Ушбу мақолада мустақиллик йилларида ОАВ ва медиа соҳасидаги тараққиёт ва унинг ҳозирги кундаги ҳолати кенг таҳлил этилади. Унда замонавий медиа назариялар, уларни тадқиқ қилиш муаммоси ўртага ташланади. Бундан ташқари замонавий инсон ҳаёти ва ижтимоий тараққиёт жараёнларида рақамли медианинг ўрни ҳам катта аҳамият касб этиши ҳақида фикр юритилади. Журналистиканинг фан сифатида узоқ вақт мустақил академик мақомга эга бўлмаганлиги, яъни илмий соҳанинг маълум қисмига, филология ва тарих фанлари таркибида бўлиб, университетларнинг фақат филология йўналишида фаолият юритиб келганлиги таъкидланади.Мақолада Ўзбекистон журналистикаси назарияси ҳам жаҳон масс медиаси билан трансформациялашув жараёнларини бошдан кечираётгани таҳлил этилади. Журналистика бўйича академик илм соҳасига янги-янги терминлар: “Прагматизм”, “Кун тартибини ўрнатиш” (Agenda-Setting), “Манфаат топмоқ ва эҳтиёжларни қондирмоқ” (Uses and Gratifications), “Ижтимоий таълим” (Social Learning), “Медиация назарияси” (Mediation Models) ва ҳоказоларнинг кириб келиши ва уларнинг ишлатилиши ҳақида мақолада фикр юритилади. Медиаиндустрия мавжуд бўлгандан бери техник инновациялар унинг тараққиётига тўртки бериб келаётганлиги, бу эса турли даврларда турлича кечганганлиги: босма дастгоҳдан тортиб, телеграф, кабел тармоқлари, телевидение, “бутун дунё ургимчак тури” ихтиросигача давом этиб келганганлиги таъкидланади. Янги медиани шакллантирган омиллар — Интернет, рақамли технологиялар ва назарий қарашларни соҳа назарияси ва амалиётида намоён бўлиши кўриб чиқилади.Янги медианинг асосий хусусияти, у тармоққа уланиши билан чексиз географик маконга эга бўлиши таҳлил этилади. Бугунги кунда янги медиа деганда рақамли, яъни интернет, гибрид рақамли, телекоммуникация, мобил телефон тармоқлари, ОАВ ташкилотининг контентини етказувчилари эканлиги айтилади.Мақолада журналистик таълимда бир эмас, бир неча хорижий тилларни чуқурлашган тарзда ўқитишни йўлга қўйиш зарурлиги, ўшанда булғуси мутахассислар жаҳон оммавий коммуникация ва янги медиа соҳасида юз бераётган ўзгаришлардан ўз вақтида бохабар бўлишлари, ёш олимларни янги медиа назарияларини тадқиқ этишга қизиқтириш ва бу борада янгиликларни олиб кирган олимларни ўз вақтида рағбатлантириб бориш каби хулоса ва тавсияларни берган.
Ушбу мақолада мустақиллик йилларида ОАВ ва медиа соҳасидаги тараққиёт ва унинг ҳозирги кундаги ҳолати кенг таҳлил этилади. Унда замонавий медиа назариялар, уларни тадқиқ қилиш муаммоси ўртага ташланади. Бундан ташқари замонавий инсон ҳаёти ва ижтимоий тараққиёт жараёнларида рақамли медианинг ўрни ҳам катта аҳамият касб этиши ҳақида фикр юритилади. Журналистиканинг фан сифатида узоқ вақт мустақил академик мақомга эга бўлмаганлиги, яъни илмий соҳанинг маълум қисмига, филология ва тарих фанлари таркибида бўлиб, университетларнинг фақат филология йўналишида фаолият юритиб келганлиги таъкидланади.Мақолада Ўзбекистон журналистикаси назарияси ҳам жаҳон масс медиаси билан трансформациялашув жараёнларини бошдан кечираётгани таҳлил этилади. Журналистика бўйича академик илм соҳасига янги-янги терминлар: “Прагматизм”, “Кун тартибини ўрнатиш” (Agenda-Setting), “Манфаат топмоқ ва эҳтиёжларни қондирмоқ” (Uses and Gratifications), “Ижтимоий таълим” (Social Learning), “Медиация назарияси” (Mediation Models) ва ҳоказоларнинг кириб келиши ва уларнинг ишлатилиши ҳақида мақолада фикр юритилади. Медиаиндустрия мавжуд бўлгандан бери техник инновациялар унинг тараққиётига тўртки бериб келаётганлиги, бу эса турли даврларда турлича кечганганлиги: босма дастгоҳдан тортиб, телеграф, кабел тармоқлари, телевидение, “бутун дунё ургимчак тури” ихтиросигача давом этиб келганганлиги таъкидланади. Янги медиани шакллантирган омиллар — Интернет, рақамли технологиялар ва назарий қарашларни соҳа назарияси ва амалиётида намоён бўлиши кўриб чиқилади.Янги медианинг асосий хусусияти, у тармоққа уланиши билан чексиз географик маконга эга бўлиши таҳлил этилади. Бугунги кунда янги медиа деганда рақамли, яъни интернет, гибрид рақамли, телекоммуникация, мобил телефон тармоқлари, ОАВ ташкилотининг контентини етказувчилари эканлиги айтилади.Мақолада журналистик таълимда бир эмас, бир неча хорижий тилларни чуқурлашган тарзда ўқитишни йўлга қўйиш зарурлиги, ўшанда булғуси мутахассислар жаҳон оммавий коммуникация ва янги медиа соҳасида юз бераётган ўзгаришлардан ўз вақтида бохабар бўлишлари, ёш олимларни янги медиа назарияларини тадқиқ этишга қизиқтириш ва бу борада янгиликларни олиб кирган олимларни ўз вақтида рағбатлантириб бориш каби хулоса ва тавсияларни берган.
В статье представлен всесторонний обзор средств массовой информации и прогресса, достигнутого за годы независимости нашей страны. Возникают современные медиатеории,и необходимо проведение их исследования. Также считается, что роль цифровых медиа в процессе современной человеческой жизни и социального развитияогромна. Отмечается, что журналистика как наука давно не имеет самостоятельного академического статуса, то есть в определенной части научной области она выступает как часть филологии и истории, а университетская журналистика работает исключительно в области филологии.В статье анализируется теория журналистики Узбекистана и говорится о том, как глобальные медиа претерпевают трансформацию. Появились новые термины в академической журналистике: прагматизм, определение повестки дня (Agenda-Setting), поиск интереса и удовлетворение потребностей (Uses and Gratifications), социальное обучение, теория медиации (Mediation Models)и так далее. Отмечается, что технические инновации привели к развитию медиаиндустрии и она менялась в разные времена: от печатного станка до телеграфа, кабельных сетей, телевидения и изобретения «начального мира». В статье рассмотрено появление новых медиа —Интернета, цифровых технологий — и их влияние на теорию и практику отрасли.Главной особенностью новых медиа является то, что они будет иметь неограниченное географическое пространство при подключении к сети. Сегодня говорят, что новые медиа являются цифровыми провайдерами контента, а именно: Интернет, гибридная цифровая связь, телекоммуникации, сети мобильной связи и медиаорганизаций.В статье подчеркивается необходимость углубленного обучения более чем одному иностранному языку в области журналистского образования, при этом будущие профессионалы должны знать об изменениях, происходящих в мире средств массовой информации и новых медиа.
This article provides a comprehensive overview of the media and the progress made since our country's independence. There are problems of modern media and their research. It is also believed that the role of digital media in the process of modern human life and social development is also huge. It is noted that journalism as a science has no independent academic status for a long time, that is, in a certain part of the scientific field it acts as a part of Philology and history, and University journalism works exclusively in the field of Philology.The article analyzes the theory of journalism in Uzbekistan and talks about how global media are undergoing transformation. There are new terms in academic journalism: Pragmatism, agenda Definition (Agenda-Setting), Search for interest and satisfaction of needs (Uses and Gratifications), Social learning, Theory of mediation (Mediation Models) and so on. It is noted that technical innovations have led to the development of the media industry and it has changed at different times: from the printing press to the Telegraph, cable networks, television and the invention of the "initial world". We will consider the emergence of new media — the Internet, digital technologies — and their impact on the theory and practice of the industry.The main feature of the new media is that they will have unlimited geographical space when connected to the network. Today it is said that new media are digital content providers, namely: Internet, hybrid digital communications, telecommunications, mobile networks and media organizations. The article emphasizes the need for in-depth training in more than one foreign language in the field of journalistic education, while future professionals should be aware of the changes taking place in the world of media and new media, encouraging young scientists to learn new theories of media.
№ | Author name | position | Name of organisation |
---|---|---|---|
1 | Nurmatov A.N. | Филология фанлари номзоди, доцент | Ўзбекистон журналистика ва оммавий ком муникациялар университе |
№ | Name of reference |
---|---|
1 | Manovich L. The Language of New Media. — Cambridge: Copyright MIT Press, 2001. — 279 р. |
2 | История русской журналистикиХVIII–XIXвеков /под. ред. Л.П. Громовой. — СПб.: Изд-во СПбГУ, 2003. — 670 c. |
3 | Кастельс М. Галактика интернет. — Екатеринбург: У-Фактория; Изд-во Г уманит.ун-та, 2004. — 327 c. |
4 | Основы медиабизнеса: Учеб. пособие для студентов вузов.—Москва: Аспект Пресс, 2009. — 360 с |
5 | От теории журналистики к теории медиа. Динамика медиаисследований в современной России./под ред. Е.Л.Вартановой: кол. моногр. — Москва: Изд-во Моск ун-та; фак.журн. МГУ, 2019. — 208 с. |
6 | Сиберт Ф.С., Шрамм У., Питерсон Т. Четыре теории прессы. — М.: Вагриус, 1998. — 328 с |
7 | https://nauchkor.ru/pubs/novye-media-ssha-v- formirovanii-informatsionnoy-povestkidnya-587d36305f1be77c40d588f3 |