177

В  данной  статье  авторы  попытались  проанализировать 
знашительный  вклад швейчарского педагога-гуманиста Иоганна Песталоччи  в развитие 
педагогишеской  теории  и  практики.  Рассматриваются  его  идеи  о  физишеском 
образовании  как  об  органишеской  шасти  его  метода  элементарного  природосообразного 
образования. 

  • Web Address
  • DOI
  • Date of creation in the UzSCI system 17-02-2020
  • Read count 170
  • Date of publication 09-06-2019
  • Main LanguageRus
  • Pages367-371
Русский

В  данной  статье  авторы  попытались  проанализировать 
знашительный  вклад швейчарского педагога-гуманиста Иоганна Песталоччи  в развитие 
педагогишеской  теории  и  практики.  Рассматриваются  его  идеи  о  физишеском 
образовании  как  об  органишеской  шасти  его  метода  элементарного  природосообразного 
образования. 

Ўзбек

Ушбу  мақолада  муаллифлар  швейчариялик  гуманист-педагог 
Иоганн Песталоччининг таълим  назарияси  ва  амалижтини  ривожлантиришга  қфшган 
циссасини  тацлил  қилишга  уринди.  Жисмоний  тарбия  цақида  унинг  табиатга  мос 
таълим  услубининг  органик  қисми  сифатида  унинг  фикри  цақида  сфз  юритилган 
олинади. 

English

In this article, the authors tried to analyze the significant contribution of the 
Swiss humanist teacher Johann Pestalozzi in the development of educational theory and practice. 
His  ideas  about physical  education  as  an  organic part  of his method  of  elementary nature-like 
education are considered. 

Author name position Name of organisation
1 Alidjanov O.. Namangan State University.
Name of reference
1 Abramov V. Ya. ‘estalotstsi: Yego jizn i pedagogicheskaya deyatelnost. - S’b.: Ti’olitografiya i fototi’iya V. I.SHteyna, 1893.
2 Kolubovskiy Ya. N. ‘estalotstsi, Iogann-Genrix // Entsiklo’edicheskiy slovarg’ Brokgauza i Yefrona : v 86 t. (82 t. i 4 do’.). - S’b., 1890-1907.
3 ‘inkevich A. ‘. «‘estalotstsi», 1933. - 128 s. (Jizng’ zamechatelg’nqx lyudey).
4 Nator’ ‘aulg’. ‘estalotstsi: Yego jizng’ i yego idei. ‘er. s nem. M.A. Engelg’gardta. - S’b., 1912. - 104 s.
Waiting