкўникмаларини, айниқса,ўқиш кўникмасини яхшилашга қаратилган концепциялар ёритилади. Бундан ташқари, Қарши муҳандислик-иқтисодиёт институтининг Хорижий тиллар кафедрасида ўтказилган сўровнома асосида  ESP курсларида асл матнни тушуниш, ўқиш  учун  мақбул  педагогик  технологиялар  аниқланди. Шунингдек,  очиқ анкетада  педагогик  технологиянинг  турлари  кўрсатилди  ва  натижалар  диаграммада кўрсатилди.
 

Русский

В основном курсы ESP (Английский для специальных целей) текстовые. Чтение аутентичного текста, понимание технических и полутехнических слов довольно сложно, поэтому преподаватели английского языка должны использовать различные методы. В статье описываются концепции улучшения языковых навыков учащихся, особенно навыков чтения. Кроме того, мы провели собеседование с сотрудниками кафедры иностранных языков Каршинского инженерно-экономического института. Интервью основанона вопросах  о том, как понимать аутентичный текст в классах ESP и какие приемы необходимы  для чтения и понимания письменного контекста. Различные методы были представлены в открытой анкете, а результат показан на диаграмме.

English

ESP courses mostly text-based and lexical. Therefore, reading authentic text, and compre-hending technical and semi-technical vocabulary words are quite complicated, in such case, we, teachers of English language, have to use different techniques.   This paper highlights concepts of how to improve linguistic skills of learners, especially, reading skills.  Furthermore,  we  carried  out  interview  with  the  staff  at  the  Department  of  Foreign  Lan-guages, Karshi Engineering-Economic Institute. The interview based on questionnaire consisting of questions of how to comprehend authentic text in ESP classes and what kind of techniques are acceptable to use in reading and understanding written context. Moreover, variety of techniques was shown in the open questionnaire and the result was shown in below-mentioned diagram.

Author name position Name of organisation
1 ABDINAZAROV K.S. Катта ўқитувчи, Чет тиллар кафедраси Қарши муҳандислик-иқтисодиёт институти
Name of reference
1 Alderson, J. C., & Urquhart, A. H. (1985). The effect of students' academic discipline on their performance on ESP reading tests. Language Testing, 2 (2), 192–204.
2 Carrell, P. L. (1987). Content and formal schemata in ESL reading. TESOL Quarterly, 21(3), 461–481.
3 Carrell, P. L. 1991. Readers and reading strategies.. PALM, 6 (1): 13–21
4 Carrell, P. L. 1992. Awareness of text structure: Effects on recall. Language Learning, 42 (1): 1–20.
5 Carrell, P.L., Devine, J. and Eskey, D.E. (eds.) (1988) Interactive Approaches to Second Lan-guage Reading. Cambridge: CUP.Vigo International Journal of Applied Linguistics, 2006. ISSN16970381
6 Davies, F. (1995). Introducing reading. London: Penguin.
7 Golinkoff, R. M. 1976. .A comparison of reading comprehension processes in good and poor comprehenders.. Reading Research Quarterly, 11: 623–659.Vial,Vigo International Journal of Applied Linguistics, 2006. ISSN16970381
8 Grellet, F. (1981). Developing reading skills: a practical guide to reading comprehension exer-cises. Cambridge: Cambridge University Press.
9 H.Basturkmen. Ideas and Options in English for Specific Purposes. Lawrence Erlbaum Asso-ciations, publishers 2006 Mahwah, New Jersey, London.
10 Hosenfeld, C. (1977). Learning about learning: Discovering our students’ strategies. Foreign Language Annals, 9, 117–129.Vigo International Journal of Applied Linguistics, 2006. ISSN16970381
11 Jasso-Aguilar, R. (1999). Sources, methods and triangulation in needs analysis: A critical per-spective in a case study of Waikiki Hotel maids. English for Specific Purposes Journal, 18(1),27–46
12 Momeni, M. and Rasekh, A. E. (2012). Investigating class coherence and its effect on EAF course evaluation: a case study of MA students of Geography and Tourism. Journal of Educational and Social Research, 2(2), 219–236.
13 Nuttall, C. (1982). Teaching reading skills in a foreign language. London: Heinemann.Purposes. A multi-disciplinary approach. Cambridge University Press.1998.
14 Richards, J. and Rodgers, T. (2001). Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press
15 Rubin, D. (1982). A practical approach to teaching reading. New York: Walker.
16 Seal, B. (1997). Academic encounters: reading, study skills, and writing. Cambridge: Cambridge University Press
17 Tang, G. 1992. .The effect of graphic representation of knowledge structures on ESL reading comprehension.. Studies in Second Language Acquisition, 12: 393–410.Vigo International Jour-nal of Applied Linguistics, 2006. ISSN16970381
18 Tom Hutchinson and Alan Waters. English for Specific Purposes. A learning-centered ap-proach. Cambridge University Press.1995
19 Tony Dudley-Evans and Maggie Jo St John. Developments in English for Specific
20 Urquhart, S., & Weir, C. (1998). Reading in a second language: process, product and practice. New York: Addison Wesley Longman.
Waiting